Mental Well-Being of Students and Teachers in the Curricular Assumptions of Gestalt Pedagogy

Keywords: mental well-being, mental well-being of students, mental well-being of teachers, Caroll Ryff's concept of well-being, Gestalt pedagogy

Abstract

The article takes up the topic of the mental well-being of students and teachers in the basic theoretical assumptions of Gestalt pedagogy. In the article, the author answers the question of whether Gestalt pedagogy, as an educational concept focused on stimulating self-awareness of one’s own emotions, feelings, and experiences, has the potential to influence the maintenance and support of the psychological well-being of the two main subjects of the educational process.The construction of the argument was based on the method of problematization, supplemented by a literature analysis. The concept of psychological well-being by Carol Ryff became the matrix through which the assumptions of Gestalt pedagogy were analysed. Based on this, six dimensions of well-being were identified, such as self-acceptance, autonomy, environment management, personal growth, positive relationships with others, and purpose in life, which were searched for in the assumptions of Gestalt pedagogy. The analysis shows that the educational concept has the potential to positively influence the daily mental well-being of students and teachers. The fundamental principles of the Gestaltists indicate the creation of conditions conducive to the development of an environment based on freedom, responsibility for oneself, as well as focusing on building lasting, respectful, forgiving and understanding relationships between students and teachers. Furthermore, they treat each of the entities as an autonomous unit with the right to fully express itself and its emotions, which contributes to maintaining their psychological well-being.

References

Ablewicz, K. (2013). Wartości antropologii, aksjologii i pedagogii Gestalt w perspektywie pedagoga. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 66, 53–57.

Burow, O.A. (1991). Czym jest pedagogika Gestalt? W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. Cz. 1 (s. 133–143). Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Cieślińska, J. (2013). Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry kierowniczej placówek oświatowych. Studia Edukacyjne, 27, 95–112.

Farnicka, M. i Liberska, H. (2015). Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 31(4), 77–91. https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.5648

Godawa, S. (2015). Pedagogika specjalna Gestalt w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 11, 47–56.

Gołębniak, B.D. (2003). Nauczanie i uczenie się w klasie. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158–205). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołębniak, D.B. i Teusz, G. (1999). Edukacja poprzez język: o całościowym uczeniu się. Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Karamucka-Marcinkiewicz, M. (2021). Dobrostan ucznia jako stan wielostronnego pokoju. Kujawsko-Pomorski Przegląd Oświatowy UczMY, 5(42), 5–8.

Karaś, D. (2019). Pojęcie i koncepcje dobrostanu: przegląd i próba uporządkowania. Studia Psychologica: Theoria et Praxis, 19(2), 5–23.

Karaś, D. i Cieciuch, J. (2017). Polska adaptacja kwestionariusza dobrostanu (Psychological Well-Being Scales) Caroll Ryff. Roczniki Psychologiczne, 20(4), 815–835.

Kasperek-Golimowska, E. (2012). Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście „dobrego życia” w kulturze konsumpcji. Studia Edukacyjne, 19, 179–213.

Kulesza-Tałan, D. (2021). Jak wspierać dobrostan uczennic i uczniów w szkole? Przewodnik. Szkoła dla innowatora. Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Mellibruda, J. (2009). Teoria i praktyka terapii Gestalt. Instytut Psychologii Zdrowia.

Nikiel, Ł. (2024). Dobrostan szkolny ucznia: definicja, istotne czynniki i metody pomiaru. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), (Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami i o zróżnicowanych potrzebach. Kontrowersje – wyzwania – konsekwencje zaniechań (s. 83–100). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Niśkiewicz, Z. (2016). Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka. Studia Krytyczne, 3, 139–151.

Pierzchałka, Z. (2022). Nie wiem w psychoterapii Gestalt. W: W. Drath i B. de Barbaro (red.), Psychoterapia między widzeniem a niewidzeniem (s. 77–95). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Potaczek, J. (2021). Dobrostan ucznia. Kujawsko-Pomorski Przegląd Oświatowy UczMY, 5(42), 11–12.

Pyżalski, J. (2010). Jakie działania można podejmować, by ograniczyć stres zawodowy nauczycieli? W: J. Pyżalski i D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem (s. 47–52). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069

Ryff, C.D. (1995a). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Science, 4(4), 99–104.

Ryff, C.D. (1995b). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719–727.

Ryff, C.D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics, 83(1), 10–28. https://doi.org/10.1159/000353263

Ryff, C.D. (2017). Eudaimonic well-being, inequality, and health: Recent findings and future directions. International Review of Economics, 64(2), 159–178. https://doi.org/10.1007/s12232-017-0277-4

Sadowska, K. (2021). Dobrostan psychiczny dziecka w procesie edukacji szkolnej w czasach pandemii. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 97–110. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.07

Sills, Ch., Fish, S. i Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt (E. Bielawska-Batorowicz, tłum.). Instytut Psychologii Zdrowia – Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Śliwerski, B. (2015). Współczesne teorie i nurty wychowania. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tomasiak-Wyszyńska, W. (2021). Dobrostan ucznia – kwestia szczególnie istotna. Kujawsko-Pomorski Przegląd Oświatowy UczMY, 5(42), 9–10.

Żłobicki, W. (2003). Pedagogika Gestalt jako nurt pedagogiki humanistycznej. W: M. Prokosz (red.), Nauki pedagogiczne we współczesnej humanistyce (s. 235–246). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Żłobicki, W. (2008). Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Żłobicki, W. (2019). Pedagogika Gestalt. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 625–636). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published
2025-06-30
How to Cite
Antosik, J. (2025). Mental Well-Being of Students and Teachers in the Curricular Assumptions of Gestalt Pedagogy. Elementary Education in Theory and Practice, 20(2(77), 57-71. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.04