Factors Stimulating Learning About the Cube and the Process of Creating its Graphic Representation by Early School Children: Practical Notes for Teachers

Keywords: cognition, factors, drawning, cube, children

Abstract

The aim of the conducted research was to determine the effectiveness of introducing stimulating factors into the drawing process among early school-aged children, with the goal of enhancing their understanding of the cube. The core cognitive focus of the undertaken research procedure was the question: What is the effectiveness of the impact of the factors (color, contour, touch) introduced into the process of creating a graphic representation of the cube watched by the students? The study employed the method of document analysis, using both qualitative and quantitative analysis techniques. These allowed for the identification of models and the frequency of cubes drawn by successive age groups of children under conditions of direct observation and with the involvement of various stimulating factors. The research material consisted of 593 cube drawings. It should be assumed that the introduction of stimulating factors – particularly the role of touch – enhances cognitive effectiveness not only in relation to the observed cube, but also potentially increases cognitive efficiency when it comes to understanding other solids or objects. The content and formal analysis of the collected research material, along with the conclusions drawn, may contribute to outlining pedagogical guidelines that will support teachers in more effectively introducing students into the world of three-dimensional objects.

Author Biography

Ewa Piwowarska, Jan Dlugosz University in Czestochowa

Ewa Piwowarska - dr hab., prof. at UJD in Częstochowa

Ph.D. in the field of social sciences, in the discipline of pedagogy

Associate professor, research and teaching employee of the Jan Długosz University in Częstochowa (Poland), long-time employee of the Institute of Preschool and School Education.

Research interests focus on art education conducted in kindergartens and primary schools.  As part of her scientific activity, she published several author monographs, including: Modeling of spatial forms by children of preschool and early school age (2018), Exploring and drawing solids by children aged 3-9 - processual and educational approach (2019), she co-edited scientific works and published over a hundred articles and chapters in domestic and foreign scientific studies. Scientific supervisor of several hundred master's and diploma theses.

References

Gruszczyk-Kolczyńska E. i Zielińska E. (2015). Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.

Jankowska, H. (1992). Rozwój czynności poznawczych u dzieci. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Kawiak, E. (2019). Heurystyczna metoda G. Polya a umiejętność rozwiązywania matematycznych zadań problemowych przez uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. [Rozprawa doktorska.] Uniwersytet Śląski w Katowicach https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/9482/1/Kawiak_Heurystyczna_metoda_G_Polya.pdf

Kościelecki, S. (1979). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Lowenfeld, V. i Brittain, W.L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka (K. Polakowski, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Magnan, A. i Juan de Mendoza, J.-L. (1990). L’apprentissage de la representation graphique du cube chez des enfants de 6–7 ans. L’année Psychologique, 90/3, 329–344. http://www.persee.fr/doc/psy_0003-5033_1990_num_90_3_29409

Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Morejko, P. (1997). Kształcenie geometryczne w klasach początkowych. Nauczyciel i Szkoła, 1(2), 39–40. https://bazhum.muzhp.pl/media/texts/nauczyciel-i-szkoa/1997-tom-1-2/nauczyciel_i_szkola-r1997-t1_2-s35-42.pdf

Pietrasiński, Z. (1969). Myślenie twórcze. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Piwowarska, E. (2019). Poznawanie i rysowanie brył przez dzieci w wieku 3–9 lat – ujęcie procesualne i edukacyjne. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza.

Piwowarska, E. (2022). Wspomaganie procesu obserwacji i tworzenia rysunku brył przez dzieci w wieku 6–9 lat – wybrane problemy. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 17(2/65), 61–77. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1765.04

Piwowarska, E. (2025). Znaczenie poznania dotykowego w procesie rysowania brył przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Roczniki Pedagogiczne, 17(2), 33–44 [w druku].

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. (2024) W: Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. 2024, poz. 996, zał. 1. https://ore.edu.pl/2024/09/podstawa-programowa-z-28-czerwca-2024-r/

Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Swoboda, E. (2006). Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szewczuk, W. (1979). Atlas psychologiczny. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Szmalec, J. (2023). Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu rozwoju ruchowego i kształtowaniu gotowości szkolnej u dzieci w wieku 5–6 lat. Przegląd Pedagogiczny, 2, 205–227. https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/579/efektywnosc-terapii-integracji-sensorycznej

Strzemiński, W. (1969). Teoria widzenia. Wydawnictwo Literackie.

Thurstone, L.L. (1938). Primary mental abilities. The University of Chicago Press. https://archive.org/details/primarymentalabi00thur/page/n5/mode/2up

Tomala, J. (2023). Plastyka w edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Zagórska, B. (2013). Znaczenie dotyku we wspomaganiu rozwoju dziecka oraz jego zastosowanie w wybranych rodzajach terapii. Kultura i Wychowanie, 5, 179–192. Kultura_i_Wychowanie-r2013-t5-s179-192.pdf

Published
2025-06-30
How to Cite
Piwowarska, E. (2025). Factors Stimulating Learning About the Cube and the Process of Creating its Graphic Representation by Early School Children: Practical Notes for Teachers. Elementary Education in Theory and Practice, 20(2(77), 91-105. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.06