The Interconnection Between Forest Kindergartens and the Montessori Method
Abstract
The article presents the ideas behind forest kindergartens, as well as their interconnection with the Montessori Method. It also includes a brief history of forest kindergartens, both around the world and in Poland, and the characteristics of how they function. The presented data are based on the analysis of source materials, including information found on forest kindergartens’ websites, documents such as the project of “The Pedagogical Concept of Forest Kindergartens Operating in Partnership with the Polish Institute of Forest Kindergartens,” the available research results and the literature on the topic, the telephone verification of the validity of the data shown on the internet map of forest kindergartens in Poland, and participant observations carried out i.a. in “Puszczyk” forest kindergarten in Białystok. The objective of the conducted research was to analyse forest kindergartens and Montessori kindergartens, paying special attention to the similarities in their functioning. As a result of the scientific work, numerous links between the two forms of alternative education were found and these are set out in the article. Moreover, a selection of several Polish kindergartens which draw inspiration from the idea of forest kindergartens and the Montessori education system are presented herein. All of this shows that such a combination turns out to be an interesting proposition for pre-school education, both for the founders of kindergartens and the recipients of the offer – pre-school children and their parents.
References
Albinowska A., Czekalska R., Gaj A., Lauba B., Matczak J., Piecusiak A., Sosnowska J., Odkryjmy Montessori jeszcze raz… Program wychowania przedszkolnego opracowany na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori w Przedszkolu nr 106 w Łodzi, Impuls, Kraków 2008.
Bednarczuk B., Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych, Impuls, Kraków 2016.
Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Impuls, Kraków 2009.
Cotte D.G., Metoda Montessori w domu. 80 zabaw edukacyjnych, tłum. K. Skawran, Wydawnictwo RM, Warszawa 2017.
Fonberg E., Nerwice a emocje, Ossolineum, Wrocław 1979.
Friluftsfrämjandet, Enjoy the Swedish outdoors – together with us, https://www.friluftsframjandet.se/in-english/ (dostęp: 7.01.2018).
Guz S., Edukacja w systemie Montessori, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998.
Guz S., Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006.
Hagglund S., Johansson E.M., Belonging, value conflicts and children’s rights in learning for sustainability in early childhood, [w:] Research in Early Childhood Education for Sustainability: International Perspectives and Provocations, red. J. Davis, S. Elliot, Routledge, London–New York 2014.
Janik A., Koncepcja pedagogiczna i program leśnych przedszkoli na przykładzie przedszkola w Lipsku na terenie Niemiec, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2015, nr 4.
Jawłowska A., Drogi kontrkultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975.
Kaliszuk E., Kaliszuk A., O co chodzi w leśnym przedszkolu, „Dzikie życie” 2016, nr 2, http://dzikiezycie.pl/archiwum/2016/luty-2016/o-co-chodzi-w-lesnym-przedszkolu (dostęp: 7.01.2018).
Leśne Przedszkola przy Montessori Mountain Schools, http://szkolamontessori.com.pl/lesne-pr/lesne-przedszkola/ (dostęp: 7.01.2018).
Leśne Przedszkole Montessori w Gdyni, https://www.facebook.com/lesneprzedszkolemontessori/ (dostęp: 7.01.2018).
Leśne przedszkole w Koszarawie Bystrej, http://szkolamontessori.com.pl/lesne-pr/l/ (dostęp: 7.01.2018).
Leśne przedszkole w Krzyżówkach, http://szkolamontessori.com.pl/lesne-pr/lesne-przedszkole-w-krzyzowkach/ (dostęp: 7.01.2018).
Leśne Przedszkole w Przyłękowie, http://szkolamontessori.com.pl/lesne-pr/lesne-przedszkole-w-przylekowie/ (dostęp: 7.01.2018).
Leśne przedszkole – relacje dorosłych, http://szkolamontessori.com.pl/lesne-pr/relacje-doroslych/ (dostęp: 7.01.2018).
Lewandowska E., Znaczenie roli edukacji i wczesnej edukacji dla edukacji dla zrównoważonego rozwoju, [w:] Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa wiedzy, red. A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Wiktowska-Tomaszewska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016.
Loughborough University, Study reveals how Forest Schools can benefit children’s development, http://www.lboro.ac.uk/media-centre/press-releases/2017/october/study-reveals-forest-school-benefits/ (dostęp: 7.01.2018).
Louv R., Ostatnie dziecko lasu, tłum. A. Rogozińska, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2014.
Mapa leśnych przedszkoli w Polsce, https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=18-WqL0PL-BpCrmgVy2VhBLj1q0E&hl=en_US&ll=52.148280497120325%2C19.347929450000038&z=6 (dostęp: 7.01.2018).
O’Brien L., Murray R., Forest School: a marvellous opportunity to learn. Research Summary, file:///D:/Projekt%20Le%C5%9Bne%20przedszkole/Pomocne%20materia%C5%82y/SERG_Forest_School_research_summary.pdf (dostęp: 10.01.2018).
Outdoor & Woodland Learning Scotland, Skogsmulle – how it started, dostępny online, http://www.owlscotland.sbp-creative-dev.co.uk/images/uploads/cluster_groups/Skogsmulle_-_the_start.pdf (dostęp: 5.01.2018).
Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, https://www.facebook.com/lesneprzedszkola/ (dostęp: 5.01.2018).
Poussin Ch., Metoda Montessori. Naucz mnie robić to samodzielnie. Wprowadzenie dla rodziców, Wydawnictwo RM, Warszawa 2017.
Przedszkole Montessori AQQ, http://przedszkoleaqq.pl/index.php/przedszkole-lesne/ (dostęp: 7.01.2018).
Romaniak J., Leśne przedszkola – bez murów, z otwarciem na naturę, dostępny online, http://dziecisawazne.pl/lesne-przedszkola-bez-murow-z-otwarciem-na-nature (dostęp: 18.07.2017).
Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku życia, tłum. M. Markocka-Pepol, M. Kłobuchowski, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016.
Sikorska I., Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
Sikorska I., Różnorodność kontekstów społecznego rozwoju dziecka, „Psychologia Rozwojowa” 2005, t. 1, nr 1.
Wurzeln und Flugel e. V. – Leipzig, http://www.wurzelnundfluegel.net/ (dostęp:12.01.2018).
Copyright (c) 2018 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search