Using a Portfolio in Working with Early School-age Children
Abstract
The article presents the advantages of a portfolio for the development of competences that fit into the postulates of sustainable development. It presents the results of a qualitative analysis of the content of projects aimed at developing organizational assumptions related to the preparation of portfolios by children from grades 1 to 1. The projects were prepared by students of preschool and early school pedagogy. The results of the conducted analyses, presented with reference to six interpretative categories, indicate that a portfolio can be seen as an effective way of training competences related to the idea of education for sustainable development at the level of the first educational stage.
References
Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 - implementacja w Polsce, http://www.un.org.pl/files/170/Agenda2030PL_pl-5.pdf [dostęp: 30.07.2021]
Babbie E.(2013). Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz i in., Warszawa: PWN.
Babbie E.(2003). Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN.
Bałachowicz J. (2017). Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji dziecka, „Prima Educatione”, t 1, s.21-38.
Białek E.D.(2009). Zrównoważony rozwój dziecka w świetle nowych wyzwań, Kraków: Impuls.
Brzezińska A.(2014). Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Scholar.
Creswell J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wyd. UJ.
Decade of Education for Sustainable Development, https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/what-is-esd/un-decade-of-esd [dostęp: 29.07.2021]
Grzegorzewska S. (2009). Różnicowanie kształcenia w klasach początkowych, Kraków: Impuls.
Haan G. (2010).The Development of ESD – Related Competencies in Supportive Institutional Frame Works, „International Review of Education”, t. 54, no2/3, s. 315-328.
Kemmis S., Wilkinson J. (1998). Participatory action research and the study of practice, [w:] Action research in practice. Partnership for social justice in education, B. Atweh, S. Kemmis, P. Weeks (red.), New York: Routledge, s. 21-36.
Kędzierska B. (2015). Key competencies in the sustainable development of globalized socjety, [w:] Lifelong educational activity for sustainable development – conditions’diagnosis, B. Kędzierska (red.). Kraków: Wyd. UP.
Klimowicz A. (2005). Aktywizujące metody nauczania, [w]: Poradnik edukatora, M. Owczarz (red.), Warszawa: CODN.
Klus-Stańska D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła?- pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty, w: D. Klus-Stańska (red.) Dokąd zmierza polska szkoła?, Warszawa: Żak.
Kruger H.H., Pfaff N. (2010). Metody badań pedagogicznych, [w: ]Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, B. Śliwerski, (red.), t.2, Gdańsk: GWP.
Kuzior A. (2014). Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie” nr 72.
Łaszczyk J. (2009). Kształcenie masowe i uczeń zdolny, [w:} J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Universitas Rediviva.
Łukasik J.( 2016). Poznać siebie i dbać o rozwój w drodze do sukcesu, Kraków: WAM.
Mietzel G. (2003). Psychologia kształcenia, tłum. A. Ubertowska, Gdańsk: GWP.
Morse J. M. (1991).Approaches to qualitative-quantitative methodological triangulation, “Nursing Research”, 40(1), s. 120-123.
Mróz A.M. (2018). Nauczyciel wobec koncepcji zrównoważonego rozwoju w edukacji, Kraków: Impuls.
Okoń W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Znak.
Palka S. (2006). Metodologia badań. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk: GWP.
Botkin J.W., Elmandjra M., Malitza M. (1982).Raport Klubu Rzymskiego – Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”, Warszawa: PWN.
Szadzińska E. (2014). Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, w: Dydaktyczne „tropy” zrównoważonego rozwoju w edukacji, Impuls, Kraków .
Szadzińska E. (2016). Edukacyjne przygotowanie do etycznego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, Chowanna” , t.1 (46).
Schmuck P., Schultz W. (2002). Psychology of Sustainable Dewelopment, Berlin: Kluwer Academic Publishers.
Szempruch J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków: Impuls.
Szymański M. (2008). Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie, [w:] B. Muchnacka, M. Szymański (red.), Szkoła w świecie współczesnym, Kraków: Impuls.
Tilbury D. (2011). Assessing ESD Experiences during the DESD. An Expert Review on Processes and Learning for ESD, Paris: UNESCO.
Walosik A. (2013). Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, Kraków: Wyd. UP.
Copyright (c) 2021 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search