Wdrażanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w Ośrodku Rehabilitacyjno- -Edukacyjnym (pole współpracy z rodziną)
Abstrakt
Ścisła współpraca środowiska domowego ze środowiskiem edukacyjnym jest istotnym elementem efektywności wdrażania alternatywnej i wspomagającej komunikacji (AAC). Celem autorki było zbadanie jakości tej współpracy na przykładzie (case study) jednego z wrocławskich Ośrodków Rehabilitacyjno-Edukacyjnych (ORE). Autorka przeprowadziła badania ewaluacyjne równolegle z wewnętrzną ewaluacją ośrodka. Posłużyła się ankietą adresowaną do nauczycieli i specjalistów oraz rodziców, rozmowami indywidualnymi, analizą dokumentów i obserwacją. Praktycznym efektem badań ewaluacyjnych było opracowanie szczegółowych rekomendacji dla ośrodka. Autorka stwierdziła, że efektywność wdrażania AAC w odniesieniu do dzieci i młodzieży – uczestników ORE – jest niska, głównie ze względu nieharmonijną współpracę środowiska domowego i środowiska edukacyjnego. Drugim ważnym czynnikiem jest nierównomierne korzystanie z AAC w obu środowiskach. Nauczyciele i specjaliści wykorzystują niemal wszystkie sytuacje w ciągu dnia, aby nawiązywać relację komunikacyjną z uczestnikami ORE, stosują różnorodne sposoby komunikacji, posługują się najnowocześniejszym urządzeniami, natomiast rodzice mają trudności z optymalnym wdrażaniem AAC w środowisku domowym, wskazując na wysokie koszty urządzeń do komunikacji oraz wyrażając przekonanie, że ORE wypełnia adekwatnie zadania z zakresu AAC, co zwalnia ich z obowiązku rozwijania komunikacji w domu.
Bibliografia
Beukelman D.R., Hux K., Dietz A.R., McKelvey M.L., Weissling K.S. E. (2015). Using visual scene displays as communication support options for people with chronic, severe aphasia: A summary of AAC research and future research directions, “Augmentative and Alter- native Communication,” vol. 31, no. 3, pp. 234–245.
Chrzanowska I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności [Special education: From tradition to the present day], Krakow: Impuls.
Elsahar Y., Hu S., Bouazza-Marouf K., Kerr D., Mansor A. (2019). Augmentative and alternative communication (AAC) advances: A review of configurations for individuals with a speech disability, “Sensors,” vol. 19, no. 1911, pp. 1–24. DOI:10.3390/s19081911.
Fitzpatrick J. L, Sanders J.R., Worthen B.R. (2011). Evaluation program: Alternative approaches and practical guidelines, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Gadamer H.-G. (2007). Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej [Truth and method: Foundations of a philosophical hermeneutics]. Warsaw: PWN Scientific Publishing House. https://pdfs.semanticscholar.org/9d4a/2611a7bfc7216827ead232 f3d3a871d71cf7.pdf
Grycman M. (2015). Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci ze złożonymi zaburzeniami komunikacji wraz z propozycjami strategii terapeutycznych [Check how I communicate – Evaluation of the effectiveness of communication in children with complex communication disorders: Suggestions of therapeutic strategies], Kwidzyn: Rehabilitation Center for the Development of Communication Association.
Grycman M., Kaczmarek B.B. (2014). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej) [Reference dictionary of AAC terms (Augmentative and Alternative Communication)], Krakow: Impuls.
Jaskuła S. (2012). Ewaluacja rozwojowa jako wyzwanie współczesnego systemu edukacji [Developmental evaluation as a challenge to the modern educational system], “Zarządzanie Publiczne,” vol. 19, no. 3, pp. 89–98.
Kochanowicz A.M. (2012). Odkrywanie ekspresji językowej dziecka niemówiącego [Discovering the linguistic expression of a non-speaking child], [in:] B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga (eds.), Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością [Supporting the psychosocial functioning of people with disabilities], Krakow: Jesuit University Ignatianum; WAM.
Kochanowicz, A.M. (2019). Eye tracking w diagnozie, terapii i edukacji dzieci z niepełno- sprawnością sprzężoną. Zarys problematyki [Eye tracking in the diagnosis, therapy, and education of children with multiple disabilities: Outline of the issue], “Elementary Education in Theory and Practice,” vol. 14, no. 4, pp. 109–119. DOI: 10.35765/ eetp.2019.1454.08.
Loebel W. (2006). Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce [Out- line of the development of Augmentative and Alternative Communication in Poland], [in:] J.J. Błeszyński (ed.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji [Augmenta- tive and alternative methods of communication]. Krakow: Impuls.
Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębsza niepełnosprawnością intelektualną – w poszukiwaniu wzajemności i współpracy [Model of com- munication skills of people with deeper intellectual disability: In search of reciprocity and cooperation], Warsaw: APS.
Mizerek H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją Istota i paleta zastoso- wań [Case study in educational research: Essence and range of applications], “Przegląd Pedagogiczny,” no. 1, pp. 9–22.
Romski M., Sevcik R.A., Barton-Hulsey A., Whitmore A.S. (2015). Early intervention and AAC: What a difference 30 Years makes, “Augmentative and Alternative Communica- tion,” vol. 31, no 3, pp. 1–22. DOI:10.3109/07434618.2015.1064163.
Regulation of the Minister of National Education of 25 August 2017 on Pedagogical Supervision, Journal of Laws 2017, item 1658.
Simons H. (2009). Case study research in practice, London–New York: Sage.
Smyczek A., Bolon B., Bombińska-Domżał A., Guzik J. (2006). Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC) [Your symbols, my words and the fun begins! Educational program for families of non-speaking children using assistive communication (AAC)], Krakow: Mówić bez słów Association.
Yin R.K. (2018). Case study research and applications: Design and methods, Los Angeles, CA: Sage.
Copyright (c) 2020 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: