The Contemporary Researcher/Pedagogue/Teacher in Light of Jan Władysław Dawid’s Pedagogical Heritage
Abstract
Wiek XIX nie poddaje się tak łatwo klasyfikacjom, trudno jest także przyjąć jedną obowiązującą na wszystkich kontynentach cezurę czasową dla tego „długiego wieku”. Był to bowiem czas wielkich przełomów politycznych, gospodarczych i ekonomicznych, odkryć i wynalazków. W tej epoce położono podwaliny pod rozwój współczesnego przemysłu, transportu czy komunikacji międzyludzkiej. To czas wielkich malarzy, poetów, pisarzy i naukowców. To wiek przeobrażeń we wszystkich niemal dziedzinach życia znanych wówczas człowiekowi i czas narodzin nowych idei. To właśnie w XIX wieku swój początek mają prawie wszystkie współcześnie znane nam dziedziny nauki. Dynamicznie rozwija się m.in. pedagogika. To właśnie w tym okresie w Europie podwaliny pod współczesną edukację dzieci i młodzieży kładą Pestalozzi, Fröbel, Dewey i wielu innych. Nie sposób tutaj wymienić wszystkich ówczesnych propagatorów, prekursorów, kreatorów, teoretyków i praktyków nowego spojrzenia na edukację i wychowanie młodego człowieka. W tym okresie powstają i rozwijają się nowe instytucje i placówki zajmujące się również dzieckiem dotąd wykluczonym, pomijanym, zmarginalizowanym. To czas rodzenia się nowych teorii i koncepcji pedagogicznych, które swoje triumfy święciły w następnej epoce.
References
Gandecka K., Jurczyk-Romanowska E., Postulaty dotyczące nauczycielskiej profesji – perspektywa rodziców uczniów szkoły podstawowej, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Kondracka-Szala M., Miłośnik dusz ludzkich? Współczesny nauczyciel przedszkola w kontekście poglądów J.W. Dawida, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Piecuch E., Współczesny nauczyciel wychowania przedszkolnego i jego misja w świetle własnych doświadczeń oraz teorii J.W. Dawida o wychowaniu dziecka, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Surma B., Znaczenie pracy w koncepcji Jana Władysława Dawida i Marii Montessori. Studium porównawcze poglądów dwóch przedstawicieli nurtu Nowego Wychowania, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Witkowski L., Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Impuls, Kraków 2009.
Wizerunek nauczycieli, CBOS, Warszawa 2012.
Żywczok A., Etiologia, objawy i leczenie lenistwa. Kierunki spożytkowania przez współczesną pedagogikę spuścizny kulturowej Jana Władysława Dawida, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search