Upbringing of Preschool Children in Opinion of Pedagogists and Publicists of Selected Journals in the Kingdom of Poland from the Second Half of the 19th and at the Beginning of the 20th Centuries
Abstract
The aim of this article is to show pedagogists and publicists’ views on bringing and learning small children up in Polish territories in the second half of 19th and at the beginning of 20th centuries. To collect data they were used two methods: historical-critical analysis of sources and analysis of the press content. The attained material was submitted to qualitative analysis. The pedagogists, that were looking after small children, took society through the rules of functioning of the institutions and wit the main premises of the preschool education. The important role played journals in promotion of idea of preschool education, especially targeted at women – form mistress of a young generation. The publicists pointed to the meaning of the first years in child’s life, created awareness of parents about mistakes made by them, gave some advice and guideline, They also informed about the newly emerging educational establishments – care institutions and Froebel’s gardens, that gave the beginning preschool upbringing. The publicists also encouraged young women to take part in courses for froebel’s woman and take up work in children’s garden. All these acts contributed to popularize the idea of preschool education and improvement of education methods and nursery education.
References
Bobrowska-Nowak W. (1978). Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. 1, Warszawa: WSiP.
Budziński J. (1905). Rozwój fizyczny dziecka i krzywica, „Bluszcz”, nr 13, s. 137-138; nr 15, s. 164-165.
Cieszkowski A. (1922). O ochronach wiejskich, Poznań: Fiszer i Majewski.
Dawid J.W. (1886). Program postrzeżeń psychologiczno-wychowawczych nad dzieckiem od urodzenia do 20 roku życia, „Przegląd Pedagogiczny”, s. 128, 167, 199.
Dawid J.W. (1890). Nauka o rzeczach z dzieckiem trzyletnim, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 8, s. 85.
Dawid J.W. (1893). Luźne kartki. Szkoły freblowskie, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 3, s. 33.
Dawid J.W. (1896). Nasze freblanki, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 20, s. 361-362.
Dawid J.W. (1960). Nauka o rzeczach, Wrocław: Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Dygasiński A. (1882). Pierwsze nauczanie w domu i w szkole, Warszawa: nakładem Redakcyi Przeglądu Technicznego.
Dygasiński A. (1885). W życiu odbijają się rezultaty wychowania, „Świt”, nr 50, s. 77-78; nr 51, s. 85-86.
Dzieduszycka A. (1875a). Gawędy o wychowaniu, „Kronika Rodzinna”, nr 4, s. 58.
Dzieduszycka A. (1875b). Przy kolebce!, „Tygodnik Mód i Powieści”, nr 21, s. 241.
F.A. (1882). Zadania matki, „Tygodnik Mód i Powieści”, nr 35, s. 409.
Fritsche G. (1880). Wiadomości z medycyny popularnej, „Bluszcz”, nr 15, s. 120.
Goltz A. (1867). Budżet domowy, „Kronika Rodzinna”, nr 1, s. 1.
[Goltz A.] A.G. (1869). Uwaga o wychowaniu, „Kronika Rodzinna”, nr 5, s. 65.
[Gregorowicz J.K.] Janko z Bielca (1864). Felieton, „Tygodnik Mód i Nowości”, nr 12, s. 4-5.
Grot-Bęczkowska W. (Korotyńska) (1902). Ogródki dziecięce, „Bluszcz”, nr 28, s. 325-326.
[Ilnicka M.] M.I. (1881). Kronika Pedagogiczna, „Bluszcz”, nr 33, s. 261.
Ilnicka M. (1886). Zabawy dzieci w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym, „Bluszcz”, nr 43, s. 338-339.
[Ilnicka M.] M.I. (1893). Co kobieta może uczynić dla zdrowia rodziny, „Bluszcz”, nr 27, s. 211-212.
Jakubiak K. (2015). Początki polskiej pedagogiki przedszkolnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, nr 38, s. 109-118. DOI: 10.14632/eetp_38.6.
[Jaxa-Bąkowska J.] Szczęsna (1899). Zabawki dla dzieci, „Bluszcz”, nr 50, s. 397-398.
Jedna z Matek (1893). Uczmy się patrzeć, „Kronika Rodzinna”, nr 1, s. 3.
Jeszcze słówko o metodzie Froebla (1868). „Kronika Rodzinna”, nr 3, s. 42-43.
Kałuba-Korczak A. (2017). Od osiemnastowiecznych ochron do przedszkoli w XXI wieku: zmiany w podejściu do edukacji małych dzieci i postrzeganiu roli nauczyciela, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 4, s. 4-8.
Karbowniczek J. (2011). Z historii wychowania przedszkolnego, [w:] J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Wyd. WAM, s. 9-80.
Lipko Z. (1906). O wychowaniu dziecka, „Dobra Gospodyni” 1906, nr 20, s. 153.
Maciejowski J. (1913). Zadania wychowawcze rodziców, „Kronika Rodzinna” 1913, nr 25, s. 492.
Notatki pedagogiczne (1885a). „Bluszcz” 1885, nr 23, s. 182-183.
Notatki pedagogiczne. Ochrony wiejskie (1885b). „Bluszcz” 1885, nr 26, s. 206.
Nowicki W. (1871). Sprawozdanie z prelekcji prof. Papłońskiego O zasadach wychowania domowego, „Bluszcz”, nr 11, s. 81.
Olszyc J. (1877). Bony, czyli dozorczynie małych dzieci, „Kronika Rodzinna”, nr 18, s. 276.
Orzeszkowa E. (1873a). Kilka słów o kobietach, Lwów.
Orzeszkowa E. (1873b). Zabawy dziecinne, „Tygodnik Mód i Powieści”, nr 14, s. 2.
Ostrach Z. (2016). Rozwój praktyki przedszkolnej w ujęciu historycznym, [w:] Z. Ostrach (red.), Praca przedszkola: wybrane zagadnienia teoretyczne, praktyczne i organizacyjne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 9-31.
Paprotna G. (2012). Wychowanie przedszkolne w kontekście historycznym, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 2, s. 11-19.
Prądzyński E. (1875). O prawach kobiety, Warszawa: nakładem Księgarni Celsa Lewickiego i Sp.
Reicke A.G. (1871). Stosunek dziecka do rodziny, ustęp z dzieła Nauka wychowania, „Bluszcz”, nr 25, s. 193.
[Rolicz-Staniecka M.] Matka-Polka M.R.S (1905). Podczas lata, „Bluszcz”, nr 27, s. 303-304.
Rzep. T., (1884). O dozorczyniach, „Świt”, nr 11, s. 177.
[Sedlaczkówna J.] Aleksota J.S. (1897). Ochronki Galicyjskie i ogródki freblowskie, „Bluszcz”, nr 16, s. 125.
[Seidlerowa Z.] Z.S. (1903). Dziesięcioro przykazań dla wychowawczyń i dozorczyń dzieci, „Bluszcz”, nr 42, s. 502.
Starkman J. (1892). Jak zachować zdrowie i życie dzieci, przez dr E. Brückle, „Bluszcz”, nr 13, s. 101-102.
Strokowa J. z Z. [Jadwiga z Zubrzyckich Strokowa] (1905). O szczęście dziecka, „Bluszcz”, nr 45-46, s. 526-527.
Strzemeska J., Weryho M. (1895). Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców, Warszawa: Wyd. Księgarnia Teodora Paprockiego i S-ki.
Szycówna A. (1895). Nauka w domu. Przewodnik dla wychowawców, Warszawa.
Szycówna A. (1909). Nauka o rzeczach, [w:] Encyklopedia wychowawcza, t. VIII, Warszawa, s. 1-22.
Trąmpczyński W. (1913). Nasze cherłactwo, „Dobra Gospodyni”, nr 16, s. 121.
Wernic H. (1868). Przewodnik wychowania, Warszawa.
Wernic H. (1881). Wychowanie dziecka włącznie do lat sześciu, Warszawa.
Wernic H. (1883). Pierwszy rok nauki systematycznej, Wilno.
Wernic H. (1884). Ochronki popołudniowe dla niezamożnej dziatwy szkolnej, „Kronika Rodzinna”, nr 9, s. 263.
Wernic H. (1887). Zakład gimnastyczny kształcący dzieci, „Kronika Rodzinna”, nr 9, s. 271-272.
Weryho M. (1888). Zabawy i zajęcia dzieci w wieku przedszkolnym, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 4, s. 38-39; nr 6, s. 66-67; nr 8, s. 92-93; nr 9, s. 103-104; nr 14, s. 162; nr 15, s. 173; nr 16, s. 186-187; nr 17, s. 198; nr 18, s. 206-207; nr 19, s. 219-220; nr 22, s. 255-256.
Weryho M. (1889a). Zabawy i zajęcia dzieci w wieku przedszkolnym, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 7-9; nr 14, s. 155-156; nr 15, s. 165-166.
Weryho M. (1889b). Ogródki freblowskie, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 23, s. 247-248.
Weryho M. (1890). Czym zająć dzieci?, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 6; nr 4, s. 39; nr 6, s. 64-65; nr 9, s. 99-100; nr 11, s. 126; nr 14, s. 165.
[Zaleska M. J.] M.J.Z. (1888). Słówko o zabawach publicznych dla dzieci, „Kronika Rodzinna”, nr 16, s. 481.
Zdr. P. (1906). Ruch jako czynnik wychowania, „Dobra Gospodyni”, nr 37, s. 290.
Copyright (c) 2019 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search