Wstęp

  • Dorota Zdybel Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Pedagogiczny
Słowa kluczowe: Pedagogika Montessori

Abstrakt

Najnowszy numer „Edukacji Elementarnej w Teorii i Praktyce” poświęcony jest myśli pedagogicznej Marii Montessori, jednej z najwybitniejszych reformatorek edukacji XX wieku. Koncepcja pedagogiczna M. Montessori, choć opracowana ponad 100 lat temu, zachowuje świeżość, oryginalność i głębię intelektualną, inspirując wciąż nowe pokolenia badaczy, nauczycieli i rodziców. Unikatowy potencjał poznawczy tej koncepcji wynika, jak zauważa Clara Tornar, z połączenia metody naukowej obserwacji pedagogicznej z jej stopniowym rozwojem i doskonaleniem, opartym na rygorystycznie traktowanym wymogu naukowości i związanej z nią racjonalności i obiektywności. M. Montessori postrzegała klasę szkolną jako swoiste „laboratorium psychologiczne”, jednak nie w znaczeniu behawiorystycznym – miejsca, gdzie badacz w starannie kontrolowanych warunkach wprowadza bodziec, starając się wywołać wcześniej zaplanowaną i pożądaną reakcję dziecka. Wręcz przeciwnie, jej wizja laboratorium psychologicznego zbudowana w Casa dei Bambini opierała się na trzech wewnętrznie powiązanych i cyklicznie powtarzanych fazach działania, odzwierciedlających metodologię badania w działaniu (action research):

stworzeniu otoczenia przygotowanego do ćwiczenia wolności wyboru – otoczenia, którego zadaniem było wzmacnianie i wyzwalanie swobodnej ekspresji psychologicznych potrzeb, tendencji i zdolności dziecka;

systematycznej obserwacji zachowań i reakcji dziecka na stworzone mu warunki działania;

oraz na stopniowym przekształcaniu, reorganizowaniu tego otoczenia tak, by coraz lepiej odpowiadało zaobserwowanym potrzebom i możliwościom dziecka, by zawarte w nim bodźce stawały się facylitatorem rozwoju, materiałem do konstruowania własnego potencjału rozwojowego.

 

Bibliografia

Tornar C. , Maria Montessori’s Contribution to Scientific Pedagogy. Lecture given at the doctoral course in „Innovation and evaluation of the educational systems” of the International Doctoral School „Culture, Éducation, Communication” - Department of Educational Design, University of Roma Tre. „MO.R.E - Montessori Research&More” Newsletter 1-2009 (June).

van EwijkN., The scientific work of Dr. Maria Montessori: a closer look, [w:] Learning in Montessori Classroom – in search of quality in education, red. B. Bednarczuk, D. Zdybel, Lublin 2014.

M. Montessori, To Educate the Human Potential, Oxford, England, 1989.

Lillard P.P., Montessori Today. A Comprehensive Approach to Education from Birth to Adulthood, New York 1996.

Opublikowane
2018-06-03
Jak cytować
Zdybel, D. (2018). Wstęp. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(1(47), 7-9. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1088