The Nursery as the Fundamental Place of the Musical Education of a Small Child

Keywords: nursery, child, education, musical education, care

Abstract

The purpose of the article is to draw attention to the fact that the nursery, besides being most commonly perceived in Polish society as a place of upbringing and care over children under three, is also a place of the propedautic education of children, including their musical education as well. The issue that is raised in this abstract are the needs and growing skills of a child, his or her functional standards in a given nursery, the way of creating the propedautic educational process as well as musical education. Working on accessible sources like the literature concerning care, education and development of a child under three, offers of the private nurseries in Poznań taken in 2014 and 2015 and on conclusions taken from longstanding observation based on the author’s cooperation with nurseries, the upbringing and education of children and talks with parents, the author comes to the conclusion that the nurseries have specific tasks in supporting the development of children. Taking into consideration that if infants are allowed to be left in nurseries it is obvious that nursing is an essential issue in their care. It is crucial to highlight that, towards every child over care upbringing and educational functions should be taken, those last ones (as the practice shows), however, are difficult to refer to such a small child. Propedautic education in nursery, as well as musical education, is an essential element of every day work with a small child. Undertaking to create a musical definition of a small child it should be highlighted that action and then fun are the dominant forms of child activity at pre- kindergarten age. Propedautic musical education in nursery should take place through the child’s activation and then, during this activity, through fun. Musical education has a propedautic and informal character and is integrated with child’s activity. Its purpose is not only shaping musical competence but the overall stimulation of development.

Author Biography

Katarzyna Bożena Sadowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, starszy wykładowca w Zakładzie Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Zainteresowania naukowe oscylują wokół obszarów aktywności małego dziecka, edukacji dziecka do lat trzech, terapii pedagogicznej i arteterapii. Od wielu lat współpracuje z placówkami opieki i wychowania oraz placówkami oświatowymi, przenosząc doświadczenia zdobyte w pracy z dzieckiem na pracę dydaktyczną oraz naukową realizowaną w ramach macierzystej Uczelni.

References

Dzieniszewska-Klepacka L., Kowalczyk Z., Witkowska S., Chrzanowska D., Roszkowska Cz., Małe dziecko. Rozwój, pielęgnacja, wychowanie, żywienie, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1980.

Eliot L., Co się tam dzieje?, Media Rodzina, Poznań 2003.

Gordon E.E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci, Zamiast Korepetycji, Kraków 1997.

Kowalski T., Pomyślmy o kształceniu specjalistów do wychowania w żłobkach, „Oświata i Wychowanie”, (1976)12.

Kram A., Mielcarek M., Wczesna edukacja dziecka. Wiek 0 – 2/3, [w:] Niezbędnik dobrego nauczyciela. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, t. I, red. A. Brzezińska, Instytut Badań Edukacyjnych,Warszawa 2014.

Krauze-Sikorska H., Determinanty fizycznego i psychospołecznego rozwoju małego dziecka, [w:] Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożenia, H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura, K. Sadowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.

Krauze-Sikorska H., Kuszak K., Rura G., Sadowska K., Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożenia, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.

Krzysztofowicz J., Wójcik B., Przygotowanie personelu do pełnienia funkcji wychowawców w żłobkach, „Wychowanie w Przedszkolu”, (1974)12.

Kurcz Z., Żłobek, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008.

Nowak K., Wpływ muzyki na rozwój dziecka, „Wychowawca”, (2004)1.

Rose C., Dryden G., Zabawy fundamentalne. Przewodnik od narodzin do lat 6, Transfer Learning Sp. z o.o., Gdańsk 2009.

Rura G., Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka, [w:] Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożenia, H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura, K. Sadowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.

Sadowska K., Aktywność twórcza małego dziecka, [w:] Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożenia, H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura, K. Sadowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.

Spionek H., Rozwój i wychowanie małego dziecka, Nasza Księgarnia, Warszawa 1967.

Standardy jakości opieki i wspierania rozwoju dzieci do lat 3, red. M. Rościszewska-Woźniak, Fundacja Rozwoju Dzieci im J.A. Komeńskiego, Warszawa 2012.

Trawińska H., Moje dziecko w żłobku. Szansa czy konieczność?, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.

Tyszkowa M., Potrzeby rozwojowe dzieciństwa a warunki wychowania w środowisku zakładowym, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, (1992)5/6.

Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli. Zagadnienia teoretyczne, zabawy, pomysły, scenariusze. Od narodzin do wieku szkolnego, Jedność, Kielce 2011.

Zwolińska E.A., Audiacja. Studium teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.

Żytko M., Dzieci do 3 roku życia – opieka czy edukacja? Analiza z perspektywy rozwiązań europejskich, „Problemy Wczesnej Edukacji”, (2012)4.

Dz.U. 2011 nr 45, poz. 235.

Raport Euridice Policy Brief Early Childhood Education and Care, EACEA, Brussels 2014.

Published
2016-11-29
How to Cite
Sadowska, K. B. (2016). The Nursery as the Fundamental Place of the Musical Education of a Small Child. Elementary Education in Theory and Practice, 11(3(41), 239-254. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1141.14