Toward the Child. Universalism and Timelessness of Janusz Korczak's Pedagogical Thought in the Face of the Post-pandemic Educational Reality of the 21st Century
Abstract
Janusz Korczak's pedagogical heritage is an inestimable value for all didactic and educational activities undertaken in relation to children. In the era of current pandemic experiences, the 21st century defined embracing of a new direction of education, moving towards online learning. However, the task turned out to be much more difficult than initially assessed. In the face of the difficulties and cognitive, emotional and social deficits and problems that result from online education, Korczak's paedocentrism and its importance seem to be particularly emphasized. This text focuses on selected assumptions of Janusz Korczak's pedagogical thought, which were an inspiration and a starting point for reflections on the post-pandemic educational reality of the 21st century. The article emphasizes the importance of love and respect for the child as a superior value, as well as the role of dialogue and relationship as key elements for an effective educational process that supports development. These Korczak inspirations were compared with the current level of functioning of children, but also teachers, referring to both research results and conclusions drawn from therapeutic practice. The author points to the high universality and timelessness of Janusz Korczak's pedagogical heritage, outlining the post-pandemic perspective of Korczak's educational space in the 21st century.
References
Bińczycka J. (2009). Spotkanie z Korczakiem, Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. J. Rusieckiego.
Bińczycka J. (2011). Dialog w wychowaniu, [w:] B. Smolińska-Theiss (red.), Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci — są ludzie, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Buber M. (1993). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Chymuk M. (1995). Janusz Korczak. Dziecko i wychowawca, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Gołębniak B.D. (2003). Szkoła – kształcenie – nauczyciel, [w:] B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. 2, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Janiak A. (2015). Wychowanie dziecka w pedagogii Janusza Korczaka, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Kamińska A. (2012). Dzieło pedagogiczne Janusza Korczaka jako przykład Lévinasowskiej wrażliwości na Innego, [w:] M. Lubińska-Bogacka, M. Banach. (red.), Jestem nie po to, aby mnie kochać, ale po to, bym ja działał i kochał. Dzieło i życie Janusza Korczaka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 156.
Kamińska A. (2013). Korczakowski dialog z dzieckiem — inspiracje filozoficzne, [w:] B. Smolińska-Theiss (red.), Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Klus-Stańska D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśląc teorią o praktyce, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej,Warszawa: Wydawnictwo Harmonia.
Kłoczowski P. (2005). Filozofia dialogu, Poznań: Wydawnictwo W drodze.
Korczak J. (1984). Pisma wybrane, t. 2. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Korczak J. (1987). Myśli, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Korczak J. (1900). Dzieci i wychowanie, „Wędrowiec”, nr 1.
Korczak J. (1993). Momenty wychowawcze, [w:] J. Korczak (red.), Dzieła, t. 7, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona.
Korczak J. (1998). Jak kochać dziecko, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski.
Korczak J. (2002). Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa:Wydawnictwo Żak.
Milerski B., Śliwerski, B. (2000). (red). Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa:Wydawnictwo PWN.
Okońska E. (2008). Co z dialogiem w szkole? „Forum Dydaktyczne: Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość”, nr ¾, s. 19-26.
Plebańska M., Szyller A., Sieńczewski, M. (2020). Raport – Edukacja zdalna w czasach Covid, Warszawa: Wydział Pedagogiczny UW.
Ptaszek G., Stunża G., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Tarnowski J. (1990). Janusz Korczak dzisiaj, Warszawa: Wydawnictwo ATK.
Tischner J. (2005). Etyka solidarności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Smolińska-Theiss B. (2014). Korczakowskie narracje pedagogiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Śnieżyński M. (2005). Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Theiss W. (2012). Dziecko to człowiek. Pedagogiczne dziedzictwo Janusza Korczaka, „Pedagogika Społeczna”, nr 4, s. 4-11.
Theiss W. (1992). Posłowie, [w:] J. Korczak (red.), Jak kochać dziecko, Warszawa: Agencja Wydawnicza Jacek Santorski.
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search