Liryka dla dzieci jako punkt wyjścia do rozmowy o literaturze i sztuce - ujęcie praktyczne
Abstrakt
Tekst obejmuje zagadnienia związane z integracją treści literackich i sztuki na poziomie edukacji elementarnej. Przedstawia przebieg autorskiego warsztatu literackiego z dziećmi prowadzonego metodą pracy zintegrowanej, łączącego treści z zakresu liryki dla dzieci, sztuk plastycznych, filozofii. Jako materiał literacki wykorzystano wiersz Joanny Papuzińskiej pt. Ja. Badaczka zwraca uwagę na specyfikę i konieczność integrowania treści w pracy z dziećmi. Ponadto opisano tu wyniki wywiadu przeprowadzonego z badanymi dziećmi i nauczycielami w obszarze ich stosunku do poznanej metody pracy z tekstem. Badania prowadzono w małej grupie respondentów metodą wywiadu w szkołach podstawowych Krosna. Autorka zawarła w artykule autorskie refleksje na temat prowadzonych działań edukacyjnych i wnioski z przeprowadzonych badań.
Bibliografia
Baluch A. (1984). Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: PWN.
Karasińska M. (red.). (2009). Sztuka jako forma komunikacji społecznej, t. 2, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Kogut P. (2020). Warsztat literacki „W świecie grzecznych i niegrzecznych dzieci” w ocenie uczniów i nauczycieli biorących w nim udział, niepublikowana praca dyplomowa (licencjat) napisana pod kierunkiem Autor zanimizowany w KPU w Krośnie w 2020.
Krasoń K. (2005). Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Królak A. (2019). Myśli Teo, Warszawa: Hokus Pokus.
Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (red.). (2015). Kultura – Sztuka – Edukacja, t. 1, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (red.). (2016). Kultura – Sztuka – Edukacja, t. 2, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (red.). (2019). Kultura – Sztuka – Edukacja, t. 3, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Leszczyński G. (red.). (2005). Kulturowe konteksty baśni, t. 1: Rozigrana córa mitu, t. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G. (red.). (2009). Sztuka jako forma komunikacji społecznej, t. 1, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G. (red.). (2013). Słowo na terytorium sztuki dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G., Gawrońska H. (red.). (2014). Muzyczne związki w sztuce dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G., Gawrońska H. (red.). (2016). Do śmiechu. Komizm w sztuce dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G., Karasińska M. (red.). (2007). Dziecko i teatr w przestrzeni kultury, t. 1: Teatr w świecie, t. 2: Świat w teatrze, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G., Żygowska J. (red.). (2019). Sztuka jako spotkanie, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Papuzińska J. (1985). Ja, il. Stasys Eidrigevičius, Studzianki: ARKA.
Read H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum.
Sztuka i dziecko (1973). Materiały I Biennale Sztuki dla Dziecka, Poznań.
Tyszkowa M. (red.). (1977). Sztuka dla najmłodszych. Teoria – recepcja – oddziaływanie, Warszawa–Poznań: PWN.
Tyszkowa M. (red.). (1979). Sztuka dla dzieci szkolnych. Teoria – recepcja – oddziaływanie, Poznań: PWN.
Tyszkowa M. (red.). (1981). Sztuka i dorastanie dziecka, Warszawa–Poznań: PWN.
Tyszkowa M., Żurakowski B. (red.). (1984). Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka, Warszawa–Poznań: PWN.
Ungeheuer-Gołąb A., Kopeć U. (red.). (2016). Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Wojnar I. (1964). Estetyka i wychowanie, Warszawa: PWN.
Żuchowska W. (1992). Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kletke-Milejska M. (2007). Zreformowany system edukacji i jego wpływ na kształcenie i wychowanie dzieci w publicznych szkołach podstawowych. Studium politologiczne, niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. Mariana Mitręgi na Uniwersytecie Śląskim, <http://www.sbc.org.pl/Content/7025/doktorat2754.pdf > [dostęp: 2.11.2020].
http://nauczyciel.wsipnet.pl/serwisy/reforma/arch/ref181a.htm [dostęp: 2.11.2020].
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19990120096[dostęp: 2.11.2020].
https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/6653/Edukacja%20wczesnoszkolna.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 2.11.2020].
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: