Co stanowi wartość dla ucznia w młodszym wieku szkolnym? Próba uporządkowania wartości w kontekście edukacji wczesnoszkolnej
Abstract
Tematyka artykułu dotyczy koncepcji wartości. W opracowaniu odniesiono się nie tylko do interpretacji zagadnienia, ale także zobrazowania funkcji i rodzajów wartości. Rozważania są oparte na wiedzy wybitnych naukowców. W nurcie rozważań odniesiono się także do wartości w kontekście uczniów w młodszym wieku szkolnym. Artykuł jest zakończony refleksją autora.
References
Banach Cz., Wartości w zmiennym świecie a edukacja, [w:] Edukacja nauczycielska wobec zmiany społecznej, red. H. Kwiatkowska, Warszawa 1991.
Brzozowski P., Polska wersja testu wartości Rokeacha i jej teoretyczne podstawy, „Przegląd Psychologiczny”, XXIV (1986)2.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Lublin – Kielce 2003.
Cichoń W., Wartości – człowiek – wychowanie, Kraków 1996.
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 2000.
Denek K., Morszczyńska U., Morszczyński W., Michałowski S. Cz., Dziecko w świecie wartości (część 1), Kraków 2003.
Denek K., Ku dobrej edukacji, Toruń – Leszno 2005.
Denek K., O nowy kształt edukacji, Toruń 1998.
Didier J., Słownik filozofii, Katowice 1992.
Dolińska-Zygmunt G., Psychologia wobec problematyki sensu życia, [w:] Sens życia, red. K. Obuchowski, B. Puszczewicz, Warszawa 1990.
Gajda J., hasło: Wartości w wychowaniu, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, T 7 (V–Ż), Warszawa 2008.
Gajda J., Wartości w duchu nowego humanizmu jako podstawa edukacji dorosłych, [w:] Aksjologia edukacji dorosłych, red. J. Kostkiewicz, Lublin 2004.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.
Karpińska A., Wartości – podstawą dialogu o edukacji, [w:] U podstaw dialogu o edukacji, red. A. Karpińska, Białystok 2003.
Kloska G., Pojęcia, teorie i badanie wartości w naukach społecznych, Warszawa 1992.
Kobyłecka E., Rozpoznawanie wartości przez uczniów szkół średnich w procesie edukacji, Gorzów Wielkopolski 1998.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.
Mazur P., Wartości – busolą na oceanie życia, „Katecheta ”, 2008, nr 1.
Mazur P., Wartości w procesie wychowawczym z perspektywy pedagogiki chrześcijańskiej, „Zeszyty Naukowe PWSZ”, Gorzów Wielkopolski 2009.
Mazur P., Wychowanie ku wartościom wyzwaniem dla współczesnej szkoły, [w:] Wybrane zagadnienia wychowania szkolnego – wokół wartości, red. P. Mazur, Lublin 2007.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998.
Popielski K., Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia, Lublin 1994.
Rokeach M., The nature of human values, New York 1973.
Zaguzow N., Sitarow W., Estetyka jako ważny obszar edukacji humanistycznej, [w:] Współczesne obszary i tendencje w edukacji humanistycznej, red. T. Strawa, Szczecin 2002.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search