Reflection on the Therapeutic Aspects of the Literary Work of Children in Early School Age

Keywords: literary work, therapeutic aspects of creativity, therapeutic writing, a case study, early school age

Abstract

The main objective of the presented research is to determine the therapeutic aspects of the literary work of children at early school age. In the initial part of the article we describe some selected theoretical considerations focused on the issue of human creativity, its role in the process of self-creation and its therapeutic dimension. The research was conducted using a method of individual cases, which is a variation of the biographical method. In the research, techniques of interview and the analysis of personal documents was used. The research tool in the interview technique was a questionnaire with open questions addressed to Anna – a student-ending third grade of primary school. The object of the analysis of documents was her literary work, which included a collection of poems created during the period of the first stage of school education. The collected and analyzed research material shows that Anna’s poetry has many different therapeutic values, it enriches her life and also strengthens her self-confidence.

References

Adamowicz M.M., Terapia przez twórczość w koncepcji A. Kępińskiego, [w:] Terapia sztuką w edukacji, red. L. Kataryńczuk-Mania, J. Karcz, WNUZ, Zielona Góra 2004.

Błońska-Charchut J., Bator Z., Rozwój dziecka przez sztukę i aktywność twórczą, [w:] Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja – samorealizacja – wsparcie, red. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, Centrum Ekspresji Dziecięcej przy Bibliotece Śląskiej, Katowice 2005.

Demetrio D., Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Impuls, Kraków 2000.

Dębska D., Terapeutyczny aspekt kreatywności, [w:] Terapia sztuką w edukacji, red. L. Kataryńczuk-Mania, J. Karcz, WNUZ, Zielona Góra 2004.

Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1988.

Gnitecki J., Wprowadzenie do metod badań w naukach pedagogicznych, WSPiA, Poznań 2006.

Juszczyk A., Znaczenie twórczości w życiu człowieka, [w:] Wymiary ekspresji dziecięcej – stymulacja – samorealizacja – wsparcie, red. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, Wyd. „Librus”, Katowice 2005.

Kłosińska T., Dziecko a socjoterapeutyczna rola bajki i baśni, [w:] Edukacja małego dziecka, t. 6, red. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Wąsiński, Impuls, Kraków 2013.

Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2002.

Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2001.

Semenowicz H., Freinet w Polsce. Próby realizacji koncepcji pedagogicznej C. Freineta w szkole polskiej, PSAPCF, Gniezno 2009.

Suchodolski B., Twórczość jako styl życia, „Studia Filozoficzne”, (1975)10-11.

Szmidt K., Czy dzieci są twórcze? Próby odpowiedzi na pytanie wcale nie retoryczne z różnych punktów widzenia, [w:] Wymiary ekspresji dziecięcej – stymulacja – samorealizacja – wsparcie, red. K. Krasoń, B. Marzepa-Domagała, Wyd. „Librus”, Katowice 2005.

Szmidt K., Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości. Przegląd stanowisk polskich, [w:] Dydaktyka twórczości, koncepcje – problemy – rozwiązania, red. K. Szmidt, Impuls, Kraków 2005.

Szulc W., Biblioterapia. Stan badań, „Biuletyn GBL”, (1991)34.

Szulc W., Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu, Wyd. Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2001.

Szymik J., W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury. Literatura piękna jako locus theologicus, Wyd. Księgarnia św. Jacka, Katowice 2007.

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Trans Humana, Białystok 2003.

Published
2016-11-29
How to Cite
Konopnicki, A., & Konopnicka, I. (2016). Reflection on the Therapeutic Aspects of the Literary Work of Children in Early School Age. Elementary Education in Theory and Practice, 11(3(41), 133-148. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1141.08