Mental Well-Being of Students and Teachers in the Curricular Assumptions of Gestalt Pedagogy
Abstract
The article takes up the topic of the mental well-being of students and teachers in the basic theoretical assumptions of Gestalt pedagogy. In the article, the author answers the question of whether Gestalt pedagogy, as an educational concept focused on stimulating self-awareness of one’s own emotions, feelings, and experiences, has the potential to influence the maintenance and support of the psychological well-being of the two main subjects of the educational process.The construction of the argument was based on the method of problematization, supplemented by a literature analysis. The concept of psychological well-being by Carol Ryff became the matrix through which the assumptions of Gestalt pedagogy were analysed. Based on this, six dimensions of well-being were identified, such as self-acceptance, autonomy, environment management, personal growth, positive relationships with others, and purpose in life, which were searched for in the assumptions of Gestalt pedagogy. The analysis shows that the educational concept has the potential to positively influence the daily mental well-being of students and teachers. The fundamental principles of the Gestaltists indicate the creation of conditions conducive to the development of an environment based on freedom, responsibility for oneself, as well as focusing on building lasting, respectful, forgiving and understanding relationships between students and teachers. Furthermore, they treat each of the entities as an autonomous unit with the right to fully express itself and its emotions, which contributes to maintaining their psychological well-being.
References
Ablewicz, K. (2013). Wartości antropologii, aksjologii i pedagogii Gestalt w perspektywie pedagoga. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 66, 53–57.
Burow, O.A. (1991). Czym jest pedagogika Gestalt? W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. Cz. 1 (s. 133–143). Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Cieślińska, J. (2013). Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry kierowniczej placówek oświatowych. Studia Edukacyjne, 27, 95–112.
Farnicka, M. i Liberska, H. (2015). Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 31(4), 77–91. https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.5648
Godawa, S. (2015). Pedagogika specjalna Gestalt w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 11, 47–56.
Gołębniak, B.D. (2003). Nauczanie i uczenie się w klasie. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158–205). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gołębniak, D.B. i Teusz, G. (1999). Edukacja poprzez język: o całościowym uczeniu się. Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Karamucka-Marcinkiewicz, M. (2021). Dobrostan ucznia jako stan wielostronnego pokoju. Kujawsko-Pomorski Przegląd Oświatowy UczMY, 5(42), 5–8.
Karaś, D. (2019). Pojęcie i koncepcje dobrostanu: przegląd i próba uporządkowania. Studia Psychologica: Theoria et Praxis, 19(2), 5–23.
Karaś, D. i Cieciuch, J. (2017). Polska adaptacja kwestionariusza dobrostanu (Psychological Well-Being Scales) Caroll Ryff. Roczniki Psychologiczne, 20(4), 815–835.
Kasperek-Golimowska, E. (2012). Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście „dobrego życia” w kulturze konsumpcji. Studia Edukacyjne, 19, 179–213.
Kulesza-Tałan, D. (2021). Jak wspierać dobrostan uczennic i uczniów w szkole? Przewodnik. Szkoła dla innowatora. Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Mellibruda, J. (2009). Teoria i praktyka terapii Gestalt. Instytut Psychologii Zdrowia.
Nikiel, Ł. (2024). Dobrostan szkolny ucznia: definicja, istotne czynniki i metody pomiaru. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), (Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami i o zróżnicowanych potrzebach. Kontrowersje – wyzwania – konsekwencje zaniechań (s. 83–100). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Niśkiewicz, Z. (2016). Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka. Studia Krytyczne, 3, 139–151.
Pierzchałka, Z. (2022). Nie wiem w psychoterapii Gestalt. W: W. Drath i B. de Barbaro (red.), Psychoterapia między widzeniem a niewidzeniem (s. 77–95). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Potaczek, J. (2021). Dobrostan ucznia. Kujawsko-Pomorski Przegląd Oświatowy UczMY, 5(42), 11–12.
Pyżalski, J. (2010). Jakie działania można podejmować, by ograniczyć stres zawodowy nauczycieli? W: J. Pyżalski i D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem (s. 47–52). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
Ryff, C.D. (1995a). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Science, 4(4), 99–104.
Ryff, C.D. (1995b). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719–727.
Ryff, C.D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics, 83(1), 10–28. https://doi.org/10.1159/000353263
Ryff, C.D. (2017). Eudaimonic well-being, inequality, and health: Recent findings and future directions. International Review of Economics, 64(2), 159–178. https://doi.org/10.1007/s12232-017-0277-4
Sadowska, K. (2021). Dobrostan psychiczny dziecka w procesie edukacji szkolnej w czasach pandemii. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 97–110. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.07
Sills, Ch., Fish, S. i Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt (E. Bielawska-Batorowicz, tłum.). Instytut Psychologii Zdrowia – Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Śliwerski, B. (2015). Współczesne teorie i nurty wychowania. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Tomasiak-Wyszyńska, W. (2021). Dobrostan ucznia – kwestia szczególnie istotna. Kujawsko-Pomorski Przegląd Oświatowy UczMY, 5(42), 9–10.
Żłobicki, W. (2003). Pedagogika Gestalt jako nurt pedagogiki humanistycznej. W: M. Prokosz (red.), Nauki pedagogiczne we współczesnej humanistyce (s. 235–246). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Żłobicki, W. (2008). Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Żłobicki, W. (2019). Pedagogika Gestalt. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 625–636). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Copyright (c) 2025 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search