Dzieciństwo jako źródło twórczej kreacji autorów art brut

Słowa kluczowe: art brut, dzieciństwo, niepełnosprawność, podmiotowość, poczucie tożsamości

Abstrakt

Dzieciństwo stanowi kluczowy okres kształtowania podmiotowości i poczucia tożsamości, przebiegający w odniesieniu do indywiduacji oraz relacji z innymi. Celem artykułu jest ukazanie twórczości autorów art brut – Judith Scott i Hawkinsa Boldena – w perspektywie dzieciństwa z doświadczeniem niepełnosprawności, łączącym się z izolacją i ograniczeniem możliwości realizacji zadań rozwojowych. Badania oparto na jakościowym studium przypadku, wykorzystując analizę dokumentów zastanych: filmów Judith Scott at The Museum of Everything oraz Make. Outsider Art. Documentary. Podstawą interpretacji twórczości badanych był model warstwowej struktury wytworu plastycznego Stanisława Popka. Analiza zmierzała do odpowiedzi na pytania: Jak twórczość artysty jest konstruowana przez doświadczenie dzieciństwa?, Jak proces twórczy łączy się z formułowaniem odpowiedzi na pytania: „co mogę?”, „kim jestem?”. Wyodrębniono trzy wspólne elementy charakteryzujące twórczość badanych: powtarzalność i rytualność aktu kreacji, użycie nietypowych materiałów oraz eksploracyjny charakter procesu twórczego. W świetle przeprowadzonych analiz twórczość badanych jawi się jako akt rekonstrukcji tożsamości i przejmowania kontroli nad własnym życiem. Analizy te stanowią przyczynek do refleksji nad istotą niepełnosprawnością, ale i znaczeniem praktyki pedagogicznej opartej na równowadze między uznaniem wspólnych potrzeb dzieci a poszanowaniem ich wyjątkowości i dążenia do bycia podmiotem sprawczym, także w sytuacji niepełnosprawności.

Bibliografia

Archer, M. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa (A. Dziuban, Trans.). Zakład Wydawniczy NOMOS.

Arnett, W. (n.d.). Hawkins Bolden. Souls Grown Deep. https://www.soulsgrowndeep.org/artist/hawkins-bolden

Arnett, W. (2001). Hawkins Bolden. Insight. In W. Arnett & P. Arnett, Souls grown deep. African American vernacular art of the South (vol. 2, pp. 148–161). Tinwood Books.

Arnett, W., & Arnett, P. (2001). Souls grown deep. African American vernacular art of the South (vol. 2, pp. 148–161). Tinwood Books.

Bal, M. (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Narodowe Centrum Kultury.

Barański, J. (2008). Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bouillet, A. (2011). Co to jest art. brut? Konteksty. Polska sztuka ludowa, 1/292, 141–152.

Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. In A.W. Brzezińska, A. Hulewska, & J. Słomska (Eds.), Edukacja regionalna (pp. 47–77). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska, A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Cardinal, R. (2005). Outsider art and the autistic creator. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 364(1522), 1459–1466. https://doi.org/10.1098/rstb.2008.0325

Chlewiński, Z. (2018). Art. brut po polsku. In J. Daszkiewicz & S. Rammer (Eds.), Art. Brut. Różnorodnie = diversity (pp. 56–73). Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego.

Collection de l’Art Brut (n.d.). Scott, Judith. Collection de l’Art Brut Lausanne. https://www.artbrut.ch/en_GB/authors/the-collection-de-l-art-brut/scott-judith

Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna, rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dapena-Tretter, A. (2017). Jean Dubuffet & art brut: The creation of an avant-garde identity. Journal of Theatre and Performing Arts, 11, 12–33. https://www.royalholloway.ac.uk/media/5437/00_full.pdf

Daszkiewicz, J. (2018). Pojęcie „art brut” w stronę miniaturowej teorii. In J. Daszkiewicz & S. Rammer (Eds.), Art brut. Różnorodnie = diversity (pp. 93–109). Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego.

Daszkiewicz, J., & Doda-Wyszyńska, A. (2015). Habitus sztuki a autorzy. Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris, 31(4), 112–133. https://doi.org/10.18778/1689-4286.31.07

Eco, U. (1994). Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych (J. Gałuszka et al., Trans.). Czytelnik.

Franz, C.E., & White, K.M. (1985). Individuation and attachement in personality development: extending Erikson’s theory. Journal of Personality, 53(2), 224–256.

Gajdzica, Z. (2016). Uchwycić indywidualność, czyli o wybranych aspektach studium przypadku osoby z niepełnosprawnością. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 13, 49-66. https://doi.org/10.14746/ikps.2016.13.03

Głodkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 24/2, 91–109. htpps//doi.org/10.5604/17345537.1126294

Głodkowska, J., & Gosk, U. (2018). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością (AW-OzN) – od źródeł i konstruktu teoretycznego do projektowania etapów i procedur badawczych. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 41/3, 29–45. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7818

Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Hearn, M., & Ogden, S. (Dir.). (2011). Make. Asthmatic Kitty Records. https://www.youtube.com/watch?v=o5TgRQayjUE

Jackowski, A. (1994). Mit sztuki poza kulturą. Art Brut. Konteksty. Polska sztuka ludowa, 48(3–4), 59–70. https://cyfrowaetnografia.pl/items/show/10511

Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw(a) – perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 43(4) , 7–19. https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.01

Juszczuk-Rygałło, J. (2016). Kształtowanie podmiotowości ucznia w relacji do jego tożsamości. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(40/2), 13–23. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/eetp.2016.1140.01

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Cuire-Skłodowskiej.

Lubińska-Kościółek, E. (2017). Twórcy z kręgu Art Brut. Od społecznego wykluczenia do współtworzenia kultury symbolicznej. Niepełnosprawność, 26, 231–242. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9260

Miś, L., & Ornacka, K. (2015). Podmiotowość dziecka w rodzinie i w sferze publicznej. Problemy Polityki Społecznej, 28(1), 63–82. https://www.problemypolitykispolecznej.pl/Podmiotowosc-dziecka-w-rodzinie-i-w-sferze-publicznej,122944,0,1.html

Morris, C., & Higgis M. (Eds.). (2014). Judith Scott: Bound and unbound. Brooklyn Museum of Art.

Możdżyński, P. (2008). Rytualna sztuka współczesna. W: I. Borowik, M. Libiszowska-Żółtkowska & J. Doktór (Eds.), Oblicza religii i religijności (pp. 398–420). Zakład Wydawniczy NOMOS.

Museum of Everything (2011). Judith Scott at The Museum of Everything. BBC. https://www.youtube.com/watch?v=46LdVzWoNhI

Pawlik, S. (2017). Twórczość artystyczna jako sposób urzeczywistniania paradygmatu emancypacyjnego. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 16, 129–142. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.16.08

Peiry, L. (2013, May 29). Judith Scott. Notes d’art brut. https://www.notesartbrut.ch/judith-scott/

Plopa, M. (2019). O wrodzonej potrzebie doświadczania podmiotowości i miłości. Perspektywa teorii przywiązania. Studia Elbląskie, 20, 485–501. https://studiaelblaskie.pl/en/assets/Artykuly/CC-32-Plopa.pdf

Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Willson, C.R. (2004). A large view: Self-taught art, the Bible, and Southern creativity. In C. Crown (Ed.), Coming home! Self-taught artists, the Bible, and the American South (pp. 73–88). Art Museum of the University of Memphis.

Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka (A. Wojciechowski, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PAN.

Scott, J. (2016). Entwined: Sisters and secrets in the silent. World of artist Judith Scott. Beacon Press

SHRINE. (n.d.). Hawkins Bolden. https://www.shrine.nyc/hawkins-bolden

Sokolik, M. (1993). Psychoanaliza i Ja. Kliniczna problematyka poczucia tożsamości. Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co.

Stake, R. (2009). Jakościowe studium przypadku. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych (Vol. 1, pp. 623–654). Wydawnictwo Naukowe PWN.

The Gallery of Everything. (n.d.). Hawkins Bolden. https://www.gallevery.com/artists/hawkins-bolden

Opublikowane
2025-09-30
Jak cytować
Lubińska-Kościółek, E. (2025). Dzieciństwo jako źródło twórczej kreacji autorów art brut. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(3(78), 89-102. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2078.06