Supporting Homeschooling with Modern Information and Communication Technologies

Keywords: homeschooling, information and communication technologies (ITC), virtual educational environment, digital media in education, open educational resources

Abstract

This paper aims at reviewing the opportunities provided by new digital media in the contemporary educational environment in the context of the needs of parents who homeschool their children. The subject is important as it seems that the development and easier access to new information and communication technologies (ICT) may become both a factor that influences parents’ decision to take up homeschooling and an element that significantly supports the very educational process. In the article; the authors are trying to answer the question how; based on new information and communication technologies; we can build a personalized educational environment for homeschooling; and which digital tools and resources can be used for this purpose. In the first part; new trends in education and homeschooling development were described. Then; the authors classified and discussed online services and tools that may be useful in homeschooling. They were arranged according to the functions they perform; taking into account information resources; didactic materials and aids; as well as means of digital communication. Also; the authors provided the results of surveys carried out among Polish homeschooling families that were related to the use of new digital technologies. In the conclusion the authors enumerated the advantages of digital educational environment for homeschooling.

References

Alias N.; Rahman M.N.A; Siraj S.; Ibrahim R. (2013). A Model of Homeschooling Based on Technology in Malaysia; „The Malaysian Online Journal of Educational Technology”; Vol. 1; Issue 3; s. 10-16; http://www.mojet.net/frontend/articles/pdf/v01i03/v01i03-02.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Bartosik P. (2009). Dlaczego edukacja domowa; [w:] M. Zakrzewska; P. Zakrzewski (red.); Edukacja domowa w Polsce. Teoria i praktyka; Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”; s. 49-61.

Budajczak M. (2004). Edukacja domowa; Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Grodecka K.; Śliwiński K. (2014). Przewodnik po Otwartych Zasobach Edukacyjnych; Fundacja Nowoczesna Polska; wersja 5; http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2014/05/OER_handbook_v5_online1.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Hojnacki L. (red.) (2011). Mobilna edukacja. M-learning; czyli (r)ewolucja w nauczaniu. Warszawa: Think Global sp. z o.o.; http://www.edunews.pl/images/pdf/Mobilna_edukacja_nauczyciel_2011.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Hojnacki L. (red.) (2013). Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu się – poradnik dla osób uczących się. Warszawa: Think Global sp. z o.o.; https://edustore.eu/pliki/mobilna-edukacja-poradnik-dla-uczacych-sie.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Homeschool Portfolios. Special Report. Homeschool.com; https://www.homeschool.com/SpecialReports/Download/HomeschoolPortfolios.pdf (dostęp: 20.03.2017).

Kędra M. (2016). Wycieczki pedagogiczne. Freinet; http://edunews.pl/system-edukacji/nauczyciele/3447-wycieczki-pedagogiczne-freinet-1 (dostęp: 20.01.2020).

Kołodziejczyk W.; Polak M. (2011). Jak zmieniać się będzie edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia; Warszawa: Instytut Obywatelski.

Pukowska K. (2017). Edukacja domowa pod lupą – jak naprawdę wygląda nauka dzieci w domu; http://www.juniorowo.pl/edukacja-domowa-lupa/ (dostęp: 20.01.2020).

Puślecki W. (1996) Kształcenie wyzwalające w edukacji wczesnoszkolnej; Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ray B.D. (2011). Historia; rozwój i filozofia edukacji domowej; [w:] J. Piskorski (red.); Szkoła domowa Między wolnością a obowiązkiem; Warszawa: Instytut Sobieskiego; s. 19-25. http://sobieski.org.pl/wp-content/uploads/Szko%C5%82a-domowa-IS.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Robinson K.; Aronica L. (2012). Uchwycić żywioł. O tym jak znalezienie pasji zmienia wszystko; Kraków: Wydawnictwo Element: Kraków.

Robinson K.; Aronica L. (2015). Kreatywne szkoły; oddolna rewolucja; która zmienia edukację; Kraków: Wydawnictwo Element.

Spuła M. (2016) Wykorzystanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji domowej; niepublikowana praca magisterska przygotowana pod kierunkiem dr Ireny Pulak; Akademia Ignatianum w Krakowie: Kraków.

Stern A. (2016). …i nigdy nie chodziłem do szkoły. Historia szczęśliwego dzieciństwa; Gliwice: Wydawnictwo Element.

Published
2020-05-12
How to Cite
Królikiewicz, R., & Pulak, I. (2020). Supporting Homeschooling with Modern Information and Communication Technologies . Elementary Education in Theory and Practice, 15(1(55), 23-38. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1555.02