Factors Stimulating Learning About the Cube and the Process of Creating its Graphic Representation by Early School Children: Practical Notes for Teachers
Abstract
The aim of the conducted research was to determine the effectiveness of introducing stimulating factors into the drawing process among early school-aged children, with the goal of enhancing their understanding of the cube. The core cognitive focus of the undertaken research procedure was the question: What is the effectiveness of the impact of the factors (color, contour, touch) introduced into the process of creating a graphic representation of the cube watched by the students? The study employed the method of document analysis, using both qualitative and quantitative analysis techniques. These allowed for the identification of models and the frequency of cubes drawn by successive age groups of children under conditions of direct observation and with the involvement of various stimulating factors. The research material consisted of 593 cube drawings. It should be assumed that the introduction of stimulating factors – particularly the role of touch – enhances cognitive effectiveness not only in relation to the observed cube, but also potentially increases cognitive efficiency when it comes to understanding other solids or objects. The content and formal analysis of the collected research material, along with the conclusions drawn, may contribute to outlining pedagogical guidelines that will support teachers in more effectively introducing students into the world of three-dimensional objects.
References
Gruszczyk-Kolczyńska E. i Zielińska E. (2015). Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Jankowska, H. (1992). Rozwój czynności poznawczych u dzieci. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Kawiak, E. (2019). Heurystyczna metoda G. Polya a umiejętność rozwiązywania matematycznych zadań problemowych przez uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. [Rozprawa doktorska.] Uniwersytet Śląski w Katowicach https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/9482/1/Kawiak_Heurystyczna_metoda_G_Polya.pdf
Kościelecki, S. (1979). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Lowenfeld, V. i Brittain, W.L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka (K. Polakowski, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Magnan, A. i Juan de Mendoza, J.-L. (1990). L’apprentissage de la representation graphique du cube chez des enfants de 6–7 ans. L’année Psychologique, 90/3, 329–344. http://www.persee.fr/doc/psy_0003-5033_1990_num_90_3_29409
Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Morejko, P. (1997). Kształcenie geometryczne w klasach początkowych. Nauczyciel i Szkoła, 1(2), 39–40. https://bazhum.muzhp.pl/media/texts/nauczyciel-i-szkoa/1997-tom-1-2/nauczyciel_i_szkola-r1997-t1_2-s35-42.pdf
Pietrasiński, Z. (1969). Myślenie twórcze. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Piwowarska, E. (2019). Poznawanie i rysowanie brył przez dzieci w wieku 3–9 lat – ujęcie procesualne i edukacyjne. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza.
Piwowarska, E. (2022). Wspomaganie procesu obserwacji i tworzenia rysunku brył przez dzieci w wieku 6–9 lat – wybrane problemy. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 17(2/65), 61–77. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1765.04
Piwowarska, E. (2025). Znaczenie poznania dotykowego w procesie rysowania brył przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Roczniki Pedagogiczne, 17(2), 33–44 [w druku].
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. (2024) W: Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. 2024, poz. 996, zał. 1. https://ore.edu.pl/2024/09/podstawa-programowa-z-28-czerwca-2024-r/
Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Swoboda, E. (2006). Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Szewczuk, W. (1979). Atlas psychologiczny. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Szmalec, J. (2023). Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu rozwoju ruchowego i kształtowaniu gotowości szkolnej u dzieci w wieku 5–6 lat. Przegląd Pedagogiczny, 2, 205–227. https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/579/efektywnosc-terapii-integracji-sensorycznej
Strzemiński, W. (1969). Teoria widzenia. Wydawnictwo Literackie.
Thurstone, L.L. (1938). Primary mental abilities. The University of Chicago Press. https://archive.org/details/primarymentalabi00thur/page/n5/mode/2up
Tomala, J. (2023). Plastyka w edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Zagórska, B. (2013). Znaczenie dotyku we wspomaganiu rozwoju dziecka oraz jego zastosowanie w wybranych rodzajach terapii. Kultura i Wychowanie, 5, 179–192. Kultura_i_Wychowanie-r2013-t5-s179-192.pdf
Copyright (c) 2025 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search