Postapocalypse in Shorts or How to Prepare Kids For (Each) Catastrophe
Abstract
Post-apocalyptic literature, including comic and picture books, is a well-known subgenre of popular culture. However, while the market offers an abundance of works of this kind for adults or young adults, this convention is rarely chosen by the authors of literature aimed explicitly at child readers. One of the few exceptions is the series of eight comic books Bajka na końcu świata written and drawn by Marcin Podolec and published in the years 2017–2023 by Kultura Gniewu. The series presents adventures of the girl named Wiktoria and her dog Bajka who wander through the world after the global catastrophe, i. e. through abandoned and destroyed lands full of all kinds of animal, vegetal and physical anomalies. In terms of the plot, the vision presented in the subsequent volumes draws on a wealth of the gloomy repertoire of post-apocalyptic visions familiar from literature or films for adult audiences. The article attempts to trace how the author narrates the adventures of Wiktoria and Bajka in this damaged and dreadful world in a softened form suited to the perception of the child readers.
References
Błaszkowska, M. (2019). Porządki nierzeczywistości. Koherencja światów przedstawionych w polskiej fantastyce współczesnej. [Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Łebkowskiej]. Uniwersytet Jagielloński. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/269514/blaszkowska_porzadki_nierzeczywistosci_koherencja_swiatow_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Chmielewski, D. i Podolec, M. (2014). Podgląd. Kultura Gniewu.
Gąska, P. (2016). Historia rozwoju konwencji postapokaliptycznej jako odbicie lęków kultury zachodniej. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio FF – Philologia, 34(2), 13–32. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_ff_2016_34_2_13/c/3783-3391.pdf
Genette, G. (2002). Seuils. Editions Du Seuil.
Grzymała-Moszczyńska, H. i Różańska-Mglej, M. (2019). Komiks jako sposób radzenia sobie z traumą uchodźczą. Relacje Międzykulturowe = Intercultural Relations, 1(5), 169–185. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/77000/grzymala-moszczynska_rozanska-mglej_komiks_jako_sposob_radzenia_sobie_z_trauma_2019.pdf
Kołodziejczyk, M. i Podolec, M. (2016). Morze po kolana. Wielka Litera, Kultura Gniewu.
Kultura Gniewu. (b.d.). Krótkie Gatki. Kultura Gniewu. https://kultura.com.pl/15-krotkie-gatki
Mazepa-Domagała, B. (2011). Upodobania obrazowe dzieci w wieku przedczytelniczym
w zakresie ilustracji książkowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
McCloud, S. (2021). Zrozumieć komiks (M. Błażejczyk, tłum.). Kultura Gniewu.
Nijakowski, L. (2011). Popularne postapokalipsy późnej nowoczesności. W: P. Kowalski (red.), Mit, prawda, imaginacja (s. 243–269). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. https://wuwr.pl/cac/article/view/842/814
Pablopavo [Sołtys, P.], Flint, M. i Podolec, M. (2016). Dym. Wywiad graficzny. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2013). Fugazi Music Club. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2017a). Opuszczony dom. [Seria „Bajka na końcu świata”, 2]. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2017b). Ostatni ogród. [Seria „Bajka na końcu świata”, 1]. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2018). Ożywczy deszcz. [Seria „Bajka na końcu świata”, 3]. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2019). Opowieść gołębia. [Seria „Bajka na końcu świata”, 4]. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2020). Odległe krainy. [Seria „Bajka na końcu świata”, 5]. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2021a). Bajka i jej gang. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2021b). Operacja Trufla. [Seria „Bajka na końcu świata”, 6]. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2022). Ognie na niebie. [Seria „Bajka na końcu świata”, 7]. Kultura Gniewu.
Podolec, M. (2023). Otwarte drzwi. [Seria „Bajka na końcu świata”, 8]. Kultura Gniewu.
Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Shavit, Z. (1986). Poetics of children’s literature, The University of Georgia Press. http://humanities1.tau.ac.il/segel/zshavit/files/2014/03/poetics-of-childrens-literature.pdf
Szyłak, J. (2017). Jak czytać komiksy i właściwie po co? Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne, 8, 149–168. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-2fa68cf9-1fa0-425c-809e-ec6011c6a786/c/9_Szylak.pdf
Tałuć, K. (2017). Komiks polski dla młodego odbiorcy – tendencje, tematy, wydawcy. W: K. Tałuć (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 (s. 254–286). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/11505/1/Taluc_Komiks_polski_dla_mlodego_odbiorcy_tendencje_tematy_wydawcy.pdf
Wierel, K. (2017). Czarny horyzont, czyli śmierć Zachodu. Kultura postapokaliptyczna jako alternatywna wizja przyszłości. W: A. Kisielewska, A. Kisielewski i M. Kostaszuk-Romanowska (red.), Przyszłość kultury: od diagnozy do prognozy (s. 47–68). Wydawnictwo Prymat. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/10819/1/K_Wierel_Czarny_horyzont_czyli_smierc_Zachodu.pdf
Wierel, K. (2019). Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach, literackich i filmowych przełomu XX i XXI wieku. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/8856/1/K_Wierel_Ksiega_w_nie_ludzkim_swiecie.pdf
Witkowski, P. (2020, marzec). Apokalipsa instant. Rozmowa z Lechem M. Nijakowskim, Dwutygodnik, 278. https://www.dwutygodnik.com/artykul/8815-apokalipsa-instant.html?print=1
Zabawa, K. (2013). Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej. Akademia Ignatianum – Wydawnictwo WAM.
Zając, M. (2000). Promocja książki dziecięcej. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo SBP.
Zeugner, G. (1965). Barwa i człowiek (J. Rogaczewski, tłum.). Arkady.
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search