The Implementation of Subjectivity in Cooperation with Parents in Montessori Public and Private Preschools – Research Report

Keywords: collaboration of kindergarten with the family, subjectivity, child education, Montessori system, participation, participatory decision-making and instrumental communication

Abstract

The subject of the study was the realization of the idea of subjective treatment of parents whose children attend public and private kindergartens based on the Montessori teaching concept. The aim was to diagnose the current situation concerning cooperation between kindergarten staff and parents in the dimension of instrumental and decision-making and information flow. The primary concern was the question: how do Montessori public and private kindergartens carry out a subjective approach in cooperation with parents? This has been particularized to the issue: evaluation forms and ways of communicating with parents by teachers, participatory decision-making and instrumental capabilities. In order to gather the views of parents we used a diagnostic technique survey questionnaire. The study involved the parents of children who attended preschool for at least one year in four purposely selected pre-school institutions, implementing the educational concept developed by Montessori. Among them were two private and two public institutions from the three cities of Cracow, Białystok and Tychy. The research was conducted in the school year 2014/15. The results showed that there are some criteria of parents’ participation in the work of tested institutions. Parents are informed about the philosophical, pedagogical and organizational concept of a kindergarten. The parents positively evaluated the flow of information on the development of children. The issue of co-operation is governed by kindergarten statute. In some cases, teachers should consult more with parents and educate them about their educational activities in order to develop a uniform impact on the child and to build trust.

References

Banasiak M., Współpraca rodziców ze szkołą w kontekście reformy edukacji w Polsce, Wyd. Nauk. UMK, Toruń 2013.

Bednarczuk B., Dziecko w klasie Montessori. Odniesienia teoretyczne i praktyczne, Wyd. UMCS, Lublin 2007.

Grzeszkiewicz B., Wychowanie przedszkolne w reformie edukacji, [w:] W służbie człowiekowi. Społeczna troska o dziecko w XX wieku, red. J. Wilk, t. 3, KUL, Lublin 2003.

Guz S., Edukacja przedszkolna w okresie przemian, WSP, Warszawa 1996.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum, Wyd. WAM, Kraków 2013.

Karwowska-Struczyk M., Rodzice w przedszkolu – balast czy koło ratunkowe?, [w:] Środowiskowe i językowe konteksty edukacji dziecka w rodzinie, przedszkolu i szkole, red. E. Jaszczyszyn, J.Z. Górnikiewicz, OMEP, Warszawa 2013.

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997, Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, art. 48, 1.

Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.

Łukasik J.M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel. Wychowawca. Pedagog, Jedność, Kielce 2013.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, „Żak”, Warszawa 2001.

Optymalizacja sytuacji szkolnej uczniów – różnorodne wymiary współpracy z rodzicami, red. A. Konieczna, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Paprotna G., Problemy współpracy przedszkola z rodziną w świetle przemian edukacyjnych, „Nauczyciel i Szkoła” 9(2000)2.

Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych, Wyd. Nauk. AP, Kraków 2003.

Sikorska I., Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, Wyd. UJ, Kraków 2010.

Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. 3, PWN, Warszawa 1978.

Surma B., Gotowość szkolna do uczenia się matematyki dzieci sześcioletnich w przedszkolu Montessori – raport z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 28(2013)2.

Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Palatum, Łódź 2008.

Surma B., Poziom sprawności językowej dzieci w przedszkolu Montessori, [w:] Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania, red. J. Uszyńska-Jarmoc, M. Bilewicz, Wyd. Ak. „Żak”, Warszawa 2015.

Surma B., Praca z dzieckiem zdolnym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 32(2014)2; DOI: 10.14632/eetp_32.1.

Surma B., Teoretyczne założenia kształtowania postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 26(2012)4.

Surma B., Uczestnicy (podmioty) procesu edukacyjnego w przedszkolu, [w:] J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum, Wyd. WAM, Kraków 2013.

Surma B., Wolność i indywidualizm w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori a wychowanie do dialogu, „Kultura i Edukacja” 88(2012)2.

Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 roku, Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425.

Published
2016-07-19
How to Cite
Surma, B. (2016). The Implementation of Subjectivity in Cooperation with Parents in Montessori Public and Private Preschools – Research Report. Elementary Education in Theory and Practice, 11(2(40), 151-169. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1140.10