A Comic in an Educational Perspective, or the Formal Structure of a Comic Book

Keywords: children's literature, education, iconotext, comics, visual literacy

Abstract

A comic is not always thought of as an artistic genre popular in conveying knowledge to young recipients. It is often treated as a read of aesthetic and playful value. Researchers who analyse books that use iconotext (consisting of images and text) tend to take interest in picture books, which are considered artifacts of both artistic and pedagogical-educational value (see e.g. Cackowska 2017). This article focuses on the comic book, its formal structure and elements of poetics. The following features are analysed: sequencing, iconotext, narrativity, and dialogicality. The method used involves the analysis of both the verbal and visual layers, which made it possible to reveal the potential of a comic book as an educational medium that can convey knowledge to young readers in an attractive way. It is because a comic fits in with the trends of the contemporary culture which is largely based on visuality. The artistic genre in question is also a valuable medium that facilitates visual literacy and helps to develop critical reading as well as detailed observation of images of varying degrees of complexity.

References

Birek W. (2014). Z teorii i praktyki komiksu, Poznań: Centrala.

Cackowska M. (2016). Emergent literacy, visual literacy i czytanie dialogowe. Potencjał edukacyjny i emancypacyjny książki obrazkowej w środowisku rodzinnym i przedszkolnym, „Problemy Wczesnej Edukacji”, t. 33, nr 2, s. 102 113.

Cackowska M. (2017). Współczesna książka obrazkowa – pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy, [w:] Cackowska M., Dymel-Trzebiatowska H., Szyłak J. (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie, Poznań: Instytut Kultury Popularnej, s. 11 48.

Copik I. (2019). Historia z komiksem! – o edukacyjnych walorach komiksu jako medium, „Nauczyciel i Szkoła”, t. 1, nr 65, s. 151 166. DOI:10.14632/NiS.2018.65.151.

Dyduch B. (1991). Co nauczyciel powinien wiedzieć o komiksie…, „Ojczyzna-Polszczyzna”, nr 3, s. 63 67.

Dylak S. (2012). Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka, [w:] Skrzydlewski W., Dylak S. (red.), Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, Poznań: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, s. 119 132.

Flood J. (2019). Rekiny. Najlepsi myśliwi w przyrodzie, tłum. M. Gajdzińska, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Hallberg K. (2017). Literaturoznawstwo a badania nad książką obrazkową, tłum. H. Dymel-Trzebiatowska, [w:] Cackowska M., Dymel-Trzebiatowska H., Szyłak J. (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie, Poznań: Instytut Kultury Popularnej, s. 49 56.

Janicki B. (2016). Dydaktyczny potencjał komiksu historycznego, Opole: Zin Zin Press.

Kurasiński i in. (2019). Róża, a co chcesz wiedzieć́? Komiks edukacyjny o technologiach dla dzieci, Gliwice: Helion.

McCloud S. (2015). Zrozumieć komiks, tłum. M. Błażejczyk, Warszawa: Kultura Gniewu.

Redyk M. (2008). Edukacyjna wartość pytań dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Forum Dydaktyczne: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość”, nr 3/4, s. 84 98.

Rzecznik M., Nowacki P. (2017). Reformator, Piaseczno: Widnokrąg.

Samojlik T. (2016). Edukacja przyrodnicza w komiksie i książkach obrazkowych – perspektywa autora, [w:] K. Klauza, J. Cieślik-Klauza (red.), Pulchritudo delectans. Korespondencja na styku sztuk, Białystok: Księgarnia Akademicka, s. 305 318.

Samojlik T. (2017). Ryjówka przeznaczenia, Warszawa: Kultura Gniewu.

Samojlik T. (2019). Na ratunek Mateczce Ziemi, Bielsk Podlaski: Związek Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

Scott M., Chabot J. (2020). Roboty i drony. Dawno temu, teraz i w przyszłości, tłum. B. Bieniok, E.L. Łokas, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Szyłak J. (2000). Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Szyłak J. (2017). Komiksy i książki obrazkowe. Miejsca wspólne, [w:] Cackowska M., Dymel-Trzebiatowska H., Szyłak J. (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie, Poznań: Instytut Kultury Popularnej, s. 117 172.

Tałuć K. (2017). Komiks polski dla młodego odbiorcy – tendencje, tematy, wydawcy, [w:] K. Tałuć (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży, t. 5, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 254 286.

von Merveldt N. (2018). Informational Picturebook, [w:] Kümmerling-Meibauer B. (red.), The Routledge Companion to Picturebooks, London: Routledge, s. 231 245.

Zasacka Z. (2015). Antynomie szkolnych i pozaszkolnych lektur, „Polonistyka. Innowacje”, nr 2, s. 35 50. DOI:10.14746/pi.2015.1.2.3.

Published
2021-09-07
How to Cite
Suchańska, A. (2021). A Comic in an Educational Perspective, or the Formal Structure of a Comic Book. Elementary Education in Theory and Practice, 16(4(62), 93-106. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.07