Education of Early School-Age Children for Cognitive Values in the Reflections of Teachers

Keywords: education, cognitive values, early school education teacher, reflection

Abstract

The sources of the educational process include, inter alia, in cognitive values that create a space in which human development takes place. Teachers’ reflection on the meaning and understanding of the essence of education for values may contribute to making the effort to interpret the situation, to evaluating their educational activities and to their modification in the area of intellectual education of students at early school age. The aim of the qualitative research, embedded in the interpretative paradigm, was to determine the early school education teachers’ ways of thinking about the essence and methods of educating children for cognitive values. The research problems were formulated in the form of questions: What declarative actions are undertaken by teachers in order to teach children cognitive values? The research was conducted using individual open interviews. As a result of the analysis of all the answers given by the respondents, categories of their analysis were distinguished, illustrating the essence of educating children for cognitive values in the awareness of teachers, as well as the categories of activities undertaken in this area as indicated by them. The use of the obtained research results in the practice of early school education may contribute to creating the conditions for assigning the proper meaning to cognitive values in the upbringing of children.

References

Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz i in., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Buk-Cegiełka M. (2018). Szanse wychowania ku wartościom w aktualnej podstawie programowej w świetle integralnego rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 37, z. 1, s. 129–141.

Chałas K., Łobacz M. (2020). Przymioty osoby ludzkiej – edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Chrobak S. (2013). Mądrość jako wartość jako wartość wciąż potrzebna wychowaniu, „Podstawy Edukacji”, nr 6, s. 171–185.

Corsaro W.A. (2015). The Sociology of Childhood. Los Angeles: SAGE.

de Tchorzewski A.M. (2018). Wstęp do teorii wychowania, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Dakowicz L.A., Laskowska A.D. (2021). Wartości istotne w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Opinie studentów pedagogiki Uniwersytetu w Białymstoku, „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 4(256), s. 47–62.

Denek K. (2015). Sens wartości w systemie edukacji narodowej, „Kultura – Przemiany –Edukacja”, t. 3, s. 13–49.

Furmanek W. (2014). Aksjologia. Aksjologia pedagogiczna. Próba określenia zależności, [w:] W. Furmanek, A. Długosz (red.), Wartości w pedagogice. Aksjologia pedagogiczna. Napięcia i współistnienie różnych wartości, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 12–26.

Gadacz T. (1993). Wychowanie do wolności. „Znak”, nr 460 (9), s. 97–107.

Hammerslay M., Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych, tłum. S. Dymczyk, Poznań: Zysk i S-ka.

Ingarden R. (2006). Książeczka o człowieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Jedliński (1998). Świat wartości uczniów kończących szkołę podstawową, [w:] Z. Uryga (red.), Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 172–186.

Kochanowska E. (2018). Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kubin J. (2006). Kultura intelektualna, [w:] I. Wojnar (red.), Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, Warszawa: Polska Akademia Nauk. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, s. 136–149.

Łukasik B. (2014). O potrzebie refleksji w zawodzie nauczyciela, „Prace Naukowe Akademii

im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika”, t. 23, s. 209–217.

Łukawska M., Prażmowska-Bartoszek K. (2019). Hierarchia wartości według dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Eunomia”, nr 2(97), s. 113–125.

Maksymowicz L. (2013). Świat wartości jako wspólna przestrzeń edukacyjna nauczyciela i ucznia, [w:] E. Kochanowska, J. Skibska (red.), Nauczyciel wobec wyzwań współczesności. Dylematy, poszukiwania, inspiracje, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH, s. 13–26.

Myszkowska-Litwa M. (2007). Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nelson, K. (2007). Young Minds in Social Worlds: Experience, Meaning, and Memory, Cambridge, MA: Harvard University Press.

Olbrycht K. (2012). Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji, „Pedagogia Christiana”, nr 1 (29), s. 91–92.

Pawelec M., Artymiak M., Zdun D., Mazur A. (2017). Preferencje oraz hierarchia wartości u dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] M.Z. Stepulak, M. Dubis (red.), Wychowanie jako wartość, Lublin: Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji, s. 153–176.

Pikul-Białecka, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rembierz M. (2013). Oblicza samotności w edukacji. Samotność i odosobnienie wśród zasad wychowania intelektualnego i kształtowania samodzielności poznawczej. „Horyzonty Wychowania”, t. 12, nr 23, s. 55–75.

Silverman D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i Interakcji, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skrzypniak R. (2001). Transmisja międzypokoleniowa wartości wychowawczych w rodzinie, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. 13, s. 149–160.

Spanbauer J. (1987). First in Education… Why not?, New York: Fox Valley Technical College Foundation.

Suchodolski B. (1987). Wychowanie i strategia życia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Świtała I.M. (2019). Wychowanie do wartości w zmieniającym się świecie, „Studia Edukacyjne”, nr 52, s. 159–172.

Zielińska-Kostyło H. (2008). Jakie rozwiązania oferuje nam edukacja w czasie permanentnego kryzysu kultury?, [w:] A. Górniok-Naglik, J. Oleksy, H. Rusek (red.), Oświata w otoczeniu burzliwym Migotliwe konteksty i perspektywy rozwoju współczesnej edukacji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 103–124.

Zwiernik J. (2015). Podejścia badawcze w poznawaniu wiedzy dziecka, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 18, 1(69), s. 81–103.

Published
2022-12-15
How to Cite
Kochanowska, E. (2022). Education of Early School-Age Children for Cognitive Values in the Reflections of Teachers. Elementary Education in Theory and Practice, 17(4(67), 81-93. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1767.06
Section
Thematic Articles