Pupils at Risk of Becoming Socially Maladjusted and the Preventative Tasks of the School

Keywords: special educational needs, school prevention, pupil, school, development and educational needs

Abstract

The purpose of this paper is to describe and explain the situation of a socially maladjusted child or a child at risk of such social maladjustment at school. Social maladjustment or the risk of social maladjustment shall be considered as special educational needs and a basis to provide the pupil with psychological and educational support at school. It is especially important for schools to provide such pupils with preventive actions aimed at avoiding school failure and development of the symptoms of social maladjustment. At the same time, the occurrence of social maladjustment symptoms provide grounds to initiate proceedings under the Act on Juvenile Delinquency Proceedings in relation to the affected pupil. In order to fulfill prevention-related tasks, the school has to cooperate with local community institutions and judicial authorities, and the final outcome still depends on teachers’ and school counsellors’ attitude towards the socially maladjusted pupil. This is the area that has to be covered by empirical studies on the grounds of school pedagogy and pre-crime prevention. The author formulates the theoretical and methodological assumptions for an empirical project. The object of the project are teacher’s attitudes to a socially maladjusted child or a child at risk of such social maladjustment at school. This project is planned on the basis of qualitative research methodology and an interactive model study of attitudes, based on observation and focus group interviews and individual interviews.

References

Hołyst B., Kryminologia, PWN, Warszawa 2000.

Kozak M., Prawo dziecka do edukacji. Założenia pedagogiczno-prawne i bariery realizacyjne, Wydawnictwo Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2013.

Kozak M., Kusztal J., Zasada dobra dziecka i jej implikacje dla socjalizacji prawnej w środowisku szkolnym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 34(2014)4,

DOI: 10.14632/eetp_34.5, ‹http://eetp.ignatianum.edu.pl/sites/eetp/files/artykuly/eetp.34._kozak_kusztal.pdf› (dostęp: 3.02.2016).

Kusztal J., Dobro nieletniego w kontekście współczesnych antagonizmów pedagogiczno-prawniczych, [w:] Tradycje i perspektywy optymalizowania profilaktyki społecznej oraz resocjalizacji, red. D. Kowalczyk, A. Szecówka, P. Kwiatkowski, ATUT Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2015.

Kusztal J., Prawne ramy działań profilaktycznych w szkole, [w:] Profilaktyka społeczna. Kontekst teoretyczny i dobre praktyki, red. K. Kmiecik-Jusięga, E. Laurmann-Jarząbek, Kraków 2016, tekst w druku.

Kusztal J., Wybrane obszary edukacji w chaosie ciągłej zmiany w percepcji nauczyciela akademickiego, „Horyzonty Wychowania” 14(2015)31.

Monk D., Dzieciństwo i prawo: w czyim najlepiej pojętym interesie?, [w:] Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M.J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, WAM, Kraków 2008.

Muncie J., The ‘Punitive Turn’ in Juvenile Justice: Cultures of Control and Rights Compliance in Western Europe and the USA, „Youth Justice” 8(2008)2.

Niewiadomska I., Zapobieganie karierze przestępczej – wyzwanie dla sędziów i wychowawców, [w:] Probacja i resocjalizacja instytucjonalna. Wybrane problemy teorii i praktyki, red. H. Kupiec, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010.

Ostrihanska Z., Problem nieprzystosowania społecznego u młodzieży, [w:] Zagadnienia nieprzystosowania społecznego i przestępczości w Polsce, red. J. Jasiński, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1978.

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności w psychologii, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005.

Skąpska G., Prawo i dynamika społecznych przemian, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań, [w:] Resocjalizacja, red. B. Urban, J.M. Stanik, t. 1, PWN, Warszawa 2007.

Utrat-Milecki J., Podstawy penologii. Teorie kary, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006.

Wiszejko-Wierzbicka D., Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” III(2012)4, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, ‹www.pfron.org.pl/download/5/285/05DorotaWiszejko-Wierzbicka.pdf› (dostęp: 3.02.2016).

Wojcieszek K., Na początku była rozpacz… Antropologiczne podstawy profilaktyki, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2005.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (załącznik 2-4), Dz.U. z 30 sierpnia 2012 roku, poz. 977.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2013, poz. 532.

Ustawa z 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 2014, tekst. jedn. poz. 382.

Ustawa z 7 września 1991 roku o systemie oświaty, Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425 z późn. zm.

Published
2016-07-19
How to Cite
Kusztal, J. (2016). Pupils at Risk of Becoming Socially Maladjusted and the Preventative Tasks of the School. Elementary Education in Theory and Practice, 11(2(40), 97-110. https://doi.org/10.14632/eetp.2016.11.40.97