Teacher and Early School-age Child with Selective Mutism. Guidelines for Proceedings
Abstract
Selective mutism (SM) is diagnosed in an increasing number of children. Its essence is the lack of verbal communication while anatomical damage to the speech organs has been excluded. For an individual with mutism, starting school and being educated in the first grade of primary school is a big challenge. This article presents the causes and symptoms of mutism. It also presents the course of diagnosis and methods of therapy for children with SM. Specific symptoms of selective mutism and functioning of individuals suffering from it are shown on the basis of the cases of two pupils from classes 1-3 of a primary school. Specifying guidelines for early education teachers, who may encounter a student with selective mutism in their class, is an important element of the text. Teachers' lack of knowledge about children's being silent may contribute to an unconscious worsening of the disorder in their pupils. The right attitude towards a child with mutism, grading of demands, creating a friendly atmosphere in the classroom, and ensuring a positive attitude of peers towards the child, are just some of the guidelines that appear in the text. Also, in the article the early education teacher is presented as a link between the speech therapist and other school employees.
References
Bergman RL., Gonzalez A., Piacentini J., Keller ML. (2013). Integrated behavior therapy for selective mutism: A randomized controlled pilot study. „Behavior research and therapy”, 51 (10), s. 680-689.
Bilikiewicz A. (red.). (2007). Psychiatria: podręcznik dla studentów medycyny, wyd. 3, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Bourne J.E. (2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bystrzanowska M. (2017). Mutyzm wybiórczy – poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Bystrzanowska M. (2018). Terapia logopedyczna dziecka z mutyzmem wybiórczym. Opis i analiza przypadku, [w:] A. Myszka, K. Bieńkowska (red.), Głos – Język – Komunikacja. W obliczu emocji, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 101-115.
Cabała M., Leśniak-Stępień A., Szot R., Szyszka K. (2016). Mutyzm wybiórczy. Trzy spojrzenia, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Gałecki P., Święcicki Ł. (2015). Kryteria diagnostyczne z DSM-5, tłum. P.S. Krawczyk, Wrocław: Wydawnictwo Edra Urban & Partner.
Grzesiak-Witek D., Sobolewski P., Witek P. (2021). Dysfunkcje mowy i zaburzenia funkcjonowania społecznego w chorobach psychicznych, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (w druku).
Grzesiak-Witek D. (2015). „The piano which speaks” – causes and therapy of child mutism. „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, t. 21, nr 2, s. 85-94.
Herzyk A. (1992). Afazja i mutyzm dziecięcy: wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy.
Janik I. (2012). Mutyzm dziecięcy, [w:] J. Skibska, D. Larysz (red.), Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, s. 79-94.
Jonhson M., Wintgens A. (2016). The Selective Mutism Resurce Manual, second edition, UK: Speechmark.
Jóźwiak S., Michałowicz R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce, Lublin: Wydawnictwo Bifolium.
Kokoszka A. (2009). Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kopp S., Gillberg C. (1997). Selective mutism: A population - based study: A research note, „Journal of Child Psychology and Psychiatry”, nr 38(2), s. 257–262.
Ostergaard K.R. (2018). Treatment of selective mutism based on cognitive behavioural therapy, psychopharmacology and combination therapy - a systematic review, „Nordic Journal of Psychiatry”, 72 (4), s. 240-250.
Pastuszek-Lipińska B. E., Brzostek A., Kamińska-Kolarz B. (2013). Melodic Intonation Therapy –terapia wspierająca leczenie selektywnego mutyzmu – opis przypadku, „Neuropsychiatria i Neuropsychologia”, nr 8(2), s. 77-83.
Pionek Stone B., Kratochwill T., Sladezcek I., Serlin R.C. (2002). Treatment of selective mutism: A best-evidence synthesis, „School Psychology Quarterly”, nr 17(2), s. 168–190.
Popek L. (2005). Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się w dzieciństwie lub wieku młodzieńczym, [w:] I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 139-50.
Rogowska A. (2020). Praca i rola koordynatora w terapii mutyzmu wybiórczego, „Forum Logopedy”, nr 40 https://forumlogopedy.pl/artykul/praca-i-rola-koordynatora-w-terapii-mutyzmu-wybiorczego [dostęp: 30.08.2021].
Rozenek E.B., Orlof W., Nowicka Z.M., Wilczyńska K., Waszkiewicz N. (2020). Mutyzm wybiórczy – opis zaburzenia i etiologia: czy wybiórczy brak mowy jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej?, „Psychiatria Polska”, nr 54(2), s. 333-349.
Sajewicz-Radke U. (2016). Skale objawowe zaburzeń lękowych, Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Skoczek A. (2017a). Mutyzm. Zagadnienia teorii i praktyki, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Skoczek A. (2017b). Przyczynek w sprawie etiologii mutyzmu, „Neurolingwistyka Praktyczna”, nr 3, s. 31–46.
Smith-Schrandt H.L, Ellington E. (2018). Unable to speak: Selective mutism in youth, „Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services”, nr 56(2), s. 14–18.
Tarkowski Z. (2017). Mutyzm psychogenny, [w:] Z. Tarkowski (red.), Patologia mowy, Gdańsk: Harmonia.
Urbaniuk J. (2008). Dziecko z mutyzmem wybiórczym, [w:] B. Winczura i A. Stawarski (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 455-470.
Walczykowska K. (2006). Mutyzm wybiórczy w praktyce pedagogicznej, „Edukacja i Dialog”, nr 3, s. 40-43.
Copyright (c) 2021 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search