Edukacja regionalna w kontekście teoretycznym
Abstrakt
W artykule przedstawiono edukację regionalną w aspekcie teoretycznym. Odniesiono się do zinterpretowania głównych pojęć powiązanych z tą tematyką oraz zobrazowania zasadniczych celów i założeń tego nurtu. W konkluzji zaprezentowano nowy kierunek studiów, który został uruchomiony w bieżącym roku akademickim na Uniwersytecie Łódzkim. Dotyczy on kształcenia „pedagogów regionalnych”.
Bibliografia
Angiel J., Repach E., Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie. Program autorski dopuszczony do użytku szkolnego prze MEN i wpisany do wykazu programów pod nr 4014–69/99, [w:] Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999.
Delors J., Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Warszawa 1998.
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań – Toruń 1994.
Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999.
Edukacja regionalna. Poradnik dla nauczycieli szkoły podstawowej, red. Z. Piwońska, Rzeszów 2001.
Karbowniczek J., Edukacja środowiskowa w programach nauczania zintegrowanego, „Edukacja Elementarna
w Teorii i Praktyce ” 2008, nr 1–2.
Karbowniczek J., Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej po wprowadzeniu reformy systemu oświaty, Częstochowa
Kossak-Główczewski K., Regionalizacja nauczania a edukacja regionalna jako odmiany racjonalności edukacyjnej, [w:] Pedagogia Celestyna Freineta a edukacja regionalna, red. W. Frankiewicz, K. Kossak-Główczewski, Gdańsk 1997.
Kowolik P., Edukacja regionalna w przedszkolu, [w:] Edukacja regionalna. Z historii, teorii i praktyki, red. M. T. Michalewska, Kraków 1999.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.
Kwieciński Z., Edukacja jako podmiot, instrument i przedmiot samoregulacji społecznej. Propozycje badań skoordynowanych, [w:] Zagrożenia, możliwości i potrzeby wspomagania rozwoju, red. Z. Kwieciński, Toruń 1985.
Mazur P., Edukacja aksjologiczna fundamentem w procesie jednoczenia Europy, „Wychowanie na co Dzień” 2008, nr 10–11.
Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Toruń – Poznań 1995.
MEN, Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe, [w:] Edukacja regionalna. Dziedzictwo
kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna na pograniczach, [w:] Edukacja regionalna, red. A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska, Warszawa 2006.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.
Paprotna G., Wybrane zagadnienia edukacji regionalnej w przedszkolu, [w:] Edukacja regionalna. Z historii, teorii i praktyki, red. M. T. Michalewska, Kraków 1999.
Pawelec L., Regionalizm w kształceniu zintegrowanym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”
, nr 1–2.
Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej sudyscyplin, [w:] Pedagogika. T. 1, red. Z. Kwieciński,
B. Śliwerski, Warszawa 2003.
Sopot-Zembok B., Nocoń H., Edukacja regionalna, „Edukacja i Dialog” 1998, nr 7.
Wieczorek D., Kontrowersje wokół edukacji regionalnej, [w:] Edukacja w społeczeństwie „ryzyka”. Edukacja XXI wieku, red. M. Gwożdzicka-Piotrkowska, A. Zduniak, Poznań 2006.
www.err.uni.lodz.pl
Copyright (c) 2010 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: