Aiding the Psychophysical Development of a Child with Developmental Dyslexia – Standard and “Non-Standard” Therapeutic Procedures. A Case Study.

Keywords: developmental dyslexia, psychophy­sical development disorders, standard and “non-standard” pedagogical therapy, therapy through art, child

Abstract

The text refers to the theoretical basis of specific learning difficulties, being a consequence of developmental disturbances typical for children with developmental dyslexia. The text also presents the analysis of an individual case, showing the use of “non-standard” therapeutic actions carried out in parallel with a standard procedure and therapy through art. the implemented procedures contributed to the mitigation of the effects of specific developmental disorders and their impact on the incidence of specific learning difficulties experienced by children in whom the symptoms of dyslexia were observed in early childhood and who were diagnosed with spatial developmental dyslexia in grade III of primary school. The aim of the analysis was to present the therapeutic actions using two complementary paths of therapy – the standard and “non-standard” ones. The second path was particularly interesting because it was based on the interests of a child, which allowed the support to overcome specific learning difficulties in accordance with the personalized needs of the child. On this basis, the use of the “therapy tailored to the child’s needs” taking into account the functional profile of a child, allows us to progressively and effectively overcome the difficulties associated with developmental dyslexia and those stemming from the school’s requirements.

References

Bogdanowicz K., Nauczanie języka angielskiego z wykorzystaniem metody stymulacji wielozmysłowej, [w:] Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, red. M. Bogdanowicz, M. Smoleń, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2004.

Bogdanowicz M., Niespecyficzne i specyficzne trudności w uczeniu się języków obcych, [w:] Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, red. M. Bogdanowicz, M. Smoleń, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2004.

Bogdanowicz M., Psychometryczna czy kliniczna diagnoza dysleksji?, „Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego PTD”, nr 6, Wydawnictwo ADAM, Warszawa 1996.

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2011.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Różyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Wyd. OPERON, Gdynia 2007.

Bogdanowicz M., Borkowska A., Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, MEN, Warszawa 2010.

Głodkowska J., Model Kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Materiały szkoleniowe, cz. 1, MEN, Warszawa 2010.

Habib M., Zaburzenia nabywania zdolności językowych i pisania: najnowsze osiągnięcia neurobiologii, [w:] Dysleksja – od badań mózgu do praktyki, red. A. Grabowska, K. Rymarczyk, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Warszawa 2004.

Hatcher J., Snowling M., Hipoteza reprezentacji fonologicznych jako sposób rozumienia dysleksji: od teorii do praktyki, [w:] Dysleksja – teoria i praktyka, red. G. Reid, J. Wearmouth, GWP, Gdańsk 2008.

Published
2016-11-29
How to Cite
Skibska, J. (2016). Aiding the Psychophysical Development of a Child with Developmental Dyslexia – Standard and “Non-Standard” Therapeutic Procedures. A Case Study. Elementary Education in Theory and Practice, 11(3(41), 119-132. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1141.07