Board Games as Tools Supporting the Complex Development of a Child

Keywords: game, board game, early school child, child’s complex development

Abstract

The dynamic development of modern technology offers to the younger generation an attractive form of leisure. At the same time however, it has transformed active and creative researcher-students into passive consumers of electronic junk food, more often residing in the virtual world than in reality. One way of preventing the phenomenon of mass addiction to computers, tablets, and smartphones, is the proposal to spend our free time together with board games. Thus, board games are the object of this article. The aim of this publication is to show the meaning of board games in stimulating the child’s complex development. One cannot assume that time spent with board games is worthless entertainment. The scope of contemporary board games is so wide that it can be adjusted to every age, possibilities, and needs of the interested group. It is attractive in terms of its diversity, richness, subject matter, complexity, and aesthetic accomplishment. In this way it fosters the broadening of both general knowledge, and the specific one from many scientific areas. Board games form the students’ social competences, motivate the appropriate expression of emotions – experiencing not only winning or failure, but also the whole spectrum of feelings that accompany them. To some extend, they inspire us also to take up a physical activity.

References

Ausubel D., The Psychology of Meaningful Verbal Learning, Grune & Stratton, New York 1963.

Cipora K., Szczygieł M., Gry planszowe jako narzędzie wspomagania rozwoju wczesnych kompetencji matematycznych, „Edukacja” 123, 2013, nr 3.

Dąbrowski M., (Za)trudne, bo trzeba myśleć, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013.

Dąbrowski M., Edukacja matematyczna na I etapie kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 2011, nr 219.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.

Karpiński M., Zambrowska M., Nauczanie matematyki w szkole podstawowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015.

Korolczuk R., Zambrowska M., Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

Przetacznik-Gierkowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Warszawa 2003.

Rusek B., Zabawy rozwijające sprawność mówienia w języku obcym, „Homo Ludens” 2010, nr 1.

Składanowska K., Tułacz N., Gry planszowe w edukacji, „Wychowanie w Przedszkolu” 731, 2014, nr 8.

Sula-Matuszkiewicz M., Edukacyjne gry planszowe i miejskie w nauczaniu historii i wychowaniu patriotycznym, „Hejnał Oświatowy” 163, 2017, nr 5.

Weidemann A., Gry planszowe – to jest to!, „Poradnik Bibliotekarza” 2013, nr 5.

https://oczymlekarze.pl/zdrowy-styl-zycia/zdrowe-dziecko/2696-ruszajmy-sie-gry-i-zabawy (dostęp: 23.05.2018).

Published
2018-12-20
How to Cite
Szewczuk, K. (2018). Board Games as Tools Supporting the Complex Development of a Child. Elementary Education in Theory and Practice, 13(4(50), 141-153. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1350.10