Poetry for Children as a Starting Point in the Discussion about Literature and Art. Practical Approach
Abstract
The author of the article discusses some issues related to integration of literary content and art at the level of elementary education. It presents the course of the author’s literary workshop with children conducted with the use of the method of integrated work, combining contents in the field of poetry for children, fine arts and philosophy. It is based on a literary text: a poem by Joanna Papuzińska entitled Ja [Me]. The researcher draws our attention to the specific features and the need to integrate contents while working with children. Furthermore, the author of the article describes the results of the interview with the surveyed children and teachers concerning their attitude to the above mentioned method of working with a text. The research was carried out in primary schools in Krosno, in small groups of respondents, using the interview method. In the article, the author includes her own reflections on the conducted educational activities, and conclusions from the conducted research.
References
Baluch A. (1984). Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: PWN.
Karasińska M. (red.). (2009). Sztuka jako forma komunikacji społecznej, t. 2, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Kogut P. (2020). Warsztat literacki „W świecie grzecznych i niegrzecznych dzieci” w ocenie uczniów i nauczycieli biorących w nim udział, niepublikowana praca dyplomowa (licencjat) napisana pod kierunkiem Autor zanimizowany w KPU w Krośnie w 2020.
Krasoń K. (2005). Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Królak A. (2019). Myśli Teo, Warszawa: Hokus Pokus.
Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (red.). (2015). Kultura – Sztuka – Edukacja, t. 1, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (red.). (2016). Kultura – Sztuka – Edukacja, t. 2, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (red.). (2019). Kultura – Sztuka – Edukacja, t. 3, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Leszczyński G. (red.). (2005). Kulturowe konteksty baśni, t. 1: Rozigrana córa mitu, t. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G. (red.). (2009). Sztuka jako forma komunikacji społecznej, t. 1, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G. (red.). (2013). Słowo na terytorium sztuki dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G., Gawrońska H. (red.). (2014). Muzyczne związki w sztuce dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G., Gawrońska H. (red.). (2016). Do śmiechu. Komizm w sztuce dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G., Karasińska M. (red.). (2007). Dziecko i teatr w przestrzeni kultury, t. 1: Teatr w świecie, t. 2: Świat w teatrze, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leszczyński G., Żygowska J. (red.). (2019). Sztuka jako spotkanie, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Papuzińska J. (1985). Ja, il. Stasys Eidrigevičius, Studzianki: ARKA.
Read H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum.
Sztuka i dziecko (1973). Materiały I Biennale Sztuki dla Dziecka, Poznań.
Tyszkowa M. (red.). (1977). Sztuka dla najmłodszych. Teoria – recepcja – oddziaływanie, Warszawa–Poznań: PWN.
Tyszkowa M. (red.). (1979). Sztuka dla dzieci szkolnych. Teoria – recepcja – oddziaływanie, Poznań: PWN.
Tyszkowa M. (red.). (1981). Sztuka i dorastanie dziecka, Warszawa–Poznań: PWN.
Tyszkowa M., Żurakowski B. (red.). (1984). Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka, Warszawa–Poznań: PWN.
Ungeheuer-Gołąb A., Kopeć U. (red.). (2016). Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Wojnar I. (1964). Estetyka i wychowanie, Warszawa: PWN.
Żuchowska W. (1992). Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kletke-Milejska M. (2007). Zreformowany system edukacji i jego wpływ na kształcenie i wychowanie dzieci w publicznych szkołach podstawowych. Studium politologiczne, niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. Mariana Mitręgi na Uniwersytecie Śląskim, <http://www.sbc.org.pl/Content/7025/doktorat2754.pdf > [dostęp: 2.11.2020].
http://nauczyciel.wsipnet.pl/serwisy/reforma/arch/ref181a.htm [dostęp: 2.11.2020].
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19990120096[dostęp: 2.11.2020].
https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/6653/Edukacja%20wczesnoszkolna.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 2.11.2020].
Copyright (c) 2021 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search