Dobrostan psychiczny dziecka w procesie edukacji szkolnej w czasach pandemii
Abstrakt
Celem opracowania jest podjęcie namysłu nad dobrostanem psychicznym dziecka funkcjonującego w procesie edukacji szkolnej w czasach pandemii. W artykule odnajdujemy teoretyczne rozważania na temat pojęcia dobrostanu psychicznego, syntetyczną analizę funkcjonowania systemu edukacji szkolnej, szczególnie w okresie pandemii Covid – 19. Celem badań autorki jest zweryfikowanie poczucia dobrostanu psychicznego dzieci w procesie ich uczestnictwa w zdalnej edukacji szkolnej, zaś problem badawczy zawarty został w pytaniu: w jakim stopniu dziecko będące uczestnikiem szkolnej edukacji zdalnej odczuwa satysfakcję z procesu własnej edukacji, własnej aktywności, zaistniałego stanu rzeczy? W trakcie analizy zebranego materiału badawczego Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie ukazując różnorodne konteksty funkcjonowania ucznia w procesie nauczania zdalnego.
Bibliografia
Chałas K. (2020). Przestrzenie aktywności nauczyciela akademickiego i studenta w świetle dydaktyki zaangażowanej, „Studia Pedagogica Ignatiana”, nr 2, 111-127.
Cieślińska J. (2013). Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry kierowniczej placówek oświatowych, „Studia Edukacyjne”, nr 27, 95–112.
Foucault M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia.
Gawlicz K. (2008). Konstruowanie nieudacznika. Praktyki normalizacji i wykluczania w przedszkolu, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, nr 1(10), 37–54.
Ilska M., Kołodziej – Zaleska A. (2018). Dobrostan hedonistyczny i eudajmonistyczny w sytuacjach kryzysów normatywnych i nienormatywnych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, Seria: Organizacja i Zarządzanie, nr 123, 155–184.
King L. A. , Eells J. E. , Burton C. M. (2007). Pojęcie dobrego życia – w ujęciu szerokim i wąskim. [w:] P. A. Linley, S. Joseph (red.), Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN, s. 19 – 41.
Klus-Stańska D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Klus – Stańska D. , Nowicka M. (2019). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia.
Klus – Stańska D. (red.). (2015). (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków: Impuls.
Kossakowska K. , Zadworna M. (2019). Wybrane aspekty dobrostanu psychicznego uczniów na różnych etapach edukacji. Doniesienia wstępne, „Studia Edukacyjne” nr 54, 221–235.
Marti E. P. Seligman (1993). Optymizmu można się nauczyć. Poznań: Media Rodzina.
Plebańska M. ,Sieńczewska M., Szyller A. (2020) Raport – Edukacja zdalna w czasach COVID – 19. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego .
Przyszczypkowski K. (2012). Polityczność (w) edukacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Surma B. (2019). Wprowadzenie, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” nr 4 (54), t. 14, Edukacja STEM – rozwijanie myślenia naukowego w przedszkolu,7-8.
Seligman M. E. P.(2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potencjal for Lasting Fulfillment. New York: Free Press, Simon and Schuster.
Seligman, M. E. P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Media Rodzina
Śliwerski B. (2015). Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Śliwerski B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk: Pedagogika GWP.
Śliwerski B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Śliwerski B., Śliwerska W. (1991). Edukacja w wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: