Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Abstract
W artykule zaprezentowano zabawę jako podstawową formę przyczyniającą się do aktywizacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Głównie odniesiono się do analizy zagadnień, a także zwrócono uwagę na rodzaje i formy aktywności człowieka oraz metody aktywizujące. W kolejnej części odniesiono się do analizy cech, funkcji, właściwości i zadań zabawy.References
Buhler Ch., Dziecięctwo i młodość, Warszawa 1933.
Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985.
Karbowniczek J., Grabowski M., Czy w rozwoju tkwią szczegóły? Własne refleksje nad terminologią i periodyzacją wzrastania człowieka, [w:] Zdravie ako zakladny predpoklad rozvoja ludskeho potencialu. Zbornik prispevkov z medzinarodneho seminara, Podhajska 2010.
Karbowniczek J., Twórcza aktywność dziecka a metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” (2006) 1.
Karbowniczek J., Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej po wprowadzeniu reformy systemu oświaty, Częstochowa 2008.
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2005.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.
Markocki Z., Edukacja ustawiczna w dobie globalizacji i wielokulturowości, [w:] Edukacja nieustająca wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego. Edukacja XXI wieku 19, red. M. Gawrońska-Garstka, Poznań 2010.
Mazur P., „Nowy człowiek” w nauczaniu Jana Pawła II – wyzwanie do wychowania, „Edukacja. Teologia i Dialog” (2006) 3.
Metodyka wychowania przedszkolnego, red. M. Kwiatowska, Z. Topińska, Warszawa 1972.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998.
Paśko I., Aktywność dzieci w edukacji przyrodniczej na poziomie wczesnoszkolnym, [w:] Edukacja nieustająca wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego. Edukacja XXI wieku 20, red. A. Zduniak, Poznań 2010.
Podstawy pedagogiki przedszkolnej, red. M. Kwiatowska, Warszawa 1985.
Piryow G. (red.), Probleme des Spiels im Kndergarten, Berlin 1974.
Siek-Piskozub T., Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych, Warszawa 1995.
Waloszek D., Zabawa – edukacja, Zielona Góra 1996.
Więckowski R., Nauczanie początkowe swoistą dziedziną wiedzy pedagogicznej, [w:] Podstawy nauczania początkowego, red. R. Więckowski, K. Rogulska, Wrocław 1990.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search