Art and Artistic Expression as an Aid to Understanding the Child: An Attempt to Design a Tool
Abstract
The article attempts to design a proprietary tool to describe the child’s process of creating a work of art and to assess the final effect of this process, namely the visual product. Finding methods of understanding the child is one of the basic challenges of modern early school pedagogy, especially when the issues of support for the development of the youngest are tackled together with those with special educational needs. The dimension of therapy implies the necessity of in-depth diagnosis of the child, with every aspect of his or her functioning being important in this context, including aesthetic expression. In the first part, the author concentrates primarily on an explanation of what expression means, especially in the emotional terms which appear fundamental for art therapeutic activities. The author also makes an overview of issues on expressive therapy. The tool for the description of a child’s art creation process presented proposes the data record needed in order to make a diagnosis. The article is addressed primarily to qualified therapists. It is also a voice in the discussion on the diagnostic competences of teachers and school pedagogues who work with children whose main form of expression is the artistic.
References
Barker Ph., Metafory w psychoterapii. Teoria i praktyka. Część pierwsza, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1997.
Baum E., Terapia zajęciowa, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.
Boyd D., Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, tłum. J. Gilewicz, A. Wojciechowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2008.
Churchland P.S., Braintrust: What Neuroscience Tells Us about Morality, Princeton University Press, Princeton 2011.
Dobrzyńska T., Mówiąc przenośnie... studia o metaforze, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1994.
Ekman P., Davidson R., Co wpływa na subiektywne doświadczanie emocji, [w:] Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, red. P. Ekman, R. Davidson, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
Frith Ch., Law J., Cognitive Physiological Processes Underlying Drawing Skills, „Leonardo”, 28(1995)3, June-July.
Gołąb M., Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.
Groth-Marnat G., Handbook of Psychological Assessment, Wiley, New York 1997.
Handford O., Karolak W. (red.), Zabawa (z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 2008.
Kaplan F.F., Co może powiedzieć nam sztuka, a czego nie, [w:] Arteterapia. Podręcznik, red. C.A. Malchiodi, tłum. E. Bochenek, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
Karolak W., Arteterapie: język wizualny w terapiach twórczości i sztuce, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2014.
Karolak W., Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2015.
Karolak W., Kaczorowska B. (red.), Arteterapia: od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2011.
Kay L., Research as Bricolage: Navigating in/between the Creative Arts Disciplines, „Music Therapy Perspectives”, 2015, December 24, DOI: 10.1093/mtp/miv041.
Kępiński A., Rytm życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2015.
Kmita J., Kultura i poznanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.
Kossakowska M.,Wykorzystanie metafory w pracy terapeutycznej z dzieckiem, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja, red. B. Kaja, t. I, Wydawnictwo WSP, Bydgoszcz 1997.
Krasoń K., Mazepa-Domagała B., Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej, Wydawnictwo „Librus”, Katowice 2003.
Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1988.
Lewis M., Emocje samouświadamiające: zażenowanie, duma, wstyd, poczucie winy, [w:] Psychologia emocji, red. M. Lewis, J. Haviland-Jones, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Malchiodi C.A., Arteterapia i mózg, [w:] Arteterapia. Podręcznik, red. C.A. Malchiodi, tłum. E. Bochenek, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
Malchiodi C.A., Terapia ekspresyjna i podejścia multimodalne, [w:] Arteterapia. Podręcznik, red. C.A. Malchiodi, tłum. E. Bochenek, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
Miłobędzka K., W widnokręgu Odmieńca. Teatr, dziecko, kosmogonia, Biuro Literackie, Wrocław 2008.
Oatley K., Jenkins J., Zrozumieć emocje, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2003.
Oster G.D., Gould P., Rysunek w psychoterapii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
Read H., Wychowanie przez sztukę, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1976.
Stern D., The motherhood constellation, Basic Books, New York 1995.
Strayer J., Children’s concordant emotions and cognitions in response to observed emotions, „Child Development”, (1993)64.
Szafraniec G., Między sztuką a terapią. Obszary poszukiwań, [w:] Dziecko i sztuka. Recepcja – edukacja – wsparcie – terapia, red. M. Knapik, współpr. K. Krasoń, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.
Szulc W., Europejskie standardy edukacji arteterapeutów. Rola ECArTE i stowarzyszeń zawodowych, [w:] Arteterapia jako dyscyplina akademicka w krajach europejskich. Uniwersytet Wrocławski w ECArTE, red. W. Szulc, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2010.
Szulc W., Sztuka w służbie medycyny od antyku do postmodernizmu, Wydawnictwo Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego, Poznań 2001.
Tanaka M., Urhausen M.T., Rysowanie i opowiadanie historii w psychoterapii dzieci, [w:] Arteterapia. Podręcznik, red. C.A. Malchiodi, tłum. E. Bochenek, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
Winnicott D.W., Therapeutic consultations in child psychiatry, Basic Books, New York
Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 2000.
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search