Poetry for Children as a Starting Point in the Discussion about Literature and Art. Practical Approach

Keywords: poetry for children, art, elementary education, integration of teaching

Abstract

The author of the article discusses some issues related to integration of literary content and art at the level of elementary education. It presents the course of the author’s literary workshop with children conducted with the use of the method of integrated work, combining contents in the field of poetry for children, fine arts and philosophy. It is based on a literary text: a poem by Joanna Papuzińska entitled Ja [Me]. The researcher draws our attention to the specific features and the need to integrate contents while working with children. Furthermore, the author of the article describes the results of the interview with the surveyed children and teachers concerning their attitude to the above mentioned method of working with a text. The research was carried out in primary schools in Krosno, in small groups of respondents, using the interview method. In the article, the author includes her own reflections on the conducted educational activities, and conclusions from the conducted research.

Author Biography

Alicja Anna Ungeheuer-Gołąb, Uniwersytet Rzeszowski. Wydział Pedagogiczny

Alicja Ungeheuer-Gołąb – dr hab., prof. nadzw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, pedagog, instruktorka tańca, literaturoznawczyni, poetka pracuje na Wydziale Pedagogicznym UR. Należy do stowarzyszeń naukowych, jak: Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań nad Literaturą Dziecięcą – IRSCL (International Research Society for Children’s Literature); Polska Sekcja Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych – IBBY (International Board on Books for Young People – (członkini od 2010 r.). Należy do Komitetu Redakcyjnego serii wydawniczej „Biblioteki – Dzieci – Młodzież” Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w Warszawie, jest członkinią Rady Naukowej czasopisma „Studia Biblioteczne UR”, oraz Rady Programowej serii Kultura – Przemiany – Edukacja wydawanej na Uniwersytecie Rzeszowskim, należy do Rady Programowej Polskiego Centrum Literatury Dziecięcej z siedzibą w Oświęcimu.

Jest autorką kilkudziesięciu artykułów oraz kilku książek z zakresu badań nad literaturą dziecięcą, jak: Poezja dzieciństwa, czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999;Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka, Rzeszów 2007;Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Rzeszów 2009;Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą, Warszawa 2011;Literackie inspiracje przedszkolaka, Warszawa 2012;

References

Baluch A. (1984). Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: PWN.

Karasińska M. (red.). (2009). Sztuka jako forma komunikacji społecznej, t. 2, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.

Kogut P. (2020). Warsztat literacki „W świecie grzecznych i niegrzecznych dzieci” w ocenie uczniów i nauczycieli biorących w nim udział, niepublikowana praca dyplomowa (licencjat) napisana pod kierunkiem Autor zanimizowany w KPU w Krośnie w 2020.

Krasoń K. (2005). Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Królak A. (2019). Myśli Teo, Warszawa: Hokus Pokus.

Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (red.). (2015). Kultura – Sztuka – Edukacja, t. 1, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (red.). (2016). Kultura – Sztuka – Edukacja, t. 2, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (red.). (2019). Kultura – Sztuka – Edukacja, t. 3, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Leszczyński G. (red.). (2005). Kulturowe konteksty baśni, t. 1: Rozigrana córa mitu, t. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.

Leszczyński G. (red.). (2009). Sztuka jako forma komunikacji społecznej, t. 1, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.

Leszczyński G. (red.). (2013). Słowo na terytorium sztuki dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.

Leszczyński G., Gawrońska H. (red.). (2014). Muzyczne związki w sztuce dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.

Leszczyński G., Gawrońska H. (red.). (2016). Do śmiechu. Komizm w sztuce dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.

Leszczyński G., Karasińska M. (red.). (2007). Dziecko i teatr w przestrzeni kultury, t. 1: Teatr w świecie, t. 2: Świat w teatrze, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.

Leszczyński G., Żygowska J. (red.). (2019). Sztuka jako spotkanie, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.

Papuzińska J. (1985). Ja, il. Stasys Eidrigevičius, Studzianki: ARKA.

Read H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum.

Sztuka i dziecko (1973). Materiały I Biennale Sztuki dla Dziecka, Poznań.

Tyszkowa M. (red.). (1977). Sztuka dla najmłodszych. Teoria – recepcja – oddziaływanie, Warszawa–Poznań: PWN.

Tyszkowa M. (red.). (1979). Sztuka dla dzieci szkolnych. Teoria – recepcja – oddziaływanie, Poznań: PWN.

Tyszkowa M. (red.). (1981). Sztuka i dorastanie dziecka, Warszawa–Poznań: PWN.

Tyszkowa M., Żurakowski B. (red.). (1984). Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka, Warszawa–Poznań: PWN.

Ungeheuer-Gołąb A., Kopeć U. (red.). (2016). Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wojnar I. (1964). Estetyka i wychowanie, Warszawa: PWN.

Żuchowska W. (1992). Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kletke-Milejska M. (2007). Zreformowany system edukacji i jego wpływ na kształcenie i wychowanie dzieci w publicznych szkołach podstawowych. Studium politologiczne, niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. Mariana Mitręgi na Uniwersytecie Śląskim, <http://www.sbc.org.pl/Content/7025/doktorat2754.pdf > [dostęp: 2.11.2020].

http://nauczyciel.wsipnet.pl/serwisy/reforma/arch/ref181a.htm [dostęp: 2.11.2020].

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19990120096[dostęp: 2.11.2020].

https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/6653/Edukacja%20wczesnoszkolna.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 2.11.2020].

Published
2021-02-16
How to Cite
Ungeheuer-Gołąb, A. A. (2021). Poetry for Children as a Starting Point in the Discussion about Literature and Art. Practical Approach. Elementary Education in Theory and Practice, 16(1(59), 111-125. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1659.08