Wychowanie do miłości
Abstract
Wychowanie do miłości jest jednym z najważniejszych zadań współczesnej pedagogiki pastoralnej. Zdaniem autora powinna nastąpić konsolidacja wysiłków głównych środowisk wychowawczych (rodziny, szkoły i Kościoła) w procesie wychowania ku miłości. Wspólnym zadaniem – rodziców, nauczycieli i duszpasterzy
– powinno być wspomaganie dzieci i młodzieży w kreowaniu swojego życia według wartości oraz wspomagania ich do urzeczywistniania miłości.
References
Bieleń R., Duszpasterstwo rodzin we współczesnej Polsce, Lublin 2001.
Gajda J., Wartości w życiu człowieka, Lublin 1997.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Lublin – Kielce 2003.
Jan Paweł II, Familiaris consortio, Watykan 1981.
Jan Paweł II, List do rodzin Gratissimam sane, Watykan 1994.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Watykan 1986.
Komisja Episkopatu Polski ds. Wychowania Katolickiego, Przygotowanie do życia w małżeństwie i rodzinie. Wychowanie seksualne, Sandomierz 1997.
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości, Watykan 1983.
Korczak J., Jak kochać dziecko?, Warszawa 1998.
Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002.
Merska K., Prawo do wolności, „Wychowawca” 1995 nr 2, s. 36.
Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie. Wytyczne dla wychowania w rodzinie, Watykan 1985.
Papieska Rada ds. Rodziny, Przygotowanie do sakramentu małżeństwa, Watykan 1996.
Paweł VI, Humane vitae, Watykan 1968.
Słomka W., Miłość, [w:] Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin – Kraków 2002, s. 524–526.
Solak A., Człowiek i jego wychowywanie. Zagadnienia wybrane, Tarnów 2004.
Sorkowicz A., Przygotowanie do małżeństwa w ramach duszpasterstwa rodzin jako przykład działalności edukacyjnej adresowanej do dorosłych, [w:] Aksjologia edukacji dorosłych, red. J. Kostkiewicz, Lublin 2004, s. s. 373–384.
Żardecka M., Miłość, w: Leksykon filozofii klasycznej, red. J. Herbut, Lublin 1997, s. 368–371.
Zuberbier A., Miłość, w: Katolicyzm A–Z, red. Z. Pawlak, Poznań 2004, s. s. 266–269.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search