Zabawa drogą do samorozwoju dziecka. Zestawienie bibliograficzne w wybo-rze sporządzone w oparciu o zbiory Publicznej Biblioteki Pedagogicznej RODN „WOM” w Częstochowie oraz jej filii
References
pomysłów na nauczanie zintegrowane relaksujących, rozwijających fantazję, zainteresowania i zdolności uczniów w klasach I–III / Jadwiga Stasica. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2003
[trzysta sześćdziesiąt pięć] dni twórczej zabawy : dla dzieci dwuletnich i starszych / Sheila Ellison, Judith Gray ; tł. Piotr Szymor. – Warszawa : Wydaw. W.A.B., cop. 2003 – Warszawa
Co dzień mądrzejsze : 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka / Denise Chapman Weston, Mark S. Weston ; przeł. Zofia Czaniecka-Rodzik. – Warszawa : Prószyński i S-ka, 1999
Czy potrafisz wygrać? : gry do szkoły i na wakacje / Mirosław Dąbrowski. – Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne : Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, 1992
Dobre chwile z naszym dzieckiem : zabawy sprzyjające rozwojowi charakteru / Hanna Olechnowicz. – Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, 1997
Dziecko – twórcą : propozycje metodyczne opracowane przez polonistów szkół podstawowych dzielnicy Kraków-Śródmieście : praca zbiorowa / [red. Grażyna Maszczyńska-Góra] ; Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Krakowie. – Kraków : Wydaw. WOM, 1993
Dziecko w świecie zabawy : o kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji / red. Bronisława Dymara ; [tł. wstępu i niektórych streszczeń Andrzej Murzyn]. – Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2009
Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym / red. Bronisława Dymara ; [tł. wstępu i niektórych streszczeń Andrzej Murzyn]. – Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2009
Dziecko w zabawie i świecie języka / red. Anna Brzezińska, Tomasz Czub, Grzegorz Lutomski, Błażej Smykowski. – Poznań : Zysk i S-ka Wydaw., cop. 1995
Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi / Mariola Jąder. – Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2009
Gry i zabawy kształtujące pewność siebie / Rosemarie Portmann ; [przekł. z jęz. niem. Rita Malcher]. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2001
Gry i zabawy na każdą pogodę / Almuth Bartl ; przekł. Mirosława Chmielewska- -Dryszel. – Warszawa : Wydaw. MARBA CROWN, cop. 1996
Gry i zabawy na lekcji : propozycje do wykorzystania w kl. I–III / Aleksandra Dobrzyńska, Małgorzata Jurga. – Poznań : Oficyna Wydaw. G & P, 2001
Gry i zabawy ruchowe w szkołach specjalnych / Krystyna Gawlik, Anna Walaszczyk ; Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach. – Katowice : Wydaw. Akademii Wychowania Fizycznego, cop. 2002
Gry i zabawy w kształceniu językowym : propozycje, scenariusze, projekty : praca zbiorowa / red. Halina Wiśniewska. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2000
Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych / Teresa Siek-Piskozub. – Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, 1994
Gry i zabawy w przedszkolu : rozwijanie spostrzegawczości, kreatywności i inteligencji / D. Chauvel, V. Michel ; przeł. Marcin Zieliński. – Warszawa : Wydaw. Cyklady, 1999
Jak być lepszym w szkole : trening mentalny dla dzieci i młodzieży / Gunda Lang. – Siemianowice Śląskie : Wydaw. NEPTUN, cop. 1995
Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki / Elżbieta Maria Minczakiewicz. – Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2006
Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności / Dale Scott Ridley, Bill Walther ; przeł. Krzysztof Rogowski. – Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2005
Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia u dzieci : każde dziecko ma talent / Christoph Perleth, Tanja Schatz, Martina Gast-Gampe, Daniel Ringhande ; przekł. Maria Skalska. – Warszawa : Wydaw. Lekarskie PZWL, cop. 2003
Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata / Maria Kielar-Turska. – Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, 1992
Każde dziecko myśli inaczej : jak rozpoznać i rozwijać wrodzone zdolności dziecka / Lanna Nakone ; przeł. Anna Zeller. – Warszawa : Klub dla Ciebie, cop. 2008
Krok... w kierunku kreatywności : zabawy i ćwiczenia / Mariola Jąder. – Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2005
Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym / Robert Domań. – Lublin : Wydaw. PRZEDSZKOLAK, 2003
Na tropie przygody / František Alexander Elstner ; przeł. Jan Stachowski, Andrzej Babuchowski ; wstępem opatrzył Paweł Wieczorek. – Katowice : Śląsk, cpo. 1989
Nauka czytania przez zabawę / Jackie Silberg ; przekł. Robert Waliś. – Warszawa : Wydaw. K.E. LIBER, 2005
Nowe pomysły zabaw na lekcje religii : do wykorzystania w szkole i w parafii / Kerstin Kuppig ; [tł. Edyta Panek]. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2003
Odkryj silne strony twojego dziecka / Jenifer Fox ; przedmowa Marcus Buckingham ; przeł. Dariusz Bakalarz. – Warszawa : MT Biznes, cop. 2009
Odkrywamy fantastyczne światy : zabawy i inscenizacje dla dzieci w wieku od 3 do 9 lat / Sylvia Schopf ; przeł. Magdalena Jałowiec. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2003
Poznawanie zmysłów przez zabawę / Jackie Silberg ; [tł. Dorota Ściepko-Cram]. – Warszawa : Wydaw. K.E. LIBER, 2007
Radość zabawy : zabawy na świeżym powietrzu dla dzieci i młodzieży / Ulrich Vohland ; [przekł. z jęz. niem. Magdalena Jałowiec]. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2000
Rok z dziećmi i z przyrodą : jak słuchać, odczuwać, oglądać i podziwiać / Gisela Preuschoff ; przeł. Ryszard Zajączkowski. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2000
Rozumiemy się dobrze! : zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym oparte na współdziałaniu / Andrea Erkert ; przekł. z jęz. niem. Edyta Dróżdż. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, cop. 2009
Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych : zarys metodyki / red. Jerzy Kujawiński. – Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, 1990
Rozwijanie pojęć przyrody nieożywionej u dzieci sześcioletnich / Danuta Al-Khamisy. – Warszawa : Wydaw. Żak, 1996
Rozwój pamięci w dzieciństwie / Maria Jagodzińska. – Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2003
SMS do Kleopatry : nauczanie historii przez zabawy aktywizujące / Karl-Hermann Schneider, Renate Schneider ; [przeł. Ryszard Zajączkowski]. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2006
Świetne zabawy dla małych dzieci : ponad 100 zabaw rozwijających pewność siebie, umiejętności rozwiązywania problemów oraz zdolność współpracy / Rae Pica ; tł. Klaudyna Mazurek. – Warszawa : LIBER, 2006
Teatr w szkole : propozycje zabaw dla dzieci w wieku od 6 do 13 lat / Irene Flemming, Fritz Jürgen ; [przekł. z niem. Magdalena Jałowiec]. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2002
Twoje dziecko jest inteligentne : jak poznać i rozwijać jego umysł / Dawna Markova, Anne Powell ; przeł. Marta Lewandowska. – Wyd. 2. – Warszawa : Książka i Wiedza, 2006
W przedszkolu : propozycje ćwiczeń, zabaw i eksperymentów / Sandra Hänsch, Gabriele Wensky, Jutta Eichhorn ; tł. Aldona Szymaszek. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2005
Wczesne czytanie : gry, zabawy, ćwiczenia i piosenki, które obudzą w dzieciach zainteresowanie czytaniem / Pam Schiller ; [tł. Robert Waliś]. – Warszawa : Wydaw. K.E. LIBER, 2005
Witaj, piesku! : dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Beata Kulisiewicz. – Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2007
Wyobraź sobie, że... : ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów / Stephen Bowkett ; przeł. Krzysztof Kruszewski. – Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2000
Zabawa na każdy dzień / Elio Giacone, Massimo Schiavetta. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 1998
Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach / Elżbieta Maria Minczakiewicz. – Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2006
Zabawy aktywizujące w przedszkolu / Brigitte vom Wege, Mechthild Wessel. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2005
Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej / Bożena Muchacka. – Kraków : Wydaw. Naukowe WSP, 1999
Zabawy dla maluchów : różne propozycje dla dzieci w wieku przedszkolnym / Almuth Bartl, Cornelia Nitsch ; [przeł. Edyta Panek]. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2003
Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli / Zofia Bogdanowicz. – Wyd. 6. – Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, cop. 1990
Zabawy i ćwiczenia na cały rok : propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. – Wyd. 4. – Kraków : Oficyna Wydaw. Impuls, 2007
Zabawy i ćwiczenia w edukacji komunikacyjno-drogowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Jan Frątczak, Emilia Frątczak. – Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP, 1995
Zabawy i gry ruchowe na cztery pory roku : jesień / Marian Bondarowicz. – Warszawa : Wydaw. Bellona, 1995
Zabawy i gry ruchowe na cztery pory roku : lato / Marian Bondarowicz. – Warszawa : Wydaw. Bellona, 1996
Zabawy i gry ruchowe na cztery pory roku : wiosna / Marian Bondarowicz. – Warszawa : Wydaw. Bellona, 1996
Zabawy i gry ruchowe na cztery pory roku : zima / Marian Bondarowicz. – Warszawa : Wydaw. Bellona, 1995
Zabawy na chwilkę : (w domu, w przedszkolu i w szkole) / Irene Flemming ; [przekł. z niem. Magdalena Jałowiec]. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 1999
Zabawy plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym / Igor Buszkowski. – Warszawa : Wydaw. Akademickie Żak, cop. 2008
Zabawy rozwijające inteligencję / Rosemarie Portmann ; [przekł. z jęz. niem. Magdalena Jałowiec]. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2003
Zabawy ruchowe dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych / Vlasta Karásková ; [red. polonistyczna Aleksandra Wodzińska ; il. Magdalena Kowalczyk]. – Sopot : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2010
Zabawy tropiące w edukacji przedszkolnej / Bożena Muchacka, Irena Suchanek. – Kraków : Wydaw. Edukacyjne, 2000
Zabawy w grach sportowych / Marian Bondarowicz. – Wyd. 3. – Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, 1998
Zabawy w naturze : na każdą porę roku / Rolf Patermann ; [przeł. Magdalena Jałowiec]. – Wyd. 2. – Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2001
„Dobra” zabawka, czyli... jaka? / Maria Broda-Bajak // Bliżej Przedszkola. – 2010, nr 12, s. 60–61
Będę uczniem : zabawy wspomagające rozwój dziecka sześcioletniego / Beata Bielska // Bliżej Przedszkola. – 2010, nr 10, s. 74–78
Co się kryje za naszymi zabawkami? / oprac. Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć // Bliżej Przedszkola. – 2010, nr 12, s. 62–64
Dziecko samodzielnym kreatorem świata zabawy / Kinga Kuszak // Wychowanie na co Dzień. – 2005, nr 3, s. 8–11
Gry i zabawy interakcyjne jako czynnik wspierania socjalizacji dziecka i kształtowania jego osobowości / Zuzanna Zbróg // Nauczanie Początkowe. – 2008/2009, nr 2, s. 54–66
Gry i zabawy rozwijają pomysłowość dzieci // Bliżej Przedszkola. – 2011. nr 1, s. 94–95
O rozwijaniu zdolności do uczenia się dzieci : część druga – zabawy i ćwiczenia pomagające dzieciom obdarzać uwagą i porozumiewać się w przedszkolu, w szkole i w domu / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 4, s. 10–13
O rozwijaniu zdolności do uczenia się dzieci : część trzecia – zabawy i gry kształtujące u dzieci wytrwałość w dążeniu do celu i przyjemne poczucie sprawstwa / Edyta Gruszczyk- Kolczyńska // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 5, s. 6–10
O zabawkach kształtujących świadomość estetyczną u dzieci / Barbara Sarota // Bliżej Przedszkola. – 2010, nr 12, s. 65–67
Radość i powaga zabawy / Zofia Włodowska // Wychowanie na co Dzień. – 1994, nr 11/12, s. 21–23
Radość i powaga zabawy / Zofia Włodowska // Wychowanie na co Dzień. – 1994, nr 11/12, s. 21–23
Radość tworzenia : od pomysłu do prezentacji / Anna Goryczka // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 2, s. 60–65
Radość zabawy a cechy dziecięcości / Bronisława Dymara // Wychowanie na co Dzień. – 2006, nr 9, s. 22–24
Rola gier ruchowych w kształtowaniu pozytywnych postaw społecznych / Jerzy Oniszko // Lider. – 2009, nr 10, s. 26
Rozbudzanie motywacji do działania poprzez gry i zabawy : scenariusz zajęć do kl. I–III (nauczanie zintegrowane) / Maria Podsadowska // Lider. – 2001, nr 5, s. 30
Rozwijanie dyspozycji twórczych uczniów w sytuacjach zabawowych / Ewa Ogrodzka- -Mazur // Ruch Pedagogiczny. – 2000, nr 1/2, s. 85–95
Społeczny charakter zabaw dzieci / Bożena Grzeszkiewicz // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 3, s. 5–8
Środowisko rodzinne a zabawy i gry ruchowe dzieci / Chatys Wioletta // Lider. – 2001, nr 3, s. 27–29
Terapia w piaskownicy / Łukasz Müldner-Nieckowski, Krzysztof Rutkowski // Psychoterapia. – 2005, nr 3, s. 63–68
Wpływ zabawy na osobowość dziecka / Bronisław Getka // Wychowanie na co Dzień. – 1997, nr 6, s. 11–12
Wychowawcze znaczenie zabaw i gier ruchowych / Radosław Muszkieta, Michał Bronikowski // Wychowanie na co Dzień. – 2002, nr 2/3, s. 13–17
Zabawa jako środek wspomagania emocjonalno-społecznego rozwoju dzieci w przedszkolu / Małgorzata Kowalik-Olubińska // Wychowanie na co Dzień. – 1995, nr 12, s. 14–16
Zabawa słowem w bibliotece szkolnej / Lucyna Babicka // Biblioteka w Szkole. – 2004, nr 12, s. 15
Zabawy tematyczne kształtujące umiejętność rozwiązywania problemów indywidualnie i grupowo / Teresa Zygmunt // Lider. – 2001, nr 9, s. 20–21
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search