Childhood as a Source of Creative Creation for Art Brut Authors
Abstract
Childhood is a crucial period for the development of subjectivity and a sense of identity, unfolding in relation to both individuation and relationships with others. The aim of this article is to present the work of art brut authors – Judith Scott and Hawkins Bolden – in the context of childhood shaped by the experience of disability, accompanied by isolation and limited opportunities to fulfill developmental tasks. The study was based on a qualitative case study, employing the analysis of documents: the films Judith Scott at The Museum of Everything and Make. Outsider Art. Documentary. The interpretation of the artists’ works was grounded in Stanisław Popek’s model of the layered structure of an artistic product. The analysis sought to answer two research questions: How is the artist’s creativity constructed by the experience of childhood? How is the creative process connected with formulating responses to the fundamental questions: “What can I do?”, “Who am I?”. Three common features were identified in the work of both artists: the repetitiveness and rituality of the creative act, the use of unusual materials, and the exploratory character of the creative process. In light of the analysis, the artists’ work emerges as an act of reconstructing identity and regaining control over one’s life. These analyses provide a starting point for reflection on the nature of disability and, above all, on the value of pedagogical practice based on balancing the recognition of children’s shared developmental needs with respect for their uniqueness and striving for agency, even in the context of disability.
References
Archer, M. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa (A. Dziuban, Trans.). Zakład Wydawniczy NOMOS.
Arnett, W. (n.d.). Hawkins Bolden. Souls Grown Deep. https://www.soulsgrowndeep.org/artist/hawkins-bolden
Arnett, W. (2001). Hawkins Bolden. Insight. In W. Arnett & P. Arnett, Souls grown deep. African American vernacular art of the South (vol. 2, pp. 148–161). Tinwood Books.
Arnett, W., & Arnett, P. (2001). Souls grown deep. African American vernacular art of the South (vol. 2, pp. 148–161). Tinwood Books.
Bal, M. (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Narodowe Centrum Kultury.
Barański, J. (2008). Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bouillet, A. (2011). Co to jest art. brut? Konteksty. Polska sztuka ludowa, 1/292, 141–152.
Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. In A.W. Brzezińska, A. Hulewska, & J. Słomska (Eds.), Edukacja regionalna (pp. 47–77). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska, A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cardinal, R. (2005). Outsider art and the autistic creator. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 364(1522), 1459–1466. https://doi.org/10.1098/rstb.2008.0325
Chlewiński, Z. (2018). Art. brut po polsku. In J. Daszkiewicz & S. Rammer (Eds.), Art. Brut. Różnorodnie = diversity (pp. 56–73). Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego.
Collection de l’Art Brut (n.d.). Scott, Judith. Collection de l’Art Brut Lausanne. https://www.artbrut.ch/en_GB/authors/the-collection-de-l-art-brut/scott-judith
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna, rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dapena-Tretter, A. (2017). Jean Dubuffet & art brut: The creation of an avant-garde identity. Journal of Theatre and Performing Arts, 11, 12–33. https://www.royalholloway.ac.uk/media/5437/00_full.pdf
Daszkiewicz, J. (2018). Pojęcie „art brut” w stronę miniaturowej teorii. In J. Daszkiewicz & S. Rammer (Eds.), Art brut. Różnorodnie = diversity (pp. 93–109). Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego.
Daszkiewicz, J., & Doda-Wyszyńska, A. (2015). Habitus sztuki a autorzy. Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris, 31(4), 112–133. https://doi.org/10.18778/1689-4286.31.07
Eco, U. (1994). Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych (J. Gałuszka et al., Trans.). Czytelnik.
Franz, C.E., & White, K.M. (1985). Individuation and attachement in personality development: extending Erikson’s theory. Journal of Personality, 53(2), 224–256.
Gajdzica, Z. (2016). Uchwycić indywidualność, czyli o wybranych aspektach studium przypadku osoby z niepełnosprawnością. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 13, 49-66. https://doi.org/10.14746/ikps.2016.13.03
Głodkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 24/2, 91–109. htpps//doi.org/10.5604/17345537.1126294
Głodkowska, J., & Gosk, U. (2018). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością (AW-OzN) – od źródeł i konstruktu teoretycznego do projektowania etapów i procedur badawczych. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 41/3, 29–45. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7818
Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Hearn, M., & Ogden, S. (Dir.). (2011). Make. Asthmatic Kitty Records. https://www.youtube.com/watch?v=o5TgRQayjUE
Jackowski, A. (1994). Mit sztuki poza kulturą. Art Brut. Konteksty. Polska sztuka ludowa, 48(3–4), 59–70. https://cyfrowaetnografia.pl/items/show/10511
Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw(a) – perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 43(4) , 7–19. https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.01
Juszczuk-Rygałło, J. (2016). Kształtowanie podmiotowości ucznia w relacji do jego tożsamości. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(40/2), 13–23. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/eetp.2016.1140.01
Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Cuire-Skłodowskiej.
Lubińska-Kościółek, E. (2017). Twórcy z kręgu Art Brut. Od społecznego wykluczenia do współtworzenia kultury symbolicznej. Niepełnosprawność, 26, 231–242. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9260
Miś, L., & Ornacka, K. (2015). Podmiotowość dziecka w rodzinie i w sferze publicznej. Problemy Polityki Społecznej, 28(1), 63–82. https://www.problemypolitykispolecznej.pl/Podmiotowosc-dziecka-w-rodzinie-i-w-sferze-publicznej,122944,0,1.html
Morris, C., & Higgis M. (Eds.). (2014). Judith Scott: Bound and unbound. Brooklyn Museum of Art.
Możdżyński, P. (2008). Rytualna sztuka współczesna. W: I. Borowik, M. Libiszowska-Żółtkowska & J. Doktór (Eds.), Oblicza religii i religijności (pp. 398–420). Zakład Wydawniczy NOMOS.
Museum of Everything (2011). Judith Scott at The Museum of Everything. BBC. https://www.youtube.com/watch?v=46LdVzWoNhI
Pawlik, S. (2017). Twórczość artystyczna jako sposób urzeczywistniania paradygmatu emancypacyjnego. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 16, 129–142. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.16.08
Peiry, L. (2013, May 29). Judith Scott. Notes d’art brut. https://www.notesartbrut.ch/judith-scott/
Plopa, M. (2019). O wrodzonej potrzebie doświadczania podmiotowości i miłości. Perspektywa teorii przywiązania. Studia Elbląskie, 20, 485–501. https://studiaelblaskie.pl/en/assets/Artykuly/CC-32-Plopa.pdf
Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Willson, C.R. (2004). A large view: Self-taught art, the Bible, and Southern creativity. In C. Crown (Ed.), Coming home! Self-taught artists, the Bible, and the American South (pp. 73–88). Art Museum of the University of Memphis.
Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka (A. Wojciechowski, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PAN.
Scott, J. (2016). Entwined: Sisters and secrets in the silent. World of artist Judith Scott. Beacon Press
SHRINE. (n.d.). Hawkins Bolden. https://www.shrine.nyc/hawkins-bolden
Sokolik, M. (1993). Psychoanaliza i Ja. Kliniczna problematyka poczucia tożsamości. Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co.
Stake, R. (2009). Jakościowe studium przypadku. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych (Vol. 1, pp. 623–654). Wydawnictwo Naukowe PWN.
The Gallery of Everything. (n.d.). Hawkins Bolden. https://www.gallevery.com/artists/hawkins-bolden
Copyright (c) 2025 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search