Childhood as a Source of Creative Creation for Art Brut Authors

Keywords: art brut, childhood, disabitlity, subjectivity, sense of identity

Abstract

Childhood is a crucial period for the development of subjectivity and a sense of identity, unfolding in relation to both individuation and relationships with others. The aim of this article is to present the work of art brut authors – Judith Scott and Hawkins Bolden – in the context of childhood shaped by the experience of disability, accompanied by isolation and limited opportunities to fulfill developmental tasks. The study was based on a qualitative case study, employing the analysis of documents: the films Judith Scott at The Museum of Everything and Make. Outsider Art. Documentary. The interpretation of the artists’ works was grounded in Stanisław Popek’s model of the layered structure of an artistic product. The analysis sought to answer two research questions: How is the artist’s creativity constructed by the experience of childhood? How is the creative process connected with formulating responses to the fundamental questions: “What can I do?”, “Who am I?”. Three common features were identified in the work of both artists: the repetitiveness and rituality of the creative act, the use of unusual materials, and the exploratory character of the creative process. In light of the analysis, the artists’ work emerges as an act of reconstructing identity and regaining control over one’s life. These analyses provide a starting point for reflection on the nature of disability and, above all, on the value of pedagogical practice based on balancing the recognition of children’s shared developmental needs with respect for their uniqueness and striving for agency, even in the context of disability.

References

Archer, M. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa (A. Dziuban, Trans.). Zakład Wydawniczy NOMOS.

Arnett, W. (n.d.). Hawkins Bolden. Souls Grown Deep. https://www.soulsgrowndeep.org/artist/hawkins-bolden

Arnett, W. (2001). Hawkins Bolden. Insight. In W. Arnett & P. Arnett, Souls grown deep. African American vernacular art of the South (vol. 2, pp. 148–161). Tinwood Books.

Arnett, W., & Arnett, P. (2001). Souls grown deep. African American vernacular art of the South (vol. 2, pp. 148–161). Tinwood Books.

Bal, M. (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Narodowe Centrum Kultury.

Barański, J. (2008). Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bouillet, A. (2011). Co to jest art. brut? Konteksty. Polska sztuka ludowa, 1/292, 141–152.

Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. In A.W. Brzezińska, A. Hulewska, & J. Słomska (Eds.), Edukacja regionalna (pp. 47–77). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska, A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Cardinal, R. (2005). Outsider art and the autistic creator. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 364(1522), 1459–1466. https://doi.org/10.1098/rstb.2008.0325

Chlewiński, Z. (2018). Art. brut po polsku. In J. Daszkiewicz & S. Rammer (Eds.), Art. Brut. Różnorodnie = diversity (pp. 56–73). Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego.

Collection de l’Art Brut (n.d.). Scott, Judith. Collection de l’Art Brut Lausanne. https://www.artbrut.ch/en_GB/authors/the-collection-de-l-art-brut/scott-judith

Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna, rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dapena-Tretter, A. (2017). Jean Dubuffet & art brut: The creation of an avant-garde identity. Journal of Theatre and Performing Arts, 11, 12–33. https://www.royalholloway.ac.uk/media/5437/00_full.pdf

Daszkiewicz, J. (2018). Pojęcie „art brut” w stronę miniaturowej teorii. In J. Daszkiewicz & S. Rammer (Eds.), Art brut. Różnorodnie = diversity (pp. 93–109). Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego.

Daszkiewicz, J., & Doda-Wyszyńska, A. (2015). Habitus sztuki a autorzy. Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris, 31(4), 112–133. https://doi.org/10.18778/1689-4286.31.07

Eco, U. (1994). Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych (J. Gałuszka et al., Trans.). Czytelnik.

Franz, C.E., & White, K.M. (1985). Individuation and attachement in personality development: extending Erikson’s theory. Journal of Personality, 53(2), 224–256.

Gajdzica, Z. (2016). Uchwycić indywidualność, czyli o wybranych aspektach studium przypadku osoby z niepełnosprawnością. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 13, 49-66. https://doi.org/10.14746/ikps.2016.13.03

Głodkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 24/2, 91–109. htpps//doi.org/10.5604/17345537.1126294

Głodkowska, J., & Gosk, U. (2018). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością (AW-OzN) – od źródeł i konstruktu teoretycznego do projektowania etapów i procedur badawczych. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 41/3, 29–45. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7818

Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Hearn, M., & Ogden, S. (Dir.). (2011). Make. Asthmatic Kitty Records. https://www.youtube.com/watch?v=o5TgRQayjUE

Jackowski, A. (1994). Mit sztuki poza kulturą. Art Brut. Konteksty. Polska sztuka ludowa, 48(3–4), 59–70. https://cyfrowaetnografia.pl/items/show/10511

Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw(a) – perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 43(4) , 7–19. https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.01

Juszczuk-Rygałło, J. (2016). Kształtowanie podmiotowości ucznia w relacji do jego tożsamości. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(40/2), 13–23. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/eetp.2016.1140.01

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Cuire-Skłodowskiej.

Lubińska-Kościółek, E. (2017). Twórcy z kręgu Art Brut. Od społecznego wykluczenia do współtworzenia kultury symbolicznej. Niepełnosprawność, 26, 231–242. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9260

Miś, L., & Ornacka, K. (2015). Podmiotowość dziecka w rodzinie i w sferze publicznej. Problemy Polityki Społecznej, 28(1), 63–82. https://www.problemypolitykispolecznej.pl/Podmiotowosc-dziecka-w-rodzinie-i-w-sferze-publicznej,122944,0,1.html

Morris, C., & Higgis M. (Eds.). (2014). Judith Scott: Bound and unbound. Brooklyn Museum of Art.

Możdżyński, P. (2008). Rytualna sztuka współczesna. W: I. Borowik, M. Libiszowska-Żółtkowska & J. Doktór (Eds.), Oblicza religii i religijności (pp. 398–420). Zakład Wydawniczy NOMOS.

Museum of Everything (2011). Judith Scott at The Museum of Everything. BBC. https://www.youtube.com/watch?v=46LdVzWoNhI

Pawlik, S. (2017). Twórczość artystyczna jako sposób urzeczywistniania paradygmatu emancypacyjnego. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 16, 129–142. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.16.08

Peiry, L. (2013, May 29). Judith Scott. Notes d’art brut. https://www.notesartbrut.ch/judith-scott/

Plopa, M. (2019). O wrodzonej potrzebie doświadczania podmiotowości i miłości. Perspektywa teorii przywiązania. Studia Elbląskie, 20, 485–501. https://studiaelblaskie.pl/en/assets/Artykuly/CC-32-Plopa.pdf

Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Willson, C.R. (2004). A large view: Self-taught art, the Bible, and Southern creativity. In C. Crown (Ed.), Coming home! Self-taught artists, the Bible, and the American South (pp. 73–88). Art Museum of the University of Memphis.

Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka (A. Wojciechowski, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PAN.

Scott, J. (2016). Entwined: Sisters and secrets in the silent. World of artist Judith Scott. Beacon Press

SHRINE. (n.d.). Hawkins Bolden. https://www.shrine.nyc/hawkins-bolden

Sokolik, M. (1993). Psychoanaliza i Ja. Kliniczna problematyka poczucia tożsamości. Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co.

Stake, R. (2009). Jakościowe studium przypadku. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych (Vol. 1, pp. 623–654). Wydawnictwo Naukowe PWN.

The Gallery of Everything. (n.d.). Hawkins Bolden. https://www.gallevery.com/artists/hawkins-bolden

Published
2025-09-30
How to Cite
Lubińska-Kościółek, E. (2025). Childhood as a Source of Creative Creation for Art Brut Authors. Elementary Education in Theory and Practice, 20(3(78), 89-102. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2078.06