Postapocalypse in Shorts or How to Prepare Kids For (Each) Catastrophe

Keywords: postapocalypse, comic book, children’s literature, art therapy, bibliotherapy

Abstract

Post-apocalyptic literature, including comic and picture books, is a well-known subgenre of popular culture. However, while the market offers an abundance of works of this kind for adults or young adults, this convention is rarely chosen by the authors of literature aimed explicitly at child readers. One of the few exceptions is the series of eight comic books Bajka na końcu świata written and drawn by Marcin Podolec and published in the years 2017–2023 by Kultura Gniewu. The series presents adventures of the girl named Wiktoria and her dog Bajka who wander through the world after the global catastrophe, i. e. through abandoned and destroyed lands full of all kinds of animal, vegetal and physical anomalies. In terms of the plot, the vision presented in the subsequent volumes draws on a wealth of the gloomy repertoire of post-apocalyptic visions familiar from literature or films for adult audiences. The article attempts to trace how the author narrates the adventures of Wiktoria and Bajka in this damaged and dreadful world in a softened form suited to the perception of the child readers.

References

Błaszkowska, M. (2019). Porządki nierzeczywistości. Koherencja światów przedstawionych w polskiej fantastyce współczesnej. [Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Łebkowskiej]. Uniwersytet Jagielloński. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/269514/blaszkowska_porzadki_nierzeczywistosci_koherencja_swiatow_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chmielewski, D. i Podolec, M. (2014). Podgląd. Kultura Gniewu.

Gąska, P. (2016). Historia rozwoju konwencji postapokaliptycznej jako odbicie lęków kultury zachodniej. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio FF – Philologia, 34(2), 13–32. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_ff_2016_34_2_13/c/3783-3391.pdf

Genette, G. (2002). Seuils. Editions Du Seuil.

Grzymała-Moszczyńska, H. i Różańska-Mglej, M. (2019). Komiks jako sposób radzenia sobie z traumą uchodźczą. Relacje Międzykulturowe = Intercultural Relations, 1(5), 169–185. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/77000/grzymala-moszczynska_rozanska-mglej_komiks_jako_sposob_radzenia_sobie_z_trauma_2019.pdf

Kołodziejczyk, M. i Podolec, M. (2016). Morze po kolana. Wielka Litera, Kultura Gniewu.

Kultura Gniewu. (b.d.). Krótkie Gatki. Kultura Gniewu. https://kultura.com.pl/15-krotkie-gatki

Mazepa-Domagała, B. (2011). Upodobania obrazowe dzieci w wieku przedczytelniczym

w zakresie ilustracji książkowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

McCloud, S. (2021). Zrozumieć komiks (M. Błażejczyk, tłum.). Kultura Gniewu.

Nijakowski, L. (2011). Popularne postapokalipsy późnej nowoczesności. W: P. Kowalski (red.), Mit, prawda, imaginacja (s. 243–269). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. https://wuwr.pl/cac/article/view/842/814

Pablopavo [Sołtys, P.], Flint, M. i Podolec, M. (2016). Dym. Wywiad graficzny. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2013). Fugazi Music Club. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2017a). Opuszczony dom. [Seria „Bajka na końcu świata”, 2]. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2017b). Ostatni ogród. [Seria „Bajka na końcu świata”, 1]. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2018). Ożywczy deszcz. [Seria „Bajka na końcu świata”, 3]. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2019). Opowieść gołębia. [Seria „Bajka na końcu świata”, 4]. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2020). Odległe krainy. [Seria „Bajka na końcu świata”, 5]. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2021a). Bajka i jej gang. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2021b). Operacja Trufla. [Seria „Bajka na końcu świata”, 6]. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2022). Ognie na niebie. [Seria „Bajka na końcu świata”, 7]. Kultura Gniewu.

Podolec, M. (2023). Otwarte drzwi. [Seria „Bajka na końcu świata”, 8]. Kultura Gniewu.

Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Shavit, Z. (1986). Poetics of children’s literature, The University of Georgia Press. http://humanities1.tau.ac.il/segel/zshavit/files/2014/03/poetics-of-childrens-literature.pdf

Szyłak, J. (2017). Jak czytać komiksy i właściwie po co? Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne, 8, 149–168. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-2fa68cf9-1fa0-425c-809e-ec6011c6a786/c/9_Szylak.pdf

Tałuć, K. (2017). Komiks polski dla młodego odbiorcy – tendencje, tematy, wydawcy. W: K. Tałuć (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 (s. 254–286). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/11505/1/Taluc_Komiks_polski_dla_mlodego_odbiorcy_tendencje_tematy_wydawcy.pdf

Wierel, K. (2017). Czarny horyzont, czyli śmierć Zachodu. Kultura postapokaliptyczna jako alternatywna wizja przyszłości. W: A. Kisielewska, A. Kisielewski i M. Kostaszuk-Romanowska (red.), Przyszłość kultury: od diagnozy do prognozy (s. 47–68). Wydawnictwo Prymat. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/10819/1/K_Wierel_Czarny_horyzont_czyli_smierc_Zachodu.pdf

Wierel, K. (2019). Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach, literackich i filmowych przełomu XX i XXI wieku. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/8856/1/K_Wierel_Ksiega_w_nie_ludzkim_swiecie.pdf

Witkowski, P. (2020, marzec). Apokalipsa instant. Rozmowa z Lechem M. Nijakowskim, Dwutygodnik, 278. https://www.dwutygodnik.com/artykul/8815-apokalipsa-instant.html?print=1

Zabawa, K. (2013). Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej. Akademia Ignatianum – Wydawnictwo WAM.

Zając, M. (2000). Promocja książki dziecięcej. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo SBP.

Zeugner, G. (1965). Barwa i człowiek (J. Rogaczewski, tłum.). Arkady.

Published
2023-12-27
How to Cite
Łapiński, P. (2023). Postapocalypse in Shorts or How to Prepare Kids For (Each) Catastrophe. Elementary Education in Theory and Practice, 18(4 (71), 103-114. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1871.08