Introduction

Abstract

Czas, w którym dziecko podlega elementarnej edukacji, jest dla niego okresem dy-namicznego rozwoju procesów poznawczych, tożsamości i uczuć moralnych. Istotne znaczenie mają wówczas wszelkie wzory i modele, z jakimi się styka. Zwykle pocho-dzą one z obszaru edukacji, ale niewątpliwie proponują je także świat rówieśników i kultura. Dorośli od dawna korzystają z wzorców, które wskazują dzieciom przykłady właściwego zachowania, myślenia, działania. Przez całe wieki dokładano wszelkich sta-rań, by najmłodsze pokolenia realizowały w swoim życiu wzór bohatera – mitycznego, religijnego, rycerskiego, który, będąc wzorcem osobowym, spełniałby swym życiem najśmielsze dążenia społeczne. Nie bez powodu polecano młodym ludziom, by po-znawali bohaterskie czyny starożytnych władców, średniowiecznych rycerzy, świętych, których postępowanie odzwierciedlało pożądane wzorce zachowania. Ich losy zapisane na kartach historii stawały się kanwą pieśni, legend i dramatów. Niektórzy badacze są zdania, że dzieje cywilizacji są historią wzorów niosących wartości dominujące w danej kulturze, na określonym etapie jej rozwoju (Nowak 2015: 68–69), zatem i obecnie. Tendencja do kształtowania młodych pokoleń według wymagań konkretnych syste-mów wychowawczych jest wciąż aktualna (Bakiera, Harwas-Napierała 2016). Warto więc zadawać pytania o charakter kulturowych wzorców, z którymi stykają się współ-cześnie najmłodsi, także tych, które nie są zawarte w  programach wychowawczych i  niekoniecznie wpływają na szlachetne życie.

References

Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016). Wzory osobowe w  rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Naukowe WAM.
Bruner J. S. (1971). O poznawaniu, przeł. Ewa Karasińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 35–36.
Nowak W. (2015). Dobro i wzory osobowe, „Studia Philosophica Wratislaviensa”, vol. X, fasc. 4, s. 68–69.
Published
2021-12-05
How to Cite
Ungeheuer-Gołąb, A. (2021). Introduction. Elementary Education in Theory and Practice, 16(4(62), 7-9. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/2004