Happy Children Learn Better – the Role of Mental Well-being in Children's Success at School
Abstract
This article aims to enrich the literature on childhood happiness with considerations regarding the importance of psychological well-being for children's academic achievement. To address this goal, an attempt was made to answer the following research questions: what role does a child's psychological well-being play in achieving academic success, and what factors contribute to a child's sense of happiness? A literature review was used to construct the argument, reviewing empirical research on the relationship between selected factors related to child well-being and academic success. The first section highlights family factors that influence children's mental well-being, including parental happiness, parental involvement, family bonds, physical contact between parents and their children, time spent together, and father involvement. The following section examines the relationship between children's activity and their mental well-being regarding school success, focusing on the role of play, stress management, clear rules of conduct. The results of the analyses indicate that children's mental well-being is one of the most critical factors determining school success. The conclusions drawn constitute the basis for further empirical analyses in this area. They may also help develop programmes supporting the mental well-being of children and constitute a foundation for constructing interventions aimed at improving children's mental well-being.
References
Alyahyan, E. i Düştegör, D. (2020). Predicting academic success in higher education: Literature review and best practices. International Journal of Educational Technology in Higer Education, 17(1), 1–21. http://dx.doi.org/10.1186/s41239-020-0177-7
Argyle, M. (2004a). Przyczyny i korelaty szczęścia (J. Radzicki, tłum.). W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka,(s. 165–203). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Argyle, M. (2004b). Psychologia szczęścia (N. Oparska, tłum.). Astrum.
Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cachia, M., Lynam, S. i Stock R. (2018). Academic success: It is just about the grades? Higher Education Pedagogies, 3(1), 434–439. http://dx.doi.org/10.1080/23752696.2018.1462096
Covey, S.R. (2014). 7 nawyków szczęśliwej rodziny (B. Jóźwiak, tłum.). Dom Wydawniczy Rebis.
Csikszentmihalyi, M. (1996). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Jak poprawić jakość życia (M. Wajda, tłum.). Studio Emka.
Csikszentmihalyi, M. (1998). Urok codzienności. Psychologia emocjonalnego przepływu. Książka dla tych, którzy chcą więcej z życia wziąć i więcej mu dać (B. Odymała, tłum.). Wydawnictwo CiS.
Csikszentmihalyi, M. (2022). Flow. Stan przepływu. Zanurzyć się w doświadczeniu, płynąć
z jego nurtem, smakować życie (A. Haduła, tłum.). Wydawnictwo Feeria.
Czapiński, J. (2004a). Czy szczęście popłaca? Dobrostan psychiczny jako przyczyna pomyślności życiowej. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 235–254). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czapiński, J. (2004b). Psychologiczne teorie szczęścia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 51–102). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czapiński, J. (2004c). Spotkanie dwóch tradycji: hedonizmu i eudajmonizmu. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 13–17). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Deci, E.L. i Ryan, R.M. (2008). Hedonia, Eudajmonia, and well-being: An introduction. Journal of Happiness Studies, 9, 1–11. https://doi.org/10.1007/S10902-006-9018-1
Dyrda, B. (2006). Motywowanie uczniów do nauki – zadanie współczesnego nauczyciela. Chowanna, t. 1, 121-132.
Fredrickson, B.L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotion. American Psychologist, 56(3), s. 218–226. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.218
Gray, P. (2015). Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą? (G. Chamielec, tłum.). Wydawnictwo MiND.
Grochowalska, M. (2025). Szkoła miejscem promowania dobrostanu uczniów edukacji elementarnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(2/77), 31–42. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.02
Hoggard, L. (2006). Jak być szczęśliwym (E. Jagła, tłum.). Dom Wydawniczy REBIS.
Hoosen, P., Savahl, S., Adams, S. i Casas, F. (2024). A systematic review of children’s psychological well-being from a eudaimonic perspective: A narrative synthesis. Child Indicators Research, 17, 2577-2597. http://dx.doi.org/10.1007/s12187-024-10174-x
Huebner, E.S., Funk, B.A. i Gilman, R. (2000). Cross-sectional and longitudinal psychosocial correlates of adolescent life satisfaction reports. Canadian Journal of School Psychology, 16(1), 53–64. https://doi.org/10.1177/082957350001600104
Linley, P.A., Maltby, J., Wood, A.M., Osborne, G. i Hurling, R. (2009). Measuring happiness: The higher order factor structure of subjective and psychological well-being measures. Personality and Individual Differencess, 47(8), 878–884. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.paid.2009.07.010
Myers, D.G. (2004). Bliskie związki a jakość życia (J. Radzicki, tłum.). W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 204–234). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nikel, Ł., Pacholczyk W., Żołądkowska S. i Dziergwa O. (2024). Sukces szkolny i jego rodzaje. Obiektywny i subiektywny wymiar sukcesu szkolnego. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), O roli rodziny i rówieśników w inkluzyjnej edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnosciami (s. 227–243). Oficyna Wydawnicza UZ.
Nunes, C., Oliveira, T., Santini, F., Castelli, M. i Cruz-Jesus F. (2022). A weight and meta analysis on the academic achievement of high school students. Education Sciences, 12(5), 1–17. https://doi.org/10.3390/educsci12050287
Pauling, P. (2000). Szczęśliwe dzieci, czyli udane wychowanie (M. Jałowiec-Sawicka, tłum.). Jedność.
Porczyńska-Ciszewska, A. (2013). Cechy osobowości a doświadczanie szczęścia i poczucie sensu życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Porczyńska-Ciszewska, A. (2021). O sztuce wychowania szczęśliwego dziecka. Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT.
Pospiszyl, K. (2007). Ojciec a wychowanie dziecka. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Rostowski, J. (2009). Współczesne przemiany rozumienia związku małżeńskiego. W: T. Rostowska, (red.), Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań (s. 15–46). Difin.
Sadowska, K. (2021). Dobrostan psychiczny dziecka w procesie edukacji szkolnej w czasach pandemii. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), s. 97–110.
Seligman, M. (2002). Authentic happiness. The Free Press.
Seligman, M. (2004). Psychologia pozytywna (J. Radzicki, tłum.). W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 18–32). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Seligman, M. (2005). Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia (A. Jankowski, tłum.). Media Rodzina.
Seligman, M. (2007). The optimistic child: A proven program to safeguard children against depression and build lifelong resilience. Cengage Learning, Inc.
Seligman, M., Ernst, R., Gillham, J., Reivich, K. i Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(3), 293–311. https://doi.org/10.1080/03054980902934563
Sikorska, I. (2025). Dobrostan dziecka – konceptualizacja i metody pomiaru. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(2/27), 15–29. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.01
Sikorska, I., Adamczyk-Banach, M. i Polak, M. (2021). Odporni rodzice – odporne dzieci. Jak zasoby psychiczne rodziny wpływają na odporność psychiczną dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(2/60), 101–117. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1660.08
Stein, A. (2019). Dziecko z bliska. Zbuduj z dzieckiem szczęśliwą relację. Wydawnictwo Mamania, Grupa Wydawnicza Relacja.
Stiffelman, S. (2017). Uważne rodzicielstwo. Wychowaj dziecko na świadomego, pewnego siebie i czułego człowieka (K. Babicz, tłum.). Galaktyka.
Tatarkiewicz, W. (1965). O szczęściu. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Vanni, A. (2012). Ojcowie obecni – dzieci szczęśliwe (D. Chodyniecki, tłum.). Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów.
Weil, G. i Marden, D. (2012). Wychowaj szczęśliwe dziecko. Praktyczne rady dla rodziców (J. Środa, tłum.). Edgard.
York, T.T., Gibson, C. i Rankin S. (2019). Defining and measuring academic success. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 20(1), 1–20. https://doi.org/10.7275/hz5x-tx03
Zimbardo, P. i Ruch, F. (2008). Psychologia i życie (J. Radzicki, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Copyright (c) 2025 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search