Współczesny badacz/pedagog/nauczyciel wobec dziedzictwa pedagogicznego Jana Władysława Dawida. RECENZJA KSIĄŻKI: Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. Stefania Walasek, Kamila Gandecka, ATUT, Wrocław 2015, ss. 243.
Abstrakt
Wiek XIX nie poddaje się tak łatwo klasyfikacjom, trudno jest także przyjąć jedną obowiązującą na wszystkich kontynentach cezurę czasową dla tego „długiego wieku”. Był to bowiem czas wielkich przełomów politycznych, gospodarczych i ekonomicznych, odkryć i wynalazków. W tej epoce położono podwaliny pod rozwój współczesnego przemysłu, transportu czy komunikacji międzyludzkiej. To czas wielkich malarzy, poetów, pisarzy i naukowców. To wiek przeobrażeń we wszystkich niemal dziedzinach życia znanych wówczas człowiekowi i czas narodzin nowych idei. To właśnie w XIX wieku swój początek mają prawie wszystkie współcześnie znane nam dziedziny nauki. Dynamicznie rozwija się m.in. pedagogika. To właśnie w tym okresie w Europie podwaliny pod współczesną edukację dzieci i młodzieży kładą Pestalozzi, Fröbel, Dewey i wielu innych. Nie sposób tutaj wymienić wszystkich ówczesnych propagatorów, prekursorów, kreatorów, teoretyków i praktyków nowego spojrzenia na edukację i wychowanie młodego człowieka. W tym okresie powstają i rozwijają się nowe instytucje i placówki zajmujące się również dzieckiem dotąd wykluczonym, pomijanym, zmarginalizowanym. To czas rodzenia się nowych teorii i koncepcji pedagogicznych, które swoje triumfy święciły w następnej epoce.
Bibliografia
Gandecka K., Jurczyk-Romanowska E., Postulaty dotyczące nauczycielskiej profesji – perspektywa rodziców uczniów szkoły podstawowej, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Kondracka-Szala M., Miłośnik dusz ludzkich? Współczesny nauczyciel przedszkola w kontekście poglądów J.W. Dawida, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Piecuch E., Współczesny nauczyciel wychowania przedszkolnego i jego misja w świetle własnych doświadczeń oraz teorii J.W. Dawida o wychowaniu dziecka, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Surma B., Znaczenie pracy w koncepcji Jana Władysława Dawida i Marii Montessori. Studium porównawcze poglądów dwóch przedstawicieli nurtu Nowego Wychowania, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Witkowski L., Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Impuls, Kraków 2009.
Wizerunek nauczycieli, CBOS, Warszawa 2012.
Żywczok A., Etiologia, objawy i leczenie lenistwa. Kierunki spożytkowania przez współczesną pedagogikę spuścizny kulturowej Jana Władysława Dawida, [w:] Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. nauk. S. Walasek, K. Gandecka, ATUT, Wrocław 2015.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: