Rozpoznawanie modalnych wersji tonalności przez studentów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Abstrakt
Zdecydowana większość nauczycieli przedszkoli i wczesnoszkolnych przyznaje, że ma problemy z realizacją zagadnień muzycznych. Badania eksperymentalne wskazują, że niemożność śpiewania, poruszania się w rytm muzyki, różnicowania tonacji i metrum, improwizowania, czytania i zapisywania muzyki wynika głównie z deficytów audiacji. W artykule skupiono się na dwóch podstawowych elementach muzycznych – tonacji i rytmie. Przedstawiono wyniki badań dotyczących efektywności rozpoznawania melodii prezentowanej instrumentalnie w ośmiu tonacjach: 1) durowej; 2) Dorian; 3) frygijskiej; 4) lidyjskiej; 5) miksolidyjskiej; 6) liparyjskiej; 7) molowej harmonicznej; 8) Locrian. Ze względu na cel badań zawartość rytmiczna wszystkich wersji była taka sama, a zastosowana procedura pozwoliła na porównanie uwagi uczniów poprzez określenie czasu otrzymania (wysłuchania) linii melodycznej oraz momentu, w którym udzielili odpowiedzi. Umiejętności słuchania pomagają rozwijać umiejętności krytycznego myślenia, które są ważne w każdej formie komunikacji – mówieniu, śpiewaniu, czytaniu, pisaniu lub syntezie informacji.
Bibliografia
Bohlken, B. (1995). The bare facts about the listener’s responsility in understanding semantic meaning. Paper presented at the annual conference International Listening Association, Little Rock, AR, March 8–11, 1994. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED379666.pdf
Campbell, T., & Inguagiato, R. (1994). The power of listening. Physician Executive, 20(9), 35–37.
Giggio, R., & Friedman, H. (1986). Impression formation: The role of expressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 50(2), s. 421–427. https://doi.org/10.1037//0022-3514.50.2.421
Goleman, D. (2007). Inteligencja społeczna (A. Jankowski, Trans.). Dom Wydawniczy Rebis.
Gordon, E. E. (1979). Primary measures of music audiation. GIA Publications.
Gordon, E. E. (1982). Intermediate measures of music audiation. GIA Publications.
Gordon, E. E. (1984). Manual for the Instrumental Timbre Preference test. GIA. Publications.
Gordon, E. E. (1989). Manual for the advanced measures of music audiation. GIA Publications.
Gordon, E .E. (1991). Iowa test of music literacy. GIA Publications.
Gordon, E. E. (1997). Learning sequences in music: Skill, content, and patterns. GIA Publications.
Gordon, E. E. (1999). Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy. Teoria uczenia się muzyki (A. Zielińska-Croom & E. Klimas-Kuchtowa, Trans.). Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Graves, D. H. (1995). Teacher as listener. Instructor, 105(2), 30.
Hass, J. W., & Arnold, C. L. (1995). An examination of the role of listening in judgments of communication competence of co-workers. Journal of Business Communication, 32(2), 123–139. https://doi.org/10.1177/002194369503200202
Hunsaker, R.A. (1991). Critical listening – a neglected skill. Paper presented at the congress National Communication Association, Atlanta, GA.
Kendall, R. A., & Carterette, E. C. (1993). Verbal attributes of simultaneous wind instrument timbres: I. von Bismarck’s adjectives. Music Perception, 10(4), 445–467. https://doi.org/10.2307/40285583
Krajewski, M., & Schmidt, F. (2014). Raport końcowy z nadań nad procesem wprowadzania nowej podstawy programowej z plastyki i muzyki. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. https://www.gov.pl/attachment/b67265c6-74f9-4683-8857-93db1c301d5a
Morreale, S. P., Spitzberg, B. H., & Barge, J. K. (2011). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności (P. Izdebski, A. Jaworska & D. Kobylińska, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Reber, R., Schwarz, N., & Winkielman, P. (2004). Processing fluency and aesthetic pleasure: Is beauty in the perceiver’s processing experience? Personality and Social Psychology Review, 8(4), 364–382. https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0804_3
Roberts, C. (1998). Developing willing listeners: A host of problems and a plethora of solutions. Paper presented at the congress International Listening Association Convention, Kansas City.
Shepherd, D., & Sigg, N. (2015). Music preference, social identity, and self-esteem. Music Perception, 32(5), 507–514. https://doi.org/10.1525/MP.2015.32.5.507
Tekman, H.G. (2009). Music preferences as signs of who we are: Personality and social factors. In J. Louhivuori, T. Eerola, S. Saarikallio, T. Himberg, & P. S. Eerola (Eds.), Proceedings of the 7th Triennial Conference of European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM 2009) (pp. 592–595). https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/20944/urn_nbn_fi_jyu-2009411336.pdf?sequence=1
Temperley, D. & Tan, D. (2013). Emotional connotations of diatonic modes. Music Perception, 30(3), 237–257. https://doi.org/10.1525/mp.2012.30.3.237
Tobby, J., & Cosmides, L. (2001). Does beauty build adapted minds? Toward an evolutionary theory of aesthetics, fiction and the arts. Substance, 30(1–2), 6–27. https://doi.org/10.2307/3685502
Trzos, P. A. (2014). Od poznawania do rozumienia muzyki. O społeczno-edukacyjnych aspektach badań rozwoju audiacyjnego dziecka. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 24, 441–457.
Wolvin, A., & Coakley, C. (1994). Listening competence. Journal of the International Listening Association, 8, 148–160.
Wolvin, A., & Coakley, C. (1996). Listening. Brown & Benchmark.
Zacharakis, A., Pastiadis, K., & Reiss, J. (2014). An interlanguage study of musical timbre semantic dimensions and their acoustic correlates. Music Perception, 32(4), 394–412. https://doi.org/10.1525/mp.2015.32.4.394
Zwolińska, E. A. (2004). Naucz swoje dziecko audiować. Wydawnictwo Kreska.
Zwolińska, E. A. (2011). Audiacja. Studium teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Zwolińska, E. A. (2019). Doświadczanie audiacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Copyright (c) 2024 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: