Teacher and Early School-age Child with Selective Mutism. Guidelines for Proceedings

Keywords: selective mutism, early school teacher, symptoms and causes of mutism, guidelines for teacher

Abstract

Selective mutism (SM) is diagnosed in an increasing number of children. Its essence is the lack of verbal communication while anatomical damage to the speech organs has been excluded. For an individual with mutism, starting school and being educated in the first grade of primary school is a big challenge. This article presents the causes and symptoms of mutism. It also presents the course of diagnosis and methods of therapy for children with SM. Specific symptoms of selective mutism and functioning of individuals suffering from it are shown on the basis of the cases of two pupils from classes 1-3 of a primary school. Specifying guidelines for early education teachers, who may encounter a student with selective mutism in their class, is an important element of the text. Teachers' lack of knowledge about children's being silent may contribute to an unconscious worsening of the disorder in their pupils. The right attitude towards a child with mutism, grading of demands, creating a friendly atmosphere in the classroom, and ensuring a positive attitude of peers towards the child, are just some of the guidelines that appear in the text. Also, in the article the early education teacher is presented as a link between the speech therapist and other school employees.

Author Biography

Danuta Grzesiak-Witek, Jan Kochanowski University in Kielce

Zainteresowania naukowe: komunikacja językowa, zaburzenia mowy, diagnoza i terapia logopedyczna

References

Bergman RL., Gonzalez A., Piacentini J., Keller ML. (2013). Integrated behavior therapy for selective mutism: A randomized controlled pilot study. „Behavior research and therapy”, 51 (10), s. 680-689.

Bilikiewicz A. (red.). (2007). Psychiatria: podręcznik dla studentów medycyny, wyd. 3, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Bourne J.E. (2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bystrzanowska M. (2017). Mutyzm wybiórczy – poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Bystrzanowska M. (2018). Terapia logopedyczna dziecka z mutyzmem wybiórczym. Opis i analiza przypadku, [w:] A. Myszka, K. Bieńkowska (red.), Głos – Język – Komunikacja. W obliczu emocji, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 101-115.

Cabała M., Leśniak-Stępień A., Szot R., Szyszka K. (2016). Mutyzm wybiórczy. Trzy spojrzenia, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Gałecki P., Święcicki Ł. (2015). Kryteria diagnostyczne z DSM-5, tłum. P.S. Krawczyk, Wrocław: Wydawnictwo Edra Urban & Partner.

Grzesiak-Witek D., Sobolewski P., Witek P. (2021). Dysfunkcje mowy i zaburzenia funkcjonowania społecznego w chorobach psychicznych, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (w druku).

Grzesiak-Witek D. (2015). „The piano which speaks” – causes and therapy of child mutism. „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, t. 21, nr 2, s. 85-94.

Herzyk A. (1992). Afazja i mutyzm dziecięcy: wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy.

Janik I. (2012). Mutyzm dziecięcy, [w:] J. Skibska, D. Larysz (red.), Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, s. 79-94.

Jonhson M., Wintgens A. (2016). The Selective Mutism Resurce Manual, second edition, UK: Speechmark.

Jóźwiak S., Michałowicz R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce, Lublin: Wydawnictwo Bifolium.

Kokoszka A. (2009). Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kopp S., Gillberg C. (1997). Selective mutism: A population - based study: A research note, „Journal of Child Psychology and Psychiatry”, nr 38(2), s. 257–262.

Ostergaard K.R. (2018). Treatment of selective mutism based on cognitive behavioural therapy, psychopharmacology and combination therapy - a systematic review, „Nordic Journal of Psychiatry”, 72 (4), s. 240-250.

Pastuszek-Lipińska B. E., Brzostek A., Kamińska-Kolarz B. (2013). Melodic Intonation Therapy –terapia wspierająca leczenie selektywnego mutyzmu – opis przypadku, „Neuropsychiatria i Neuropsychologia”, nr 8(2), s. 77-83.

Pionek Stone B., Kratochwill T., Sladezcek I., Serlin R.C. (2002). Treatment of selective mutism: A best-evidence synthesis, „School Psychology Quarterly”, nr 17(2), s. 168–190.

Popek L. (2005). Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się w dzieciństwie lub wieku młodzieńczym, [w:] I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 139-50.

Rogowska A. (2020). Praca i rola koordynatora w terapii mutyzmu wybiórczego, „Forum Logopedy”, nr 40 https://forumlogopedy.pl/artykul/praca-i-rola-koordynatora-w-terapii-mutyzmu-wybiorczego [dostęp: 30.08.2021].

Rozenek E.B., Orlof W., Nowicka Z.M., Wilczyńska K., Waszkiewicz N. (2020). Mutyzm wybiórczy – opis zaburzenia i etiologia: czy wybiórczy brak mowy jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej?, „Psychiatria Polska”, nr 54(2), s. 333-349.

Sajewicz-Radke U. (2016). Skale objawowe zaburzeń lękowych, Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.

Skoczek A. (2017a). Mutyzm. Zagadnienia teorii i praktyki, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Skoczek A. (2017b). Przyczynek w sprawie etiologii mutyzmu, „Neurolingwistyka Praktyczna”, nr 3, s. 31–46.

Smith-Schrandt H.L, Ellington E. (2018). Unable to speak: Selective mutism in youth, „Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services”, nr 56(2), s. 14–18.

Tarkowski Z. (2017). Mutyzm psychogenny, [w:] Z. Tarkowski (red.), Patologia mowy, Gdańsk: Harmonia.

Urbaniuk J. (2008). Dziecko z mutyzmem wybiórczym, [w:] B. Winczura i A. Stawarski (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 455-470.

Walczykowska K. (2006). Mutyzm wybiórczy w praktyce pedagogicznej, „Edukacja i Dialog”, nr 3, s. 40-43.

Published
2021-11-05
How to Cite
Grzesiak-Witek, D. (2021). Teacher and Early School-age Child with Selective Mutism. Guidelines for Proceedings. Elementary Education in Theory and Practice, 16(5 (63), 111-122. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.08