Od wykluczenia do inkluzji. Tożsamościowa literatura audiowizualna młodszego ucznia

Słowa kluczowe: lektura młodszego ucznia, literatura tożsamościowa, literatura audiowizualna, komunikacja literacka, pandemia, literatura tożsamościowa, literatura audiowizualna, komunikacja literacka, pandemia, Lektura młodszego ucznia

Abstrakt

Sytuacja związana z aktualnym czasem pandemii spowodowanej wirusem COVID -19, czas odizolowania, trudnych sytuacji zdrowotnych i niejednokrotnie społecznych, rodzinnych wywołuje ze zwiększoną siłą przemyślenia dotyczące literatury proponowanej uczniom w wieku wczesnoszkolnym oraz możliwości jej lektury na pierwszym etapie zorganizowanego kształcenia. Chodzi o teksty literatury audiowizualnej, wykorzystującej kod nowych mediów i koncentrujące się wokół tematyki związanej z problemem, który w czasie pandemii może być zwielokrotniony. Jest nim dysfunkcja domu rodzinnego, w której mieści się samotność i niezrozumienie najbliższych, potrzeby osoby dotkniętej upośledzeniem umysłowym, a nawet domowa przemoc. Jak dotąd, ministerialnie konstruowane wytyczne dla początkowej komunikacji literackiej nie proponują rozmów z dziećmi zgłębiających przywołane wyżej zagadnienia. Tymczasem literatura definiowana między innymi jako swoiste laboratorium myślowe stoi na stanowisku a contario do urzędniczego.  Dodatkowo lektura młodszego ucznia wspólnie z dzisiejszą rzeczywistością upomina się o takie utwory, które za pośrednictwem medialnej poetyki, własnej treści i refleksyjnego nauczyciela pozwoli dziecku dokonać rozpoznania w świecie i jednocześnie uporać się z życiowymi trudami.

Artykuł akcentuje teksty literatury audiowizualnej, tożsamościowej, korzystającej w budowaniu narracji z rozwiązań technologicznych oraz zajmujące się wspomnianą tematyką.

Bibliografia

Archer M.S. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa [Humanity: The problem of agency], Krakow: Nomos.

Bodzioch-Bryła B. (2011). Ku ciału post – ludzkiemu. Poezja polska po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości [Towards the post-human body: Polish poetry after 1989 in the face of new media and new reality], Krakow: WAM.

Cieślikowski J. (1981). Przedmiot, sposoby istnienia i metody badania literatury dla dzieci [The subject, ways of existence, and methods of researching children’s literature], “Prac Literackie,” XXI, pp. 3–34.

Chrząstowska B. (1987). Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej [Reading and poetics: The issues of shaping literary concepts in primary school], Warsaw: School and Pedagogical Publishing House.

Debord G. (1998). Społeczeństwo Spektaklu. Rozważania o społeczeństwie spektaklu [The society of the spectacle (original title: La Société du spectacle)], trans. A. Ptaszkowska, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Delsol C. (2017). Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność [Hatred for the world: Totalitarianism and postmodernity], trans. M. Chojnacki, Warsaw: PAX.

Heinlein S. (2017). Różowe środy albo podróż z ciocią Huldą [Every Wednesday or ‘Let’s just go!’ said Aunt Hulda], trans. T. Ososiński, Warsaw: Dwie Siostry.

Hopfinger M. (2010). Literatura i media. Po 1989 roku [Literature and media: After 1989], Warsaw: Oficyna Naukowa.

Hunter L. (2013). Kurs pisania scenariuszy. Od pomysłu, przez treatment po pierwszą wersję [Screenwriting: The industry’s premier teacher reveals the secrets of the successful screenplay], trans. T . Szafrański, Myślenice: Filmowe.

Kłakówna Z.A. (2016). Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty [Polish classes: Methodology lectures – An academic textbook on the profession of school Polish teacher], Krakow: Impuls.

Kuijer G. (2014). Książka wszystkich rzeczy [The book of everything], trans. J. Jędryas, Warsaw: Dwie Siostry.

Lasota I. (2011). Czytanie i oglądanie z dzieckiem. Wybrane problemy ilustracji we współczesnych książkach dla dzieci [Reading and looking with a child: Selected problems of illustration in contemporary books for children], [in:] M. Nęcka (ed.), Studia de Arte et Educatione VI. Wokół słowa, obrazu i edukacji [On the word, image and education], Krakow: Pedagogical University Scientific Publishing House.

Leszczyński G. (2007). Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku [Magic library: Robber books for young readers], Warsaw: Center for Library, Information, and Documentation Education.

Llosa M.V. (2015). Cywilizacja spektaklu [The civilization of spectacle], trans. M. Szafrańska-Brandt, Krakow: Znak.

MacLuhan M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka [Understanding media: The extensions of man], trans. N. Szucka, Warsaw: WNT.

Manovich L. (2006). Czym jest wizualizacja? [What is visualization?], [in:] P. Sztompka, M. Boguni-Borowska (eds.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, [Photosociety: An anthology of essays on visual sociology], Krakow: Znak.

Plisiecki J. (2005). Film i sztuki tradycyjne [Film and traditional arts], Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press.

Płażewski J. (2008). Język filmu [The language of film], Warsaw: Książka i Wiedza.

Postman N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show – businessu [Amusing ourselves to death: Public discourse in the age of show business], trans. L. Niedzielski, Warsaw: Muza.

Pułka L. (2004). Kultura mediów i jej spektakle na tle przemian komunikacji społecznej i literatury popularnej [Media culture and its performances against the background of changes in social communication and popular literature], Wrocław University.

Regiewicz A. (2015). O niemożliwości literatury lokalnej. Przypadek narracji audiowizualnej [About the impossibility of local literature: The case of audiovisual narration], “Rocz- nik Komparatystyczny,” no. 6, pp. 291–312.

Ricoeur P. (1992). Filozofia osoby [Philosophy of a person], trans. M. Frankiewicz, Kra- kow: Scientific Publisher of the Pontifical Academy.

Russin R.U., Downs W.M. (2005). Jak napisać scenariusz filmowy [Screenplay: Writing the Picture], Warsaw: Wojciech Marzec.

Sandbothe M. (2001). Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie [Transversal media worlds: Philosophical considerations about the Internet], [in:] A. Gwóźdź (ed.), Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów [To see, to think, to be: Media technologies], Krakow: Universitas.

Sławek T. (2020). Jedną z lekcji pandemii jest to, że zaczynamy pytać o to, czym jest „normalność”. http://www.designalive.pl/prof-tadeusz-slawek-jedna-z-lekcji-pandemii-jest-to--ze-zaczynamy-pytac-o-to-czym-jest-normalnosc

Szczęsna E. (2018). Cyfrowa semiopoetyka [Digital semiopoetics], Warsaw: Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences.

Szlendak T. (2004). Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej [Supermarketization: Religion and sexual habits of adolescents in consumer culture], Wroclaw: Wrocław University.

Sztompka P. (2012). Wyobraźnia wizualna i socjologia [Visual imagination and sociology], [in:] P. Sztompka, M. Boguni-Borowska (eds.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, [Photosociety: An anthology of essays on visual sociology], Krakow: Znak.

Twenge J.M. (2019). iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości, i co to oznacza dla nas wszystkich [iGen: Why kids who grow up online are less rebellious, more tolerant, less happy, and completely unprepared for adulthood – And what this means for all of us], trans. O. Dziedzic, Sopot: Smak Słowa.

Waksmund R. (1985). Wartości literatury dla dzieci i młodzieży w okresie kształtowania się jej modelu [Values of literature for children and adolescents in the period when its model was being developed], [in:] J. Papuzińska, B. Żurakowski (eds.), Wartości literatury dla dzieci i młodzieży [Values of literature for children and adolescents], Warsaw–Poznań: PWN.

Warzocha A. (2019), Sposoby czytania przez młodszych uczniów. Wychowanie do lektury [Ways that young students read: Education towards reading], Częstochowa: Jan Długosz University of Humanities and Life Sciences in Częstochowa.

Wojnar I. (1984). Sztuka jako „podręcznik życia” [Art as a “textbook of life”], Warsaw: Nasza Księgarnia.

Opublikowane
2020-10-16
Jak cytować
Warzocha, A. (2020). Od wykluczenia do inkluzji. Tożsamościowa literatura audiowizualna młodszego ucznia. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 15(3(57), 113-125. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1557.08