Specyfika kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji w Finlandii i Estonii. Podobieństwa i różnice.
Abstrakt
Za sukcesem fińskiego i estońskiego systemu edukacji stoi przede wszystkim wysoka jakość szkolenia nauczycieli. Celem niniejszego opracowania jest prezentacja wybranych aspektów procesu kształcenia pedagogów wczesnej edukacji w Finlandii i Estonii – w krajach, których systemy edukacji uznawane są za efektywne i innowacyjne, a także plasują się na najwyższych pozycjach w rankingach europejskich. Co stoi za sukcesem fińskiego procesu kształcenia nauczycieli, uznawanego często za wzorcowy wśród krajów europejskich, oraz estońskiego, o którym zbyt często się nie mówi? To pytanie, wokół którego koncentruje się niniejsza refleksja. Analiza literatury źródłowej pozwala zidentyfikować kluczowe, innowacyjne elementy kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji w Finlandii i Estonii oraz wskazać na podobieństwa i różnice w obu systemach. W pierwszej części opracowania autorka przygląda się statusowi zawodu nauczyciela w Finlandii i Estonii, następnie omawia proces rekrutacji do zawodu i specyfikę kształcenia przyszłych pedagogów w tych krajach. Mając świadomość, iż jakość systemu edukacji jest bezpośrednio związana ze specyfiką kształcenia nauczycieli, autorka przygląda się fińskim i estońskim programom studiów i stara się wydobyć te elementy, które uważa za wyróżniające się. Szczegółowo omawia specyfikę praktyk zawodowych oraz inicjatywę roku zawodowego.
Bibliografia
Eisenschmidt E. (2011). Teacher education in Estonia, w: ed. Valenčič Zuljan M., Vogrinc J., European Dimensions of Teacher Education –Similarities and Differences, Ljubljana: Dravska tiskarna.
Jouko K.; Nikkanen P., Jouko K., Tapani K. (1999). Through Education into the World of Work. Uno Cygnaeus, the Father of Technology Education, Institute for Educational Research Jyvaskyla: University of Jyvaskyla.
Jakku-Sihvonen R., Tissari V., Ots A., Uusiautti S., Voolma H. (2010). Soome ja Eesti aineõpetaja õppekavade pedagoogiliste õpingute õppesisu profiilide võrdlusuuring, w: Õpetaja esmaharidus Olukord ja probleemid 21. sajandi algul, Koostajad Viive-Riina Ruus Ene-Silvia Sarv, Tallinn: Vali Press OÜ, s. 48–66.
Kaljuve M. (2010). Suundumused Soome õpetajahariduses, w: Õpetaja esmaharidus Olukord ja probleemid sajandi algul, Koostajad Viive-Riina Ruus Ene-Silvia Sarv, Tallinn: Vali Press OÜ, s. 67–75.
Tirri K. (2014). The last 40 years in Finnish teacher education, „Journal of Education for Teaching”, 40 (5), s. 600–609.
Trasberg K., Krul E. (2015). Õpetajahariduse sajand rahvusülikoolis, www. Pedagogicum Tartu Ülikooli õpetajahariduse uuendamiselojs.utlib.ee [dostęp: 03.11.2020].
Niemi H., Jakku-Sihvonen R. (2011). Teacher education in Finland, w: ed. Valenčič Zuljan M., Vogrinc J., European Dimensions of Teacher Education –Similarities and Differences, Ljubljana: Dravska tiskarna.
Niemi H. (2015). Teacher Professional Development in Finland: Towards a More Holistic Approach, Psychology, „Society & Education”, 7(3), s. 279–294.
Olli-Pekka M., Pertti V., Hannu S. (2012). Teacher education in Finland: a review of a national effort for preparing teachers for the future, „The Curriculum Journal”, 23(4), s. 567–584.
Simola H. (2005). The Finnish miracle of PISA: historical and sociological remarks on teach- ing and teacher education, „Comparative Education”, 41 (4), s. 455–470.
https://pisa.ibe.edu.pl/ [dostęp: 09.10.2020]
http://www.opetajateliit.ee/wp-content/uploads/2018/06/Lisa4_%C3%95petaja-mei- striklassi-kontseptsioon.pdf [dostęp: 10.10. 2020]
www.eesti.pl/system-edukacyjny-estonii-11947.html [dostęp: 10.12.2020]
https://novaator.err.ee/586347/milline-peaks-olema-nuudisaegne-opetajakoolitus [do-stęp: 09.10.2020]
https://www.hm.ee/et/tegevused/opetaja-ja-koolijuht [dostęp: 09.10.2020]
https://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/finlandia.pdf [dostęp: 10.12.2020]
https://www.pedagogicum.ut.ee/et/opetajakoolitus/alusmoodul [dostęp: 09.10.2020]
https://opleht.ee/2015/05/koolitegelikkusega-seotud-opetajaharidus/ [dostęp: 04.11.2020]
https://www.pedagogicum.ut.ee/et/opetajakoolitus/opetajakoolituse-kutseopingud [do- stęp: 05.10.2020]
https://www.ajakiri.ut.ee/artikkel/911 [dostęp: 07.10.2020]
https://www.hm.ee/et/tegevused/opetaja-ja-koolijuht/koolitus-ja-arendustegevus [dostęp:09.10.2020]
https://www.riigiteataja.ee/akt/122032011015 [dostęp: 10.11.2020]
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: