Zmysł równowagi u dzieci z przedszkoli tradycyjnych i leśnych

Słowa kluczowe: równowaga,, zmysł równowagi, integracja sensoryczna, układ przedsionkowy,, przedszkola leśne, przedszkola tradycyjne

Abstrakt

Obszarem zainteresowania w tym artykule jest zmysł równowagi u dzieci w wieku przedszkolnym, jego celem przedstawienie badań dotyczących porównania zdolności utrzymania równowagi w próbach statycznych i dynamicznych dzieci uczęszczających do przedszkoli tradycyjnych i do przedszkoli leśnych. Inspiracją do napisania były obserwacje własne wskazujące, że dzieci z przedszkoli leśnych (od 3 roku życia) znacznie lepiej radzą sobie z pokonywaniem naturalnych przeszkód i z wykonywaniem trudnych zadań koordynacyjnych wymagających utrzymania równowagi, niż dzieci z innych placówek przedszkolnych.

 W części wstępnej artykułu  przedstawiono znaczenie układu przedsionkowego w aspekcie anatomicznym i pedagogicznym. Badania polegały na przeprowadzeniu 2 prób sprawdzających równowagę statyczną – stanie jednonóż z oczami otwartymi i zamkniętymi i 2 prób sprawdzających równowagę dynamiczną – swobodne przejście po belce i przejście krokiem mierniczym. Z badań własnych autorki wynika, że we wszystkich próbach dzieci z przedszkoli leśnych uzyskały lepsze rezultaty niż dzieci z przedszkoli tradycyjnych. Wnioskowanie statystyczne z wykorzystaniem rozkładu z (normalnego) przeprowadzono na podstawie testu U Manna Whitney`a. Test ten wykazał, że wspomniane różnice były istotne statystycznie. Artykuł kończą rekomendacje ogólnopedagogiczne i praktycznoedukacyjne.

Bibliografia

Arystoteles. (b.d.). O duszy (P. Siwek, tłum.). https://sady.up.krakow.pl/fil.arystoteles.oduszy.htm

Baza Marzeń. (b.d.). Trójmiejski Leśny Ogród Wolnych Dzieci. Baza Marzeń. https://bazamarzen.pl/?page_id=879

Borkowska, M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Harmonia Universalis.

Cassan, A. (2008). Atlas ludzkiego ciała. Anatomia, fizjologia, zdrowie. Poradnik rodzinny (S. Kaczorowski, tłum.). Bauer-Welbild Media.

Condon, C. i Cremin, K. (2014). Static balance norms in children. Physiotherapy Research International, 19(1), 1–7.

Goddard, S. (2004). Odruchy, uczenie i zachowanie. Klucz do umysłu dziecka. Nieinwazyjne metody rozwiązywania problemów z uczeniem się i zachowaniem (M. Macińska, tłum.). Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów.

Hannaford, C. (1995). Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł (M. Szpala, tłum.). Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów, Medyk.

Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.). (2005). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN.

Held-Ziółkowska, M. (2006). Równowaga statyczna i dynamiczna ciała. Część 1: Organizacja zmysłowa i biomechanika układu równowagi. Magazyn Otolaryngologiczny, 5(2), 39–46.

Hertel, J., Braham, R.A., Hale, S.A. i Olmsted-Kramer, L.C. (2006). Simplifying the star excursion balance test: Analyses of subjects with and without chronic ankle instability. Journal of Orthopaedic Sports Physical Therapy, 36(3), 131–137.

Maas, V.F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów (E. Grzybowska, Z. Przyrowski i M. Ślifirska, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Mosse, H. L. (1982). A complete handbook of children’s reading disorders: A critical evaluation of their clinical, educational and social dimensions. T. 1–2. Human Sciences Press.

Nauka w Polsce. (2010, 25 lutego). WHO, Dzisiejsze dzieci mogą żyć krócej niż ich rodzice. Nauka w Polsce. https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C370482%2Cwho-dzisiejsze-dzieci-moga-zyc-krocej-niz-ich-rodzice.html

Nauka w Polsce. (2016, 8 grudnia). Dr Dobosz: dzieci i młodzież coraz mniej sprawne fizycznie. Nauka w Polsce. https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C412316%2Cdr-dobosz-dzieci-i-mlodziez-coraz-mniej-sprawne-fizycznie.html

Nitecka-Walerych, A. (2019). Leśne przedszkola – odpowiedź edukacji na potrzeby dzieci. Pedagogika. Studia i Rozprawy, 28, 229–239.

Paszko-Patej, G., Terlikowski, R., Kułak, W., Sienkiewicz, D. i Okurowska-Zawada, B. (2011). Czynniki wpływające na proces kształtowania równowagi dziecka oraz możliwości jej obiektywnej oceny. Neurologia Dziecięca, 20(41), 121–127.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Dz. U. 2017, poz. 356. (2017). (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Szafron, A. (2022). Rola układu przedsionkowego w rozwoju dziecka. http://www.p2.laziska.pl/images/stories/1/przes.pdf

Sobera, M. (2010). Charakterystyka procesu utrzymywania równowagi ciała u dzieci w wieku 2–7 lat. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu.

Wytrębowicz, A. (2016). Ocena utrzymania równowagi przez dzieci w wieku 3–5 lat. Zeszyty Naukowe WSKFiT, 11, 35–42.

Opublikowane
2023-09-30
Jak cytować
Nitecka, A. (2023). Zmysł równowagi u dzieci z przedszkoli tradycyjnych i leśnych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(3(70), 163-175. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.12