Using a Portfolio in Working with Early School-age Children

Keywords: portfolio, early childhood education, sustainable development, education for sustainable development, didactics of integrated teaching

Abstract

The article presents the advantages of a portfolio for the development of competences that fit into the postulates of sustainable development. It presents the results of a qualitative analysis of the content of projects aimed at developing organizational assumptions related to the preparation of portfolios by children from grades 1 to 1. The projects were prepared by students of preschool and early school pedagogy. The results of the conducted analyses, presented with reference to six interpretative categories, indicate that a portfolio can be seen as an effective way of training competences related to the idea of education for sustainable development at the level of the first educational stage.

References

Ablewicz K.(2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków: Wyd. UJ.
Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 - implementacja w Polsce, http://www.un.org.pl/files/170/Agenda2030PL_pl-5.pdf [dostęp: 30.07.2021]
Babbie E.(2013). Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz i in., Warszawa: PWN.
Babbie E.(2003). Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN.
Bałachowicz J. (2017). Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji dziecka, „Prima Educatione”, t 1, s.21-38.
Białek E.D.(2009). Zrównoważony rozwój dziecka w świetle nowych wyzwań, Kraków: Impuls.
Brzezińska A.(2014). Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Scholar.
Creswell J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wyd. UJ.
Decade of Education for Sustainable Development, https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/what-is-esd/un-decade-of-esd [dostęp: 29.07.2021]
Grzegorzewska S. (2009). Różnicowanie kształcenia w klasach początkowych, Kraków: Impuls.
Haan G. (2010).The Development of ESD – Related Competencies in Supportive Institutional Frame Works, „International Review of Education”, t. 54, no2/3, s. 315-328.
Kemmis S., Wilkinson J. (1998). Participatory action research and the study of practice, [w:] Action research in practice. Partnership for social justice in education, B. Atweh, S. Kemmis, P. Weeks (red.), New York: Routledge, s. 21-36.
Kędzierska B. (2015). Key competencies in the sustainable development of globalized socjety, [w:] Lifelong educational activity for sustainable development – conditions’diagnosis, B. Kędzierska (red.). Kraków: Wyd. UP.
Klimowicz A. (2005). Aktywizujące metody nauczania, [w]: Poradnik edukatora, M. Owczarz (red.), Warszawa: CODN.
Klus-Stańska D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła?- pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty, w: D. Klus-Stańska (red.) Dokąd zmierza polska szkoła?, Warszawa: Żak.
Kruger H.H., Pfaff N. (2010). Metody badań pedagogicznych, [w: ]Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, B. Śliwerski, (red.), t.2, Gdańsk: GWP.
Kuzior A. (2014). Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie” nr 72.
Łaszczyk J. (2009). Kształcenie masowe i uczeń zdolny, [w:} J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Universitas Rediviva.
Łukasik J.( 2016). Poznać siebie i dbać o rozwój w drodze do sukcesu, Kraków: WAM.
Mietzel G. (2003). Psychologia kształcenia, tłum. A. Ubertowska, Gdańsk: GWP.
Morse J. M. (1991).Approaches to qualitative-quantitative methodological triangulation, “Nursing Research”, 40(1), s. 120-123.
Mróz A.M. (2018). Nauczyciel wobec koncepcji zrównoważonego rozwoju w edukacji, Kraków: Impuls.
Okoń W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Znak.
Palka S. (2006). Metodologia badań. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk: GWP.
Botkin J.W., Elmandjra M., Malitza M. (1982).Raport Klubu Rzymskiego – Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”, Warszawa: PWN.
Szadzińska E. (2014). Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, w: Dydaktyczne „tropy” zrównoważonego rozwoju w edukacji, Impuls, Kraków .
Szadzińska E. (2016). Edukacyjne przygotowanie do etycznego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, Chowanna” , t.1 (46).
Schmuck P., Schultz W. (2002). Psychology of Sustainable Dewelopment, Berlin: Kluwer Academic Publishers.
Szempruch J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków: Impuls.
Szymański M. (2008). Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie, [w:] B. Muchnacka, M. Szymański (red.), Szkoła w świecie współczesnym, Kraków: Impuls.
Tilbury D. (2011). Assessing ESD Experiences during the DESD. An Expert Review on Processes and Learning for ESD, Paris: UNESCO.
Walosik A. (2013). Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, Kraków: Wyd. UP.
Published
2021-11-15
How to Cite
Kaczor, A. (2021). Using a Portfolio in Working with Early School-age Children. Elementary Education in Theory and Practice, 16(5 (63), 79-94. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.06