Twórcza aktywność dziecka a metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym
Abstract
Reforma oświaty zrewolucjonizowała podejście do dziecka, czyniąc go podmiotem a nie przedmiotem procesu nauczania. Wraz z upodmiotowieniem zaistniała konieczność zwrócenia uwagi na kreatywny udział uczniów w toku nauczania. Dlatego też naczelną metodami stały się te twórcze, aktywizujące i problemowe jako najbardziej wychodzące naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom dzieci. Na uwagę zasługuje fakt częstego wyzwalania twórczej aktywności uczniów, poprzez urozmaicone i atrakcyjne prowadzenie zajęć zintegrowanych przez nauczyciela. Dziecko jest istotą działającą i w toku działania poznaje otaczający świat. W artykule zostały przedstawione główne metody wyzwalające twórczą aktywnośc dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
References
Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
Karbowniczek J., Organizacja i planowanie pracy pedagogicznej nauczyciela klas I–III w systemie zintegrowanym, cz. I, Kielce 2003.
Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki edukacji wczesnoszkolnej, cz. II, Suwałki 2000.
Kujawiński J., Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych, Warszawa 1990.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.
Obuchowski K., Osobowość a efektywność działania, Warszawa 1982.
Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów?, Poznań 2000.
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search