Edukacja regionalna w kontekście teoretycznym
Abstract
W artykule przedstawiono edukację regionalną w aspekcie teoretycznym. Odniesiono się do zinterpretowania głównych pojęć powiązanych z tą tematyką oraz zobrazowania zasadniczych celów i założeń tego nurtu. W konkluzji zaprezentowano nowy kierunek studiów, który został uruchomiony w bieżącym roku akademickim na Uniwersytecie Łódzkim. Dotyczy on kształcenia „pedagogów regionalnych”.
References
Angiel J., Repach E., Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie. Program autorski dopuszczony do użytku szkolnego prze MEN i wpisany do wykazu programów pod nr 4014–69/99, [w:] Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999.
Delors J., Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Warszawa 1998.
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań – Toruń 1994.
Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999.
Edukacja regionalna. Poradnik dla nauczycieli szkoły podstawowej, red. Z. Piwońska, Rzeszów 2001.
Karbowniczek J., Edukacja środowiskowa w programach nauczania zintegrowanego, „Edukacja Elementarna
w Teorii i Praktyce ” 2008, nr 1–2.
Karbowniczek J., Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej po wprowadzeniu reformy systemu oświaty, Częstochowa
Kossak-Główczewski K., Regionalizacja nauczania a edukacja regionalna jako odmiany racjonalności edukacyjnej, [w:] Pedagogia Celestyna Freineta a edukacja regionalna, red. W. Frankiewicz, K. Kossak-Główczewski, Gdańsk 1997.
Kowolik P., Edukacja regionalna w przedszkolu, [w:] Edukacja regionalna. Z historii, teorii i praktyki, red. M. T. Michalewska, Kraków 1999.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.
Kwieciński Z., Edukacja jako podmiot, instrument i przedmiot samoregulacji społecznej. Propozycje badań skoordynowanych, [w:] Zagrożenia, możliwości i potrzeby wspomagania rozwoju, red. Z. Kwieciński, Toruń 1985.
Mazur P., Edukacja aksjologiczna fundamentem w procesie jednoczenia Europy, „Wychowanie na co Dzień” 2008, nr 10–11.
Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Toruń – Poznań 1995.
MEN, Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe, [w:] Edukacja regionalna. Dziedzictwo
kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna na pograniczach, [w:] Edukacja regionalna, red. A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska, Warszawa 2006.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.
Paprotna G., Wybrane zagadnienia edukacji regionalnej w przedszkolu, [w:] Edukacja regionalna. Z historii, teorii i praktyki, red. M. T. Michalewska, Kraków 1999.
Pawelec L., Regionalizm w kształceniu zintegrowanym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”
, nr 1–2.
Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej sudyscyplin, [w:] Pedagogika. T. 1, red. Z. Kwieciński,
B. Śliwerski, Warszawa 2003.
Sopot-Zembok B., Nocoń H., Edukacja regionalna, „Edukacja i Dialog” 1998, nr 7.
Wieczorek D., Kontrowersje wokół edukacji regionalnej, [w:] Edukacja w społeczeństwie „ryzyka”. Edukacja XXI wieku, red. M. Gwożdzicka-Piotrkowska, A. Zduniak, Poznań 2006.
www.err.uni.lodz.pl
Copyright (c) 2010 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search