Reflection on the Therapeutic Aspects of the Literary Work of Children in Early School Age
Abstract
The main objective of the presented research is to determine the therapeutic aspects of the literary work of children at early school age. In the initial part of the article we describe some selected theoretical considerations focused on the issue of human creativity, its role in the process of self-creation and its therapeutic dimension. The research was conducted using a method of individual cases, which is a variation of the biographical method. In the research, techniques of interview and the analysis of personal documents was used. The research tool in the interview technique was a questionnaire with open questions addressed to Anna – a student-ending third grade of primary school. The object of the analysis of documents was her literary work, which included a collection of poems created during the period of the first stage of school education. The collected and analyzed research material shows that Anna’s poetry has many different therapeutic values, it enriches her life and also strengthens her self-confidence.
References
Adamowicz M.M., Terapia przez twórczość w koncepcji A. Kępińskiego, [w:] Terapia sztuką w edukacji, red. L. Kataryńczuk-Mania, J. Karcz, WNUZ, Zielona Góra 2004.
Błońska-Charchut J., Bator Z., Rozwój dziecka przez sztukę i aktywność twórczą, [w:] Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja – samorealizacja – wsparcie, red. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, Centrum Ekspresji Dziecięcej przy Bibliotece Śląskiej, Katowice 2005.
Demetrio D., Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Impuls, Kraków 2000.
Dębska D., Terapeutyczny aspekt kreatywności, [w:] Terapia sztuką w edukacji, red. L. Kataryńczuk-Mania, J. Karcz, WNUZ, Zielona Góra 2004.
Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1988.
Gnitecki J., Wprowadzenie do metod badań w naukach pedagogicznych, WSPiA, Poznań 2006.
Juszczyk A., Znaczenie twórczości w życiu człowieka, [w:] Wymiary ekspresji dziecięcej – stymulacja – samorealizacja – wsparcie, red. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, Wyd. „Librus”, Katowice 2005.
Kłosińska T., Dziecko a socjoterapeutyczna rola bajki i baśni, [w:] Edukacja małego dziecka, t. 6, red. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Wąsiński, Impuls, Kraków 2013.
Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2002.
Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2001.
Semenowicz H., Freinet w Polsce. Próby realizacji koncepcji pedagogicznej C. Freineta w szkole polskiej, PSAPCF, Gniezno 2009.
Suchodolski B., Twórczość jako styl życia, „Studia Filozoficzne”, (1975)10-11.
Szmidt K., Czy dzieci są twórcze? Próby odpowiedzi na pytanie wcale nie retoryczne z różnych punktów widzenia, [w:] Wymiary ekspresji dziecięcej – stymulacja – samorealizacja – wsparcie, red. K. Krasoń, B. Marzepa-Domagała, Wyd. „Librus”, Katowice 2005.
Szmidt K., Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości. Przegląd stanowisk polskich, [w:] Dydaktyka twórczości, koncepcje – problemy – rozwiązania, red. K. Szmidt, Impuls, Kraków 2005.
Szulc W., Biblioterapia. Stan badań, „Biuletyn GBL”, (1991)34.
Szulc W., Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu, Wyd. Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2001.
Szymik J., W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury. Literatura piękna jako locus theologicus, Wyd. Księgarnia św. Jacka, Katowice 2007.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Trans Humana, Białystok 2003.
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search