Subtle Visual Differentiation and Identification of Letters in Isolation. Report on Research

  • Joanna Skibska Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej Katedra Pedagogiki
Keywords: subtle visual differentiation, visual perception, visual identification, identification of letters

Abstract

The following paper is devoted to research on the subtle visual differentiation and identification of the dependence which exists between the visual differentiation and identification of letters in isolation. The study also refers to the existence of the relationship between the precision of copying simple and complex figures arranged differently in space. This means that, among the figures involved in the attempt to copy geometric shapes, we can distinguish figures which determine the accuracy of copying the remaining figures within the same group. In reference to the obtained test results, it is very important and reasonable to take measures aimed at carrying out screening diagnostic tests that will enable us to distinguish students who should be subject to further specialized diagnostic tests. On their example, the school will be able to introduce professional assistance activities aimed at correcting and compensating functions that determine the course of further education. 

References

Arnheim R., Myślenie wzrokowe, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2011.

Budohoska W., Grabowska A., Dwie półkule jeden mózg, Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

Klus-Stańska D., Wprowadzenie do książki, [w:] (Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus-Stańska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.

Pąchalska M., Rehabilitacja neuropsychologiczna, UMCS, Lublin 2008.

Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1996.

Skibska J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Spitzer M., Jak uczy się mózg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Szuman S., Psychologia wychowawcza wieku szkolnego, Wydawnictwo Wiedza Zawód Kultura, Kraków 1947.

Zawadzka E., Domańska Ł., Zaburzenia spostrzegania, [w:] Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska, A.R. Borkowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.

Published
2017-07-01
How to Cite
Skibska, J. (2017). Subtle Visual Differentiation and Identification of Letters in Isolation. Report on Research. Elementary Education in Theory and Practice, 12(2(44), 59-70. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1244.04