Edukacja regionalna i patriotyczna w warunkach wielokulturowości
Abstract
Edukacja w Polsce jest mocno zakorzeniona w wielokulturowości, regionalizmie i tradycji patriotycznej. Była i jest zorientowana okcydentalistycznie. Dawniej pojęcia te kojarzono ze wzniosłością i wielkimi sprawami narodu i państwa. W dobie demokratyzacji, modernizacji, integracji i globalizacji nabierają one nowego znaczenia. Zaczynają absorbować różnorodne pierwiastki życia codziennego. Powinny się zatem doczekać reaktualizacji i głębszego umocowania w teorii dydaktycznej. Jest to niezbędne szkole, która programowo realizuje edukacje (ścieżki edukacyjne): regionalną, kulturową i europejską. Autorzy koncentrują się na refleksji teoretycznej. Nie omawiają rozwiązań metodycznych, które jej towarzyszą.
References
Stępnik A., Tradycja, [w:] Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny. Dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004, s. 392–393.
Kudła L., Rola edukacji regionalnej w poznawaniu i umacnianiu tradycji, [w:] Toruńskie spotkania dydaktyczne I. Tradycja i mity w edukacji historycznej w dobie reformy, red. S. Roszak, M. Strzelecka i M. Ziółkowski, Toruń 2004, s. 289–301.
http://www.kresowianie.avx.pl/article.php?id=30. Stan z 20.12.2009 r.
Brun Ch., Regionalizm francuski, [w:] Ruch regionalistyczny w Europie, red. A. Patkowski, Warszawa 1934, s. 267.
Program regionalizmu polskiego, „Ziemia” R. 11, 1926, nr 13/14, s. 211–212.
Program regionalizmu polskiego, „Życie Podlasia” R. 3, 1926, nr 24, s. 1–2.
Program regionalizmu polskiego, „Kronika Miasta Poznania” R. 4, 1926, nr 10, s. 220–223.
Kołodziej W., Żiżka Z., Ruch regionalistyczny w Polsce dawniej i dziś, „Zeszyty Historyczno-Polityczne Stronnictwa Demokratycznego” 1986, z. 2, s. 62–73.
Lorenz Z., Regionalizm w szkole jako czynnik wychowawczy, [w:] Z zagadnień wychowawczych. Referaty wygłoszone na zjazdów dyrektorów Okręgu Szkolnego Łódzkiego w roku szkolnym 1930/31, Łódź 1931, s. 282.
Ossowski S., O ojczyźnie i narodzie, Warszawa 1984, s. 15–46.
Gołębiowski B., O kształcie współczesnego regionalizmu, „Profile” 1970, nr 3, s. 17.
Patkowski A., W hołdzie ziemi rodzinnej, Warszawa 1958.
Kwaśniewski K., Elementy teorii regionalizmu, [w:] Region, regionalizm – pojęcia i rzeczywistość, red. K. Handtke, Warszawa 1993 s. 76.
Topolski J., O pojęciu i funkcjach historycznych monografii regionalnych, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie” 1979, nr 2, s. 175.
Nowakowska E., Kształtowanie się świadomości regionalnej na Pomorzu Szczecińskim, Warszawa-Poznań 1980, s. 10.
Stępnik A., Historia regionalna i lokalna w Polsce 1918–1939. Badania i popularyzacja, Warszawa 1990, s. 6.
Konieczka-Śliwińska D., Miejsce i rola edukacji regionalnej w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, [w:] Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Toruń 2003, s. 378–388.
Konarzewski K., Reforma oświaty. Podstawa programowa i warunki kształcenia, Warszawa 2004.
Choińska-Mika J., G. Okła, Materiały z ogólnopolskiej konferencji „Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego. Historia. WOS. Przedsiębiorczość. Filozofia” – Cedzyna 14-15.11.2008 r., mps.
Stępnik A., Odkryć na nowo „małą ojczyznę”. Mikrohistoria w szkole, [w:] Uczeń i nowa humanistyka, red. M. Kujawska, Poznań 2000, s. 188–189.
Kowalik S., Społeczność lokalna a kultura regionalna, [w:] Edukacja regionalna, red. A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska, Warszawa 206, s. 22.
Mazur J., Integracja treści przedmiotowych na przykładzie ścieżki edukacyjnej „Dziedzictwo kulturowe w regionie”, [w:] Nauczanie blokowe i zintegrowane przedmiotów humanistycznych w zreformowanej szkole, red. T. Jaworski, B. Burda, M. Szymczak, Zielona Góra 2002, s. 209–215.
Morawska I., Dialog kultur jako wyzwanie edukacyjne, [w:] Dialog kultur w edukacji, red. B. Myrdzik, M. Karwatowska, Lublin 2009, s. 93–102.
Okła G., Przejawy wielokulturowości w programach nauczania historii doby obecnej, [w:] Wielokulturowość w nauczaniu historii, red. B. Burda, B. Halczak, Zielona Góra 2004, s. 249–257.
UNESCO Universal Declaration on Cultural Diversity, „Copyright Bulletin”, 2002, nr 1, s. 5–6, 9.
Okła G., Wielokulturowość w nauczaniu historii w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, Kielce 2008, s. 9.
U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, red. M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński, Warszawa 1997, s. 8.
Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, red. J. Nikitorowicz, Białystok 1999.
Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2008.
Szymańska-Czaplak E., Bitka M., Edukacja wielokulturowa w dydaktyce szkolnej i działaniach na rzecz środowiska (na przykładzie Szkoły Podstawowej TAK w Opolu), Katowice 2000.
Podraza-Kwiatkowska M., Patriotyzm wczoraj i dziś. Seminarium Polskiej Akademii Umiejętności, Kraków 2006, s. 25.
Okła G., Wychowanie patriotyczne w zreformowanej szkole, mps.
Okła G., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Białystok 2009, s. 58.
Grzybowski P. P., Edukacja europejska – Od wielokulturowości do międzykulturowości. Koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofońskiego, Kraków 2008.
Okła G., Między kontynuacją a zmianą. Spojrzenie na dzieje ojczyste i powszechne z perspektywy planowanej reformy w szkole ponadgimnazjalnej, [w:] Polska-Europa-Świat w szkolnych podręcznikach historii, pod red. S. Roszaka, M. Strzeleckiej, A. Wieczorek, Toruń 2008, s. 89–95.
Górczyński W., Stępnik A., Nauczanie historii wobec idei integracji europejskiej, [w]: Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka. Bydgoszcz 1999, s. 241–245.
Sularz J., Czym jest Ojczyzna według Jana Pawła II?, http://histmag.org/?id=799 Stan z 22.12.2009 r.
http://www.edukacja.edux.pl/p-6318-patriotyzm-ojczyzna-wedlug-jana-pawla.php. Stan z 7.12.2009 r.
Skarżyńska K., Różne oblicza i funkcje patriotyzmu, [w:] Patriotyzm, Kraków 1998, s. 35.
Mazur P., „Bóg – honor – Ojczyzna”. Wartości historyczne czy aktualne? „Zamojski Informator Diecezjalny” 2006, nr 3, s. 357–361.
Mazur P., O umiłowaniu ojczyzny…, „Wychowawca” 2006, nr 11, s. 7.
Mazur P., Moja Ojczyzna, „Wychowawca” 2007, nr 12, s. 16–17.
Anderson B., Wspólnoty wyobrażane. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków 1997, s. 53.
Buk-Cegiełka M., Wychowanie patriotyczne w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Wybrane zagadnienia wychowania
szkolnego – wokół wartości, red. P. Mazur, Lublin 2007, s. 51.
Tazbir J., Nieśmiertelne falsyfikaty, „Przegląd Polityczny” 2002, nr 57/58, s. 44.
Copyright (c) 2010 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search