Mental Well-being of a Child in the Process of School Education in Times of the Pandemic

Keywords: Mental well-being, child, education, school, education in times of pandemic

Abstract

The aim of the study is to reflect on the mental well-being of a child functioning in the process of school education in times of the pandemic. The article presents theoretical considerations on the concept of mental well-being, and a synthetic analysis of the functioning of the school education system, especially during the Covid-19 pandemic. The aim of the author's research is to verify the sense of mental well-being of children in the process of their participation in remote school education, and the research problem is the question: to what extent does a child participating in remote school education feel satisfied with the process of their own education, their own activity, and the existing state of affairs? During the analysis of the collected research material, the author attempts to answer the question by showing various contexts of the student's functioning in the process of online learning.

Author Biography

Katarzyna Bożena Sadowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; Wydział Studiów Edukacyjnych

doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, starszy wykładowca w Zakładzie Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Zainteresowania naukowe oscylują wokół obszarów aktywności małego dziecka, edukacji dziecka do lat trzech, terapii pedagogicznej i arteterapii. Od wielu lat współpracuje z placówkami opieki i wychowania oraz placówkami oświatowymi, przenosząc doświadczenia zdobyte w pracy z dzieckiem na pracę dydaktyczną oraz naukową realizowaną w ramach macierzystej Uczelni.

References

Chałas K. (2018). Edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom podstawą budowania szkoły jako wspólnoty życia, pracy i służby, „Prima Educatione” nr 2, 11–22.
Chałas K. (2020). Przestrzenie aktywności nauczyciela akademickiego i studenta w świetle dydaktyki zaangażowanej, „Studia Pedagogica Ignatiana”, nr 2, 111-127.
Cieślińska J. (2013). Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry kierowniczej placówek oświatowych, „Studia Edukacyjne”, nr 27, 95–112.
Foucault M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia.
Gawlicz K. (2008). Konstruowanie nieudacznika. Praktyki normalizacji i wykluczania w przedszkolu, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, nr 1(10), 37–54.
Ilska M., Kołodziej – Zaleska A. (2018). Dobrostan hedonistyczny i eudajmonistyczny w sytuacjach kryzysów normatywnych i nienormatywnych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, Seria: Organizacja i Zarządzanie, nr 123, 155–184.
King L. A. , Eells J. E. , Burton C. M. (2007). Pojęcie dobrego życia – w ujęciu szerokim i wąskim. [w:] P. A. Linley, S. Joseph (red.), Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN, s. 19 – 41.
Klus-Stańska D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Klus – Stańska D. , Nowicka M. (2019). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia.
Klus – Stańska D. (red.). (2015). (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków: Impuls.
Kossakowska K. , Zadworna M. (2019). Wybrane aspekty dobrostanu psychicznego uczniów na różnych etapach edukacji. Doniesienia wstępne, „Studia Edukacyjne” nr 54, 221–235.
Marti E. P. Seligman (1993). Optymizmu można się nauczyć. Poznań: Media Rodzina.
Plebańska M. ,Sieńczewska M., Szyller A. (2020) Raport – Edukacja zdalna w czasach COVID – 19. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego .
Przyszczypkowski K. (2012). Polityczność (w) edukacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Surma B. (2019). Wprowadzenie, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” nr 4 (54), t. 14, Edukacja STEM – rozwijanie myślenia naukowego w przedszkolu,7-8.
Seligman M. E. P.(2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potencjal for Lasting Fulfillment. New York: Free Press, Simon and Schuster.
Seligman, M. E. P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Media Rodzina
Śliwerski B. (2015). Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Śliwerski B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk: Pedagogika GWP.
Śliwerski B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Śliwerski B., Śliwerska W. (1991). Edukacja w wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Published
2021-11-15
How to Cite
Sadowska, K. B. (2021). Mental Well-being of a Child in the Process of School Education in Times of the Pandemic. Elementary Education in Theory and Practice, 16(5 (63), 97-110. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.07