Art Therapy and its Application in the Field of Education
Abstract
The article broaches the subject of art therapy, which is also known as therapy through art. The activities carried out within it are based on the use of the therapeutic properties of the art practice. Art therapy is an extremely large concept and contains in itself many therapies based on its actions in art. Art therapy includes: therapy, which is based on plastic arts, music therapy, bibliotherapy, dramatherapy, dancetherapy and others. Writing about the properties of art therapy should also mention cinema therapy, culture therapy, horticultural therapy and occupational therapy. This article is a review and the aim of the publication is to show to the reader how wide a spectrum of interaction art therapy is. The article presents problems of definition in the field of art therapy. Attention was also drawn to the art itself, which is an integral part. Detailed techniques have also been shown in the field of art therapy and it also shows the functions that art therapy performs in in the area of education. Above all, the article shows the art therapist’s role in the therapeutic process. The article also included issues of art therapy in the context of education. Among them were areas of its application among children and a review of selected literature items, useful in art therapy activity.
References
Buchalter S.I., Terapia sztuką, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2006.
Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH, Siedlce 2011.
Gulińska-Grzeluszka D., Wspomaganie komunikacji niewerbalnej między dzieckiem a nauczycielem przez muzykoterapię, [w:] Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych, diagnoza – edukacja – terapia, red. B. Winczura, Impuls, Kraków 2014.
Handford O., Karolak W., Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2007.
Jałocha M., Taniec jako forma arteterapii, [w:] Metody i formy terapii sztuką, red. L. Kataryńczuk-Mania, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005.
Józefowski E., Praktyka sztuki jako terapia – kilka uwag edukatora sztuki, [w:] Metody i formy terapii sztuką, red. L. Kataryńczuk-Mania, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005.
Kalbarczyk A., Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach, Impuls, Kraków 2006.
Karolak W., Rysunek w arteterapii, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2005.
Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Impuls, Kraków 2003.
Kordzińska-Grabowska A., Arteterapia. Wykorzystanie technik plastycznych w pracy z uczniem przejawiającym zaburzone zachowania, Wyd. VERLAG DASHÖFER, Warszawa 2012.
Kowal A., Definicja arteterapii, [w:] Arteterapia, cz. 2, red. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin, Warszawa 2014.
Kuczyńska A., Makowska H., Drama, która leczy, [w:] Metody i formy terapii sztuką, red. L. Kataryńczuk-Mania, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005.
Marcinkowska A., Arteterapia, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. 2, red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2013.
Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2002.
Polikowska M., Łoza B., Pałuba M., Film i fotografia, [w:] Arteterapia, cz. 2, red. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin, Warszawa 2014.
Popek S.L., Psychologia twórczości plastycznej, Impuls, Kraków 2010.
Rozmysłowicz P., Arteterapia jako metoda korygowania zaburzeń emocjonalnych, [w:] Metody i formy terapii sztuką, red. L. Kataryńczuk-Mania, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005.
Różycka R., ART-TERAPIA, [w:] Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, red. M. Piszczek, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2002.
Rudowski T., Arteterapia. Inspiracje i wartości, ENETEIA, Warszawa 2014.
Rudowski T., Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym, Uniwersytet Warszawski Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Warszawa 2009.
Sikorski W., Arteterapia, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, Żak, Warszawa 2003.
Stańko-Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Difin, Warszawa 2013.
Szczukiewicz M., Szkic arteterapii analitycznej, [w:] Arteterapia, cz. 1, red. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin, Warszawa 2014.
Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.
Szulc W., Historia i rozwój arteterapii, [w:] Arteterapia, cz. 1, red. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin, Warszawa 2014.
Szulc W., Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki w działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Wyd. Uczelniane AM, Poznań 1994.
Wróblewska M., Poszukiwanie istoty twórczości w ekspresji werbalnej i plastycznej, [w:] Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja – samorealizacja – wsparcie, red. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, LIBRUS, Katowice 2005.
Sikorska A., Arteterapia w leczeniu depresji dzieci i młodzieży, http://sensarte.pl/blog/2016/04/arteterapia-w-leczeniu-depresji-dzieci-i-mlodziezy/ (dostęp: 18.05.2016).
Szymanowska A., Użycie dramaterapii w pracy z dziećmi, http://www.dramaterapia.pl/artykul.html (dostęp: 22.10.2016).
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search