Working with Gifted Child at Kindergarten Level

Keywords: ability, gifts, intelligence, creativity, educational work, programs supporting the gifts of the child, gifted children

Abstract

Working with gifted children at kindergarten level is primarily a matter of identifying their interests, needs and abilities. The basis for diagnosing the gifted child is the adoption of a specific definition, and thus conception, of ability. A popular and widely accepted general conception of ability emphasizes that a gifted person is characterized by a high IQ, a creative attitude and a strong motivation to learn. In the case of children of preschool age, in most educational programs and plans one tries to support their creative potential. Apart from the general notion of ability, there is another conception – one which takes account of specific and directional abilities. The version of this that is most familiar to and used by educators is Howard Gardner’s notion of multiple intelligences. Both the theoretical assumptions involved in this, and its diagnostic tools, can be of help when planning involvements in different activities. Awareness of diversity in respect of children’s ability and development can add a further dimension to our understanding of education, supplementing that associated with universal features of their development. In Poland in recent years there have been several initiatives as regards working with gifted children, aimed at training teachers in this area and raising teachers’ and parents’ awareness of the need for early support of the development of the child and his or her talents and interests. Among preschool teachers, awareness is gradually increasing of the need to support the individual needs and abilities of children. More and more institutions are introducing programs to promote the talents of children and trying to obtain the relevant certification. However, the problem of gifted and talented children is specific and affects many aspects, all of which must be taken into account in any educationally oriented teaching activities.

References

Andrukowicz W., By dziecko było geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej, „Impuls”, Kraków 2012.

Czaja-Chudyba I., Jak rozwijać zdolności dziecka, WSiP, Warszawa 2009.

Dyrda B., Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia, „Impuls”, Kraków 2000.

Dyrda B., Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne, „Żak”, Warszawa 2012.

Erikson E.H., Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 1997.

Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, przeł. A. Jankowski, „Media Rodzina”, Poznań 2002.

Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1973.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, WAM, Kraków 2011.

Karwowska-Struczyk M., Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, WUW, Warszawa 2013.

Kornhaber M.L., Wake W.K., Inteligencja: wielorakie perspektywy, przeł. M. Grabosz, M. Śmieja, WSiP, Warszawa 2001.

Limont W., Uczeń zdolny. Jak rozpoznać i jak z nim rozmawiać, GWP, Sopot 2012.

Nęcka E., Inteligencja. Geneza. Struktura. Funkcje, GWP, Gdańsk 2003.

Rorty R., Edukacja i wyzwanie postnowoczesności, [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, IBE, Warszawa 2000.

Rozporządzenie MEN z dn. 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych, Dz. U. Nr 228, poz. 1490.

Rozporządzenie MEN z dn. 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz. U. Nr 228, poz. 1487, ze zmianami z dn. 30 kwietnia 2013 r. Dz. U. 2013 nr 0, poz. 532.

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, red. nauk. J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, „Impuls”, Kraków-Białystok 2003.

Strelau J., Inteligencja człowieka, „Żak”, Warszawa 1997.

Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Palatum, Łódź 2008.

www.ore.edu.pl (dostęp: 15.04.2014). Załącznik do rozporządzenia MEN z dn. 23 grudnia 2008, Dz. U. z dn. 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17.

Założenia projektowanych zmian. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Informator, Warszawa 2010; www.efs.men.gov.pl (dostęp: 15.04.2014).

Published
2016-06-27
How to Cite
Surma, B. (2016). Working with Gifted Child at Kindergarten Level. Elementary Education in Theory and Practice, 9(32/2), 11-22. https://doi.org/10.35765/eetp.2014.0932.01