The Empowered Human-Being. Self-Authoring Personality Characteristics of Graduates of Montessori Classes. A Research Report

Keywords: pedagogy of Maria Montessori, graduates of Montessori classes, author’s personality, the structure of the author’s personality

Abstract

The article presents a study on the level of self-authorizing personality development conducted in 2013-2016 within a group of 69 adolescents, alumni of a Montessori school in Lublin then aged 16-21. The method for collecting empirical data was a POA questionnaire designed by K. Obuchowski, measuring 3 main dimensions of personality: subjectivity, being a person and individual valuation standards. The results proved that almost all of the graduates of Montessori classes had developed self-authoring characteristics at an optimum level. The average results of the three main dimensions of the author’s personality: subjectivity, being a person and taking an attitude are significantly higher than the theoretical average of the scale, which allows the determination of a high level of all areas of authorial personality and the co-occurrence of the aforementioned properties. The obtained values in the range of 14 differential categories of the author’s personality are significantly higher from the theoretical average of the scale and inform about the high level of all personality characteristics. There was no difference in the personality profile due to the sex of the graduates. According to Obuchowski’s observations, the respondents realize their needs and are able to distance themselves from them, develop themselves, guide the sense of their existence, positively assess themselves, their goals and the world around them. The ability of the subjects to generate a set of reasons that underlie the strongest subjective standard of valence (attitude) means not only the mastering and dominance of abstract operations, which condition the conscious creation of private knowledge, become independent of the control of a specific experience, create the opportunity for effective long-distance operation and enables them to make responsible choices.

Author Biography

Beata Zuzanna Bednarczuk, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wydział pedagogiki i Psychologii
W ciągu swojej pracy naukowo-dydaktycznej zdobyłam gruntowne kompetencje do popula­ryzacji pedagogiki Marii Montessori. Odbyłam dwuletnie studia w zakresie wspomnianej koncepcji zorganizowane przez Hogeschool Gelderland i Katholieke Pedagogische Hogeschool w Arnhem-Nijmegen oraz przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Po pomyślnym złożeniu egzaminu uzyskałam uprawnienia do pracy metodą Montessori oraz kształcenia jej adeptów. Zaangażowałam się aktywnie w prace nad popularyzacją metody. Stale podnosiłam kwalifikacje w charakteryzowanym obszarze. Od 1996 roku jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Montessori, a od 2003 roku europejskiego stowarzyszenia Montessori Europe. Uczestniczyłam w licznych seminariach i szkoleniach organizowanych przez PSM oraz Montessori Europe. Moje główne zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z organizacją procesu uczenia się oraz funkcjonowaniem dziecka w placówce prowadzonej według zasad pedagogiki Marii Montessori.

References

Bednarczuk B., Doświadczanie uczenia się w relacjach absolwentów klas Montessori – (przed)wstępne rozpoznanie, [w:] Edukacja alternatywna w XXI wieku, red. Z. Melosik, B. Śliwerski, OW Impuls, Kraków 2010.

Bednarczuk B., Atmosfera uczenia się w opiniach uczniów klas Montessori. [w:] Wychowawcza rola szkoły, red. J. Kirenko, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg, Wyd. UMCS, Lublin 2012.

Bednarczuk B., Idea Edukacji dla Życia jako przesłanie pedagogiki Marii Montessori,

[w:] Edukacja w systemie Marii Montessori – wychowaniem do wartości, red. M. Miksza, Wydawnictwo Palatum, Łódź 2014.

Bednarczuk B., Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych, OW Impuls, Kraków 2016.

Błachnio A., Autor siebie w trzeciej fali cywilizacyjnej, Wyd UKW, Bydgoszcz 2006.

Błachnio A., Obuchowski K., Teoria osobowości autorskiej i kwestionariusz POA, [w:] Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy, red. W. Zeidler, Vizja Press & IT, Warszawa 2011.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, OW Impuls, Kraków 2000.

Łukaszewski W, Doliński D., Fila-Jankowska A., Matuszewski T., Niedźwieńska A., Oleś P., Szkudlarek T., Tożsamość, Trudne pytanie: kim jestem, Smak Słowa, Sopot 2012.

Montessori M., Odkrycie dziecka, Palatum, Łódź 2014 (wyd. I 1948).

Montessori M., Childhood education, New American Library–Meridian Books, New York–Scarborough 1975 (wyd. I 1949).

Montessori M., Domy dziecięce. Metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci, Żak, Warszawa 2005.

Montessori M., The advanced Montessori method. vol. 1, Clio, Oxford 1991 (wyd. I 1918).

Montessori M., The discovery of the child, Fides, Notre Dame 1967 (wyd. I 1948).

Montessori M., The secret of childhood, Ballantine Books, New York 1972 (wyd. I 1936).

Montessori M., To educate the human potential, Clio, Oxford 1989 (wyd. I 1948).

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007.

Obuchowski K, Od przedmiotu do podmiotu, Wyd. Uczelniane AB, Bydgoszcz 2000.

Obuchowski K., Człowiek intencjonalny. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1993.

Obuchowski K., Refleksje autobiograficzne psychologa, Wyd. WSHE, Łódź 2009.

Obuchowski, K. Adaptacja twórcza, KiW, Warszawa 1985.

Oleś P.K., Dialogowość wewnętrzna jako właściwość człowieka, [w:] Nowe idee w psychologii. Psychologia XXI wieku, red. J. Kozielecki, Gdańsk 2009.

Ożarowski W., Ustalenie przydatności Popperowskiej zasady falsyfikacji do oceny koncepcji osobowości autorskiej, „Horyzonty Psychologii” 2012, nr 1.

Published
2018-06-03
How to Cite
Bednarczuk, B. Z. (2018). The Empowered Human-Being. Self-Authoring Personality Characteristics of Graduates of Montessori Classes. A Research Report. Elementary Education in Theory and Practice, 13(1(47), 105-120. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1347.05