Innovative Ideas in Maria Montessori’s Method

  • Barbara Surma
Keywords: innovation, creativity, Montessori method, development material, prepared environment

Abstract

The aim of this article is to present potential options of creative approach to working with kindergarten children in the method of Maria Montessori, which came into being as a result of an experiment conducted at the beginning of the 20th century. The very theoretical assumptions of this method contain a premise of its openness to innovation: the child is in the centre of pedagogical activity. An individual approach to children, who develop according to their own plan and in various cultural contexts can be implemented in special conditions, which M. Montessori labeled „prepared environment”. Trying to prepare such an environment tailored to children’s needs, teachers create new development materials. In order to explain how and in what scope innovation can be introduced according to the Montessori method, this article presents a description of the selected innovative development materials in five educational areas.

References

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Erica, Warszawa 2010.

Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, UJ, Kraków 1999.

Półturzycki J., Innowacja pedagogiczna, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, pod red., T. Pilcha, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. nr 56 z dnia 15 maja 2002 r., poz. 506).

Rusakowska D., Nauczyciel i innowacje pedagogiczne, IWZZ, Warszawa 1986.

Schulz R., Teoretyczne podstawy twórczości pedagogicznej, CDN, Warszawa 1990.

Schulz R., Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i praktyki, IBE, Warszawa 1994.

Skulicz D., Innowacyjny aspekt badań pedagogicznych, [w:] Teoretyczne podstawy pedagogiki, pod red. S. Palki, Skrypty Uczelniane UJ, nr 562, Kraków 1987.

Surma B., Biel K., Ja jestem dobrym Pasterzem. Przewodnik metodyczny do katechezy Dobrego Pasterza dla dzieci od trzeciego do piątego roku życia, Palatum, Łódź 2011.

Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Palatum, Łódź 2008.

Published
2016-07-09
How to Cite
Surma, B. (2016). Innovative Ideas in Maria Montessori’s Method. Elementary Education in Theory and Practice, 1(22/4), 9-24. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/492