Wychowanie do miłości
Abstrakt
Wychowanie do miłości jest jednym z najważniejszych zadań współczesnej pedagogiki pastoralnej. Zdaniem autora powinna nastąpić konsolidacja wysiłków głównych środowisk wychowawczych (rodziny, szkoły i Kościoła) w procesie wychowania ku miłości. Wspólnym zadaniem – rodziców, nauczycieli i duszpasterzy
– powinno być wspomaganie dzieci i młodzieży w kreowaniu swojego życia według wartości oraz wspomagania ich do urzeczywistniania miłości.
Bibliografia
Bieleń R., Duszpasterstwo rodzin we współczesnej Polsce, Lublin 2001.
Gajda J., Wartości w życiu człowieka, Lublin 1997.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Lublin – Kielce 2003.
Jan Paweł II, Familiaris consortio, Watykan 1981.
Jan Paweł II, List do rodzin Gratissimam sane, Watykan 1994.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Watykan 1986.
Komisja Episkopatu Polski ds. Wychowania Katolickiego, Przygotowanie do życia w małżeństwie i rodzinie. Wychowanie seksualne, Sandomierz 1997.
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości, Watykan 1983.
Korczak J., Jak kochać dziecko?, Warszawa 1998.
Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002.
Merska K., Prawo do wolności, „Wychowawca” 1995 nr 2, s. 36.
Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie. Wytyczne dla wychowania w rodzinie, Watykan 1985.
Papieska Rada ds. Rodziny, Przygotowanie do sakramentu małżeństwa, Watykan 1996.
Paweł VI, Humane vitae, Watykan 1968.
Słomka W., Miłość, [w:] Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin – Kraków 2002, s. 524–526.
Solak A., Człowiek i jego wychowywanie. Zagadnienia wybrane, Tarnów 2004.
Sorkowicz A., Przygotowanie do małżeństwa w ramach duszpasterstwa rodzin jako przykład działalności edukacyjnej adresowanej do dorosłych, [w:] Aksjologia edukacji dorosłych, red. J. Kostkiewicz, Lublin 2004, s. s. 373–384.
Żardecka M., Miłość, w: Leksykon filozofii klasycznej, red. J. Herbut, Lublin 1997, s. 368–371.
Zuberbier A., Miłość, w: Katolicyzm A–Z, red. Z. Pawlak, Poznań 2004, s. s. 266–269.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: