Widely Available Dance Forms and Dance Programs Focusing on the Dance Activity of Preschool-Age Children

  • Karolina Sokołowska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Nauk Społecznych Katedra Wczesnej Edukacji
Keywords: dance, instructor, teaching, children, art

Abstract

Amateur dance movement is becoming an increasingly popular form of activity amongst preschool-age children. A lack of systematization in dance teaching contributes to an inadequate choice of specific forms regarding participants’ needs and abilities. Furthermore, forms available in amateur dance movements introduce the perception of dance as a sport, not an art. During classes, the aim becomes mimicking the precise movement shown by the instructor. Too few situations let children pursue and develop their own way of moving. No attention is paid to carrying a specific message across through dance and children do not have an opportunity to express their emotions through movement. Hence, amateur dance movement often shapes an inappropriate attitude towards dance amongst children. The aim of the article is to indicate chosen group factors related to forming a phenomenon of dance perceived as a preschool-age children activity. Awareness of the specifics of widely available dance forms allows us to indicate which forms are more suitable for children-tailored needs. Research shows that in the dance environment many improper practices of teaching children still exist. Primarily, changes should be sought in inappropriate instructor job training as well as improvements to class organization.

Author Biography

Karolina Sokołowska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Nauk Społecznych Katedra Wczesnej Edukacji
Pedagog, instruktor tańca i choreograf z wieloletnim doświadczeniem prowadzenia solistów, duetów i zespołów prezentujących się w różnych technikach i stylach tanecznych Uczestniczka warsztatów tanecznych w Polsce i zagranica z różnych technik i stylów tanecznych ( modern jazz, jazz, broadway jazz, hip hop, contemporary hip hop, taniec współczesny), m.in.: XVIII Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu, Studio Harmonic w Paryżu we Francji, Stage De Danse du Plessis-Robinson we Francji, staż taneczny Stage International Danse Workshop we Francji.

References

Habela J., Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988.

Kirsh L.P., Urgesi C., Cross E.S., Shaping and Reshaping the Aesthetic Brain: Emerging Perspectives on the Neurobiology of Embodied Aesthetics, „Neuroscience & Behavioral Reviews”, (2016)62.

Lange R., Metodologia badań nad tańcem, „Studia Choreologica”, (2012)13.

Lange R., O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988.

Lange R., Taniec a sztuka ruchu, [w:] Roderyk Lange o tańcu. Wybrane wywiady, wzmianki prasowe i artykuły, red. U. Loba-Wilgocka, Polskie Forum Choreologiczne, Poznań 2013.

Macovei S., Zahiu M., Şulea R., Theoretical Arguments for Dance as a Means of Providing Aesthetic Education in Primary School, „Procedia-Social and Behavioral Sciences”, (2014)117.

Szot Z., Prekursorzy ćwiczeń fizycznych z muzyką, [w:] Elementy muzyki i ruchu w zajęciach dydaktycznych studentów, red. K. Grzechnik, B. Zygadło, M. Żwan, AWFiS Gdańsk, Gdańsk 2008.

Turska I., Krótki zarys historii tańca i baletu, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1983.

Turska I., Spotkanie ze sztuką tańca, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000.

Wycichowska-Gogołek P., Choreologia: cenne narzędzie dla tancerza, choreografa

i pedagoga tańca, „Studia Choreologica”, (2013)14.

Published
2016-11-29
How to Cite
Sokołowska, K. (2016). Widely Available Dance Forms and Dance Programs Focusing on the Dance Activity of Preschool-Age Children. Elementary Education in Theory and Practice, 11(3(41), 207-224. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1141.12