The Contemporary Researcher/Pedagogue/Teacher in Light of Jan Władysław Dawid’s Pedagogical Heritage

Abstract

Wiek XIX nie poddaje się tak łatwo klasyfikacjom, trudno jest także przyjąć jedną obowiązującą na wszystkich kontynentach cezurę czasową dla tego „długiego wieku”. Był to bowiem czas wielkich przełomów politycznych, gospodarczych i ekonomicznych, odkryć i wynalazków. W tej epoce położono podwaliny pod rozwój współczesnego przemysłu, transportu czy komunikacji międzyludzkiej. To czas wielkich malarzy, poetów, pisarzy i naukowców. To wiek przeobrażeń we wszystkich niemal dziedzinach życia znanych wówczas człowiekowi i czas narodzin nowych idei. To właśnie w XIX wieku swój początek mają prawie wszystkie współcześnie znane nam dziedziny nauki. Dynamicznie rozwija się m.in. pedagogika. To właśnie w tym okresie w Europie podwaliny pod współczesną edukację dzieci i młodzieży kładą Pestalozzi, Fröbel, Dewey i wielu innych. Nie sposób tutaj wymienić wszystkich ówczesnych propagatorów, prekursorów, kreatorów, teoretyków i praktyków nowego spojrzenia na edukację i wychowanie młodego człowieka. W tym okresie powstają i rozwijają się nowe instytucje i placówki zajmujące się również dzieckiem dotąd wykluczonym, pomijanym, zmarginalizowanym. To czas rodzenia się nowych teorii i koncepcji pedagogicznych, które swoje triumfy święciły w następnej epoce.

References

Gandecka K., Jurczyk-Romanowska E., Postulaty dotyczące nauczycielskiej profesji – perspektywa rodziców uczniów szkoły podstawowej, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.

Kondracka-Szala M., Miłośnik dusz ludzkich? Współczesny nauczyciel przedszkola w kontekście poglądów J.W. Dawida, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.

Piecuch E., Współczesny nauczyciel wychowania przedszkolnego i jego misja w świetle własnych doświadczeń oraz teorii J.W. Dawida o wychowaniu dziecka, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.

Surma B., Znaczenie pracy w koncepcji Jana Władysława Dawida i Marii Montessori. Studium porównawcze poglądów dwóch przedstawicieli nurtu Nowego Wychowania, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.

Witkowski L., Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Impuls, Kraków 2009.

Wizerunek nauczycieli, CBOS, Warszawa 2012.

Żywczok A., Etiologia, objawy i leczenie lenistwa. Kierunki spożytkowania przez współczesną pedagogikę spuścizny kulturowej Jana Władysława Dawida, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.

Published
2016-07-19
How to Cite
Topij-Stempińska, B. (2016). The Contemporary Researcher/Pedagogue/Teacher in Light of Jan Władysław Dawid’s Pedagogical Heritage. Elementary Education in Theory and Practice, 11(2(40), 177-183. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/653